Pokuty pro opilé cyklisty jsou podobně vysoké jako pro opilé řidiče, shodná je i nulová tolerance alkoholu v krvi. Lidé na kolech si často kladou otázku, zda přijdu o řidičský průkaz, když je chytí „pod vlivem“.
Hezké počasí, čas dovolených a uvolněná nálada nejsou zdaleka jedinými stimulanty k výletě na kole s přáteli. U velké části „letních cyklistů“ přitom nejde až tolik o sport jako takový, nýbrž právě o onu společenskou stránku věci. Stánky s občerstvením rozmístěné důmyslně kolem cyklostezek v teplém dni vysloveně lákají k příjemné zastávce za účelem dodržování pitného režimu. Pakliže ale místo limonády zvolíte za občerstvení jedno či dvě piva, prosecco nebo něco ještě ostřejšího, můžete mít problém. Člověk, který sedne na kolo, se automaticky stává účastníkem silničního provozu a jako takový musí dodržovat příslušné předpisy stejně jako řidiči motorových vozidel. Těm není v ČR na rozdíl od řady jiných zemí tolerováno žádné množství alkoholu v krvi, půl promile je akceptováno jen u vodáků.
K TÉMATU: Desítky let jezdil bez řidičáku, přiznal šofér policistům. K tomu nadýchal dvě promile
Pokuta ano, papíry ne
V loňském roce způsobili cyklisté pod vlivem alkoholu podle policejních statistik 752 nehod z celkového počtu 2 268 nehod lidí na kolech, což tvoří 28,19 procenta. V pěti stovkách případů bylo navíc naměřeno více než 1,51 promile alkoholu v krvi.
Zatímco však řidičům motorových vozidel, kteří se pod vlivem alkoholu dopustí přestupku, hrozí, že přijdou o řidičský průkaz, v případě cyklisty je situace jiná. Při spáchání přestupku nemůže přijít ani o body, ani o řidičský průkaz. Vystavuje se „jen“ pokutě. Ta však může být pěkně „mastná“.
Pokud cyklista nadýchá do jednoho promile, může policie podle okolností udělit sankci až 25 tisíc korun, nad jedno promile hrozí pokuta až 50 tisíc.
Alkohol působí na každého jinak, avšak pro všechny je jízda pod jeho vlivem nebezpečná. Při pádu nebo střetu není cyklista ničím chráněn. „Opilý cyklista může mít problém udržet rovnováhu, zbytečně riskuje, je hůře viditelný a většinou na hlavě nemá ochrannou přilbu,“ upozorňuje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti na tradiční aspekty jízdy na kole v opilosti.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Hazard u Boleslavi. Učitel nechal děti přejet koleje na červenou, vše zachytila kamera
Jak se reálně k problematice staví policie? Člověk by snadno mohl nabýt dojmu, že alkohol se u cyklistů zjišťuje až v případě, že je dotyčný nějakým způsobem zapleten do nehody v kompetenci policie. Podle policejní mluvčí, vrchní komisařky Hany Rubášové tomu tak není.
„Policisté se během své služby zaměřují na širokou škálu kontrol na úseku BESIP. Vzhledem k tomu, že cyklisté patří k jedním z nejzranitelnějších účastníků silničního provozu, i z toho důvodu Policie ČR pořádá jak preventivní akce tak samozřejmě kontrolují i např. správnou výbavu kola, či zda cyklista neusedl za řídítka pod vlivem alkoholu,“ řekla Rubášová CNN Prima NEWS.
Nepolapitelní jednokolkaři
Jestliže například pro jezdce na koloběžkách se vztahují stejná pravidla jako na cyklisty, existuje jedna skupina účastníků silničního provozu, na kterou zákon prakticky nedosáhne. Jsou to sice ne příliš početní, ale přesto se očividně vyskytující jezdci na jednokolkách. Na ty je totiž z pohledu zákona pohlíženo jako na chodce, s čímž souvisí jiná pravidla.
„Zákon o provozu na pozemních komunikacích nestanoví žádnou skutkovou podstatu přestupku, podle které by bylo možné potrestat osobu jedoucí na osobním přepravníku (tj. také jednokolce, pozn. red.) pod vlivem alkoholu. Je však možné, že by se v případě naměření hodnot nad jedno promile alkoholu mohla dopustit přečinu ohrožení pod vlivem návykové látky. To už je ale dotaz pro ministerstvo spravedlnosti,“ vysvětlil webu Autosalon.tv mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.
V zahraničí jak kde
„Alkoholové předpisy“ pro cyklisty se velmi různí v zahraničí. Zatímco někde je podobně jako u nás tolerance alkoholu zcela nulová, například německý cyklista může být ve své vlastní zemi pod obraz ve vyjádřený hodnotou 1,6 promile. To už nejsou jen dvě piva.
Povolená hladina alkoholu cyklistů ve vybraných evropských zemích
Země | Tolerance pro cyklisty (‰) | Tolerance pro motoristy (‰) |
---|---|---|
Rakousko | 0,8 | 0,5 |
Německo | 1,6 | 0,5 |
Slovensko | 0,0 | 0,0 |
Itálie | 0,5 | 0,5 |
Chorvatsko | 0,5 | 0,5 |
Polsko | 0,2 | 0.2 |
zdroj: ÚAMK, Tým silniční bezpečnosti