Auta by v budoucnosti mohla jezdit na palivo, které v podstatě vzniklo z vody a jeho výroba je zcela ekologická. Poslouží nejen zájemcům o sportovní vozy, ale i majitelům veteránů, které nemohou jezdit na elektřinu.
Evropská unie chce od roku 2035 zakázat prodej nových aut se spalovacími motory. Podobně už uvažují i některé státy v USA. Německá automobilka Porsche ale nyní přichází s alternativním řešením. Co kdybychom místo úplného zákazu začali ekologickou cestou vyrábět palivo?
Porsche začalo stavět svou první továrnu na syntetické palivo v jihoamerickém Chile. Jeho výroba je poměrně složitý proces. Při elektrolýze vody se od sebe oddělují kyslík a vodík. Ten se poté zkombinuje s oxidem uhličitým ze vzduchu a vznikne syntetický metanol, ze kterého pak lze vyrobit palivo. Hotovo má být už příští rok.
Ne nadarmo si automobilka pro stavbu své továrny zvolila právě Chile. Země pokrývá velkou část západního pobřeží Jižní Ameriky a je tam díky tomu velmi větrno. Elektřinu nutnou pro výrobu syntetického paliva bude tedy získávat díky větrným turbínám. Otázka ale je, jak ekologický by byl transport paliva z Chile do Evropy.
Pro 911 i youngtimery
„Naše ikonické Porsche 911 je perfektně připravené na to, aby jezdilo na syntetické palivo. A nebudou s tím mít problém ani youngtimery nebo veterán,“ řekl šéf výzkumu a vývoje automobilky Michael Steiner. Podle něj jezdí po silnicích 70 procent všech aut, která Porsche za svou existenci vyrobilo, a toto palivo je cestou, jak by mohly dál fungovat.
Výroba syntetického paliva je finančně nákladnější než v případě benzinu nebo nafty. A proto i jeho koncová cena pro řidiče nebude příliš příznivá. Palivo bude prodávat síť ExxonMobil za zhruba dvě eura za litr, tedy asi 50 korun. Na druhou stranu s přechodem na elektromobilitu se dá počítat i se zdražováním běžných paliv.
I když stavba továrny teprve začala, Porsche chce své nové palivo nabízet od příštího roku. Předvede se s ním i v seriálu Mobil 1 Supercup, kde jím bude pohánět své závodní speciály. Továrna by měla být schopna vyrobit okolo 130 tisíc litrů paliva v prvním roce provozu. Pokud ale vše půjde podle plánu, v roce 2026 se rozběhne produkce naplno a každý rok vznikne 550 milionů litrů.
Pokud by se k Porsche přidali ještě další velcí hráči, mohlo by to znamenat, že vynucený přechod na elektromobilitu by se mohl odsunout. Každopádně se ale zdá, že ten, kdo si bude chtít nechat svůj vůz se spalovacím motorem i v době elektrické, bude mít zřejmě na co jezdit.