360° - 7.5. v 21:40
Situace v letectví je daleko horší než po 11. září, varoval Richard Quest, specialista americké CNN na byznys, v pořadu 360° Pavlíny Wolfové. Počet odbavených cestujících na pražském Letišti Václava Havla (LVH) klesl v březnu o dvě třetiny, uvedl Roman Vik, generální ředitel Smartwings. Tato společnost je podle něj pro LVH důležitá, a proto by jí stát měl pomoci.
Populární moderátorka Pavlína Wolfová měla ve čtvrtečním vydání pořadu 360° hned čtyři zajímavé hosty. Generálního ředitele společnosti Smartwings (většinového vlastníka ČSA) Romana Vika, ekonoma a člena Ústředního krizového štábu Filipa Matějku, generálního ředitele Řízení letového provozu Jana Klase a novináře americké stanice CNN zaměřujícího se na byznys Richarda Questa.
Tématem tohoto dílu „třistašedesátky“ byla budoucnost letectví v České republice i ve světě. Přesněji řečeno šlo hlavně o budoucnost společnosti Smartwings, respektive ČSA. Vik s Matějkou argumentovali, proč by stát (ne)měl aerolinkám pomáhat, případně jaká forma podpory by byla efektivnější. „Dovedu si představit, že by se stát zaručil za úvěry pro Smartwings, ale nedoporučuji, aby stát jakkoli majetkově do Samrtwings vstupoval. Znamenalo by to totiž, že na tom proděláme všichni,“ uvedl Filip Matějka.
„Pokud přežijeme, bude to dobrá zpráva hlavně pro naše cestující, protože nepřijdou o žádné peníze ani o dovolené,“ reagoval Roman Vik, který pomoc od státu ospravedlňoval rovněž tím, že aerolinkám pomáhají také vlády v jiných zemích. Vik zároveň vyčíslil, jak velká suma by Smartwings mohla udržet nad vodou. „Náš plán restartu počítá s náklady zhruba 100 milionů dolarů. To nám umožní přežít rok s koronavirem, než se vrátíme k normálu,“ řekl šéf společnosti Smartwings. V přepočtu jde o sumu zhruba 2,5 miliardy korun.
Taková částka se Matějkovi zdá příliš vysoká a nespravedlivá, vzhledem k tomu, kolik má aerolinka Smartwings zaměstnanců. „To je zhruba milion korun na jednoho člověka, a to nepovažuji za spravedlivé. Dosud kvůli koronaviru přišlo o práci kolem padesáti tisíc lidí, kteří tak velkou pomoc nedostanou,“ argumentoval ekonom CERGE-EI a dodal, že Smartwings není pro stát strategickou firmou. „Pokud zkrachuje, snadno ji nahradí jiné letecké společnosti,“ řekl.
Quest: Netěšte se na lacinější letenky
Stát ale nějakou formu pomoci společnosti, která patří do byznysového impéria miliardáře Jiřího Šimáněho, zjevně chystá. Rovněž ve čtvrtek totiž Alena Schillerová (za ANO) v pořadu K věci uvedla, že nejlepší by byl kapitálový vstup do ČSA. Ministryně financí ale zdůraznila, že bude nejprve studovat, jak pomáhá stát aerolinkám v zahraničí. Její vládní kolega, ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO), však o pár hodin později připustil, že vláda zvažuje úvěrové záruky, kapitálový vstup by byl až krajním řešením. „Neoficiálně jsme spolu už jednali,“ prozradil Vik u Wolfové. Pro záchranu ČSA, respektive Smartwings, se vyslovil také šéf Řízení letového provozu Jan Klas. „Letectví hraje důležitou roli v globalizovaném světě. Státy, které nemají vlastního silného dopravce, za ostatními pokulhávají,“ řekl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.
Ve druhé části Wolfová zpovídala amerického novináře CNN Richarda Questa a ptala se ho na budoucnost světového leteckého odvětví. Podle něho je současná situace daleko horší, než jakou aerolinky zažily po teroristických útocích 11. září 2001. „Tenkrát šlo o jednorázovou záležitost, vzdušný prostor byl uzavřen několik málo dní a letectví bylo v útlumu několik měsíců. Dnes zažíváme téměř totální letecký klid, který zřejmě ještě potrvá,“ řekl. Nemáme se ani těšit na laciné letenky, protože po obnovení leteckého provozu budou z preventivních důvodů letadla obsazena maximálně na dvě třetiny. „Aerolinky tedy nebudou mít jinou možnost, než zdražit,“ doplnil. Quest si zároveň myslí, že návrat do normálu bude trvat šest nebo sedm let.