Elektrifikace nových automobilů je téměř nevyhnutelná už jen kvůli zpřísňujícím se emisním normám. Téhož názoru je i poradenská firma PwC, která na enormní nárůst bateriových vozidel poukazuje skrze aktuální studii s názvem Strategy & Electric Vehicles Sale. Počet všech hybridů a elektromobilů by se podle ní měl do roku 2026 až ztrojnásobit z letošních patnácti na téměř 48 milionů vozů.
Nejrozšířenější budou hybridy, kterých se na světových silnicích má za pět let pohybovat 30 milionů. Možná také proto, že jich rozeznáváme hned několik druhů. Technicky nejednoduší jsou takzvané mild-hybridy. Disponují malým elektrickým motorem, který ale pouze pomáhá agregátu spalovacímu. sám auto „utáhnout“ nedokáže. Do 48V akumulátoru se ukládá elektrická energie z rekuperace, tedy z přeměny kinetické energie na elektřinu při brzdění. Ta potom pomáhá spalovacímu motoru s akcelerací, nebo jej naopak umožňuje třeba při plachtění zcela vypnout, čímž se spoří palivo.
Divoké plány Applu: Technologický gigant si nechal patentovat nafukovací nárazníky
S myšlenkou nafukovacích nárazníků si Apple pohrává už delší dobu. Před několika dny ji schválil patentový úřad. Další díl mozaiky jménem Apple car je připraven.
Zlatou střední cestu pak představují hybridy jako takové. Oproti mild-hybridům umožňují i chvilkovou jízdu na čistě elektrický pohon, většinou v řádu jednotek kilometrů. Elektrickou energii však nelze získávat externě, ale pouze rekuperací. Nejvyspělejším druhem hybridu je plug-in hybrid. Jde o jakéhosi křížence elektromobilu a hybridu. Nebo se dá také napsat, že je to elektromobil s relativně malou baterií a malým dojezdem (v průměru 50 až 60 kilometrů na jedno nabití), který má zároveň spalovací motor pro případ, že dojde elektřina. Jde o auto, které lze nabíjet externě. O ty však poroste zájem nejpomaleji, jejich počet se zdvojnásobí na čtyři miliony, prozrazuje studie.
Naopak nejrychleji by v příštích pěti letech měl růst segment čistě elektrických aut (elektromobilů), kde by mohlo dojít k růstu z letošních čtyř na 14 milionů kusů.
K růstu příspívají i politické kroky
Prodeje všech typů aut s elektrickým a hybridním pohonem na nejvýznamnějších trzích byly podle PwC v letošním prvním čtvrtletí proti loňsku dvojnásobné. Na deseti nejrozvinutějších evropských trzích přitom registrace elektrických a hybridních aut přesáhly třetinu všech prodejů nových vozů.
„K růstu zájmu samozřejmě stále přispívají různé legislativní a vládní kroky, stejně jako podpůrné státní programy. Evropská unie chce podporovat především čistě elektrické vozy, například skrze návrh nové regulace, která by od roku 2025 vyřadila plug-in hybridy z kategorie udržitelných investic. Nicméně i bez ohledu na podporu pozorujeme nárůst spotřebitelské poptávky, elektrická auta se zkrátka stávají volbou pro stále větší část populace,“ uvedl expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
K rozvoji elektromobility přispívá nejen stále větší dostupnost vozů, ale i zvyšující se rychlost nabíjení, stále větší dojezd a průnik elektrické technologie i mezi vozy vyšších tříd. „Na evropský trh letos zamíří nejméně dvacítka nových čistě elektrických modelů,“ dodal Štefek. Domácí Škoda Auto letos začala prodávat své čistě elektrické SUV Enyaq.
V České republice bylo v 1. čtvrtletí prodáno více než pět tisíc elektrických a hybridních aut a celkově se v tuzemsku za první tři měsíce prodalo necelých 50 tisíc nových osobních vozů. Mezi alternativními pohony přitom vedou hybridy. Například Toyota prodává na českém trhu více než 40 procent aut s hybridním pohonem.