Elektrická auta, letadla a nyní i lodě. Trend ekologické a šetrné dopravy už pronikl také do námořního sektoru, který má v ročním celkovém objemu světových emisí oxidu uhličitého na svědomí zhruba tři procenta (940 milionů CO2). Konstruktéři po celém světě to chtějí změnit, a proto začínají osazovat velká plavidla elektrickými bateriemi. Chystá se také vývoj elektrického ropného tankeru.
Ačkoli se ze znečišťování planety nejčastěji viní letadla, nákladní a výletní lodě emitují do ovzduší oxidu uhličitého daleko více. Podle New York Times i ta nejšetrnější zaoceánská plavidla vypouštějí do nebes až čtyřikrát více CO2 než dopravní letouny. Břímě světové nákladní dopravy přitom z 80 % leží právě na lodích, těch nákladních se po oceánech pohybuje zhruba 50 tisíc.
Nebe plné elektrických letadel? Nejdříve za 50 let, vaz jim lámou těžké baterie
Pandemie koronaviru po celém světě uzemnila tisíce dopravních letadel. Ačkoli se byznys v oblacích pozvolna restartuje, návrat do „předkoronavirových“ časů zřejmě potrvá několik let. Namístě je tak otázka, zda nebude krizové období impulzem k přebudování leteckého průmyslu. Mohou spásu přinést elektrická letadla?
Zatímco u aut se elektrický pohon osvědčil a světové automobilky postupně odhalují své první modely elektromobilů, elektrické lodě zatím narážejí na stejný problém jako elektrická letadla – slabé baterie. Na konci května vzlétl k nebi dosud největší elektrický letoun v historii, ale udržel se ve vzduchu pouhých 30 minut. A s výdrží elektrických lodí je to podobné.
Konstruktéři si zatím nejvíce slibují od norské plně elektrické kontejnerové lodě Yara Birkeland, kterou vyvíjí firma Yara od roku 2017. Testování dosud největší elektrické lodě v historii momentálně probíhá za ztížených podmínek během koronavirové krize. Yara s nákladem 3 200 tun dopluje na jedno nabití zhruba 55 kilometrů daleko, což je na poměry světové námořní dopravy opravdu velmi málo. Firma Yara ale slibuje, že každá taková loď ročně obstará tolik práce jako 40 tisíc kamionů a navíc bez emisí.
Motory lodě Yara Birkeland jsou poháněny elektrickým proudem, který obstarávají lithium-iontové baterie. Tyto baterie ovšem nemají takový výkon, aby dokázaly rozpohybovat větší námořní kolosy. Na potenciálních delších trasách navíc hrozí jejich přehřátí, které může způsobit požár. Konstruktéři proto musejí vynalézt jiný druh baterie, která by umožnila elektrické námořní plavby na delší vzdálenost než pár desítek kilometrů.
Elektrický tanker
To japonští konstruktéři už vyvíjejí plně elektrický ropný tanker, který má ulevit životnímu prostředí. To je podle kritiků vcelku ironie, protože ropa je mnohými považována za symbol znečištění. Na vývoji plavidla se podílí sedm velkých japonských firem včetně Mitsubishi.
„První bezemisní elektrický tanker na světě, který bude napájen vysokokapacitními lithium-iontovými bateriemi, vypluje v březnu 2022,“ slíbilo konsorcium firem pro web Electrek.
Plavidlo bude vážit 500 tun. Zatím není jasné, jak daleko se loď na jedno nabití baterií dostane.