Polský premiér Mateusz Morawiecki představil další z řady megalomanských projektů. Tentokrát ohlásil začátek působení státem podporované automobilky Izera, která se má zaměřit výhradně na elektrické vozy. V počtu prodejů má v Evropě konkurovat americké automobilce Tesla. S výrobou ovšem Izera začne až za tři roky.
Morawiecki rád plánuje ve velkém. Pod jeho taktovkou vzniká v Polsku od roku 2019 supermoderní letiště mezi Varšavou a Lodží, které má v budoucnu odbavit až 100 milionů pasažérů ročně, čímž by se zařadilo mezi největší letiště v Evropě. Projekt má být hotový v roce 2027, uvedl technologický portál S-GE.
V květnu letošního roku zase polský premiér oznámil, že hodlá prorazit Viselskou kosu, a zajistit tak polským lodím snazší přístup k Baltskému moři. Jedná se o úzký výběžek pevniny, který odděluje Viselský záliv od Gdaňské zátoky v Baltském moři. Kvůli pevninské bariéře musí lodě z polských přístavů ve Viselském zálivu pro cestu do Baltu využívat Baltijský průliv, který ale spravuje Rusko. Vybudováním vlastní úžiny chce Morawiecki zajistit námořní suverenitu v oblasti. Informoval o tom web The First News.
Ve jménu Pojizeří
Neuplynuly ani tři měsíce a polský předseda vlády vyrukoval s dalším ambiciózním projektem. Automobilka Izera, pojmenovaná po Jizerských horách, které protíná v půli česko-polská hranice, se má v Polsku stát vlajkovou lodí výrobců elektrických aut.
The Polish company "Izera" will produce electric cars.The company "Izera" from Poland plans to start mass production of all-electric models by 2023, while specifying that the models in the "hatchback" body should be the first to leave the conveyor.The https://t.co/kc7L8x1r9I pic.twitter.com/TbHqvdMilu
— AutoTimesNews (@AutoTimesNews) August 2, 2020
Morawieckého sen o polských silnicích plných elektrických aut existuje alespoň na papíře už několik let. „V Polsku bude jezdit do roku 2025 jeden milion elektrických vozů,“ oznámil polský premiér v roce 2016. Po čtyřech letech už Morawieckého plán zní jako pustá utopie. V Polsku podle portálu Politico jezdí zhruba 6 800 elektrických aut a asi 5 400 hybridních automobilů. V zemi je jen 1 194 nabíjecích stanic, zatímco v sousedním Německu už jich je přes 27 tisíc (nově bude muset být stojan pro elektromobily na každé čerpací stanici v Německu).
Veškeré naděje tak Polsko upíná k Izeře. Společnost ale zatím disponuje jen vizualizacemi modelů, výrobní linka se má přitom spustit už za tři roky. Izera chce v roce 2023 prodat nejméně 60 tisíc elektroaut.
Nemožné a zbrklé
Podle expertů je ale projekt Izery stejně utopický jako výstavba letiště nebo proražení Viselské kosy – obě vize brzdí ekonomické a projektantské obtíže. Jan Wisniewski, šéf Polské asociace elektrické dopravy a alternativních paliv (PSPA), se domnívá, že plány Izery pohřbí konkurence. „Za tři roky vstoupí Izera na mnohem dravější trh, kde budou všechny věhlasné automobilky přicházet s vlastními novými modely,“ řekl Wisniewski médiím. Podle něj je také obrovský problém, že Izera zatím nemá ani jednu továrnu. „Postavit výrobnu úplně z ničeho bude stát miliardy,“ sdělil šéf PSPA.
S tím souhlasí také Wojciech Drzewiecki, výkonný ředitel společnosti Samar, která se zaobírá analýzou trhu s auty. „Není pochyb o tom, že design těch aut je velmi hezký, ale Izera se bude muset vypořádat s tolika problémy v tak krátkém čase... Říká, že začne s výrobou už za tři roky, přitom etablovaným automobilkám trvá přivedení nového modelu na trh zhruba pět až sedm let,“ citoval Drzewieckého portál Politico.
Podle amerického webu disponuje Izera startovním kapitálem ve výši 70 milionů zlotých (zhruba 416 milionů korun). Částku daly dohromady polské státní energetické společnosti, které Izeru sponzorují. Web Moto.pl ale vypočítal, že aby firma zhmotnila své plány, bude potřebovat nejméně pět miliard zlotých (30 miliard korun).