Létající auto Alef
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) certifikoval pro běžný provoz létající auto kalifornského start-upu Alef. První elektrifikovaný dopravní prostředek pro dva lidi může létat i jezdit po silnicích. Zajímavé je, že po vzletu, který může být vertikální jako u vrtulníku, se Model A položí na bok, čímž získá optimální letové vlastnosti.
Stání v nekonečných kolonách velkoměstských aglomerací by se už brzy mohlo stát minulostí. Recept má jméno létající auta. V zásadě nejde o žádnou žhavou novinku – plně funkční projekt představila už před několika lety třeba slovenská firma Aeromobil, jejíž snažení však zkraje letošního roku zkrachovalo vinou nezájmu investorů. Podobný problém zjevně neřeší kalifornský start-up Alef Aeronautics se svým originálním a především schváleným „obojživelným“ konceptem.
K TÉMATU: Nahoře ve vzduchu a ne dole v ulicích. Volkswagen chce vyrábět létající auta
Létání na elektřinu
Na konceptu létajícího auta poháněného výlučně elektřinou pracuje podle serveru CNN Business řada společností a některé už získaly i schválení letové způsobilosti, jen „Model A“ od Alef Aeronautics se však chlubí kromě létání s možností kolmého startu také schopností fungovat jako běžné auto do všech praktických důsledků, tedy například parkování do běžné podélné řady parkujících aut.
Optimalizace letových schopností Modelu A si žádá pootočení celého stroje na bok krátce po vzletu. Zdroj: se svolením společnosti Alef Aeronautics Inc
Optimalizace letových schopností Modelu A si žádá pootočení celého stroje na bok krátce po vzletu. Zdroj: se svolením společnosti Alef Aeronautics Inc
„Jsme nadšeni, že jsme obdrželi certifikát od FAA. Umožňuje nám to přiblížit se k tomu, abychom lidem přinášeli ekologicky šetrnější a rychlejší dojíždění, což jednotlivcům i firmám šetří hodiny týdně. Je to malý krok pro letadla, velký krok pro auta,“ řekl CNN Business Jim Dukhovny, generální ředitel společnosti Alef. Web společnosti uvádí, že létající vozidlo bude homologováno jako „nízkorychlostní vozidlo“, což znamená, že nebude schopno jet rychleji než asi 25 mil za hodinu na zpevněné silnici, tj. zhruba 40 km/h. „Předpokládá se, že pokud řidič potřebuje jet rychleji, využije letových schopností stroje,“ píše společnost na svém webu.
Létá na boku
Společnost Alef Aeronautics svým ambiciózním plánem přilákala i prominentního investora. Jde o Tima Drapera, investora Muskových projektů Tesly a SpaceX, který do projektu létajícího auta investoval několik milionů dolarů.
Kouzlo schváleného konceptu létajícího vozu spočívá v tom, že se po startu překlopí na bok, aby se z něj prakticky stalo křídlo poháněné několika vrtulemi. Vzlétat a přistávat by mělo především vertikálně a po přistání vypadat zase jako obyčejný elektromobil s dojezdem 322 kilometrů, který bude dokonale maskovat svoji schopnost uletět se dvěma lidmi až 180 km.
Zajímavé na celém příběhu je, že Jim Dukhovny, generální ředitel společnosti Alef Aeronautics, nikdy žádné jiné vozidlo nekonstruoval. Živí se jako počítačový vědec. Je to však i velký fanoušek sci-fi, proto se pustil právě do létajících aut. Na tiskové konferenci při příležitosti představení modelu A prozradil, že by se auto mělo prodávat do tří let za cenu okolo 300 tisíc dolarů. Už nyní prý společnost přijala předobjednávky na více než 400 vozidel, brzy by se měl objevit také větší model, který pojme čtyři až šest cestujících.