Nabíjecí infrastruktura prožívá v Česku dynamický rozvoj, prodeje nových elektromobilů jsou ale stále velmi nízké. Během první poloviny letošního roku přibyly do sítě až stovky nových dobíjecích stanic pro elektrická auta. Spolu s tím o desítky procent vzrostly i spotřeba a počet dobíjení uživateli. Vyplývá to z informací velkých provozovatelů dobíjecích stanic.
Dobíjení elektromobilů v síti energetické firmy ČEZ v prvním pololetí vzrostlo meziročně o 12 procent na 2,3 milionu kilowatthodin (kWh) bezemisní elektřiny. Zároveň je to pětinásobek spotřeby před pěti lety. Roste i množství průměrně načerpané energie při jednom dobíjení, které stouplo meziročně o 14 procent na 19 kWh. Řidiči podle společnosti v síti uskutečnili více než 123 tisíc nabití aut. ČEZ zatím v první polovině roku zprovoznil 51 nových dobíjecích stanic pro elektromobily, celkem jich má přes 550.
K TÉMATU: Netvrďte, že elektromobily jsou bezemisní, nebo přijde trest. Austrálie hrozí automobilkám
Infrastruktura se zkvalitňuje
Vzestup elektromobility potvrzuje na svých stanicích i Pražská energetika, která má v provozu přes 600 dobíjecích stanic. Letos jejich počet rozšířila o 150 nových. „Pokud srovnáme meziroční vývoj spotřeby u dobíjecích stanic, tak v polovině roku 2023 jsme byli na úrovni, která odpovídá téměř 74 procentům spotřebované energie za celý minulý rok,“ řekl mluvčí Karel Hanzelka. Společnost má nejvyšší pokrytí hlavně v Praze, nejvytíženější stanice jsou na Chodově a Černém Mostě.
PRE v poslední době podle Hanzelky hodně sází na ultrarychlé dobíjecí stanice. „Velká část naší sítě jsou stanice, které dokážeme snadno a rychle upgradovat na výkon přesahující 100 kW, tedy na ultrarychlé dobíjení,“ vysvětlil mluvčí.
Vysoká čísla dobíjení na svých stanicích vykázal rovněž E.ON. Řidiči v této síti od ledna do konce června provedli 42 186 dobíjení, což je o 46 procent meziročně více. Množství spotřebované energie oproti loňskému prvnímu pololetí vzrostlo o 63 procent, motoristé u E.ON odebrali 780 MW. „Pro představu, která vychází z dat Centra pro dopravní výzkum, takové množství elektřiny by stačilo na plné dobití více než deseti tisíc elektromobilů typu Škoda Enyaq,“ uvedl mluvčí Roman Šperňák.
Důležité je nicméně vědět, že 62,7 procent veřejných nabíjecích bodů z celé EU je umístěno ve třech zemích, jimiž jsou Nizozemsko (25,8 %), Francie (19,5 %) a Německo (17,4 %). V zemích Visegrádské skupiny (V4), kam kromě České republiky patří také Slovensko, Polsko a Maďarsko, podle odborného serveru fDrive tvoří počet nabíjecích bodů 2,6 procenta z celkového počtu nabíjecích bodů v EU.
TEST: Elektroskútr jako ideální vozidlo do města. Jezevčík od BMW je revoluční a drahý
Má-li někde elektromobilita opravdu smysl, pak rozhodně v centrech přecpaných měst. Ještě efektivnějším prostředkem než elektrický automobil je zde stejným způsobem poháněný skútr. Model BMW CE 04 se netají těmi nejvyššími ambicemi.
Hodně nabíječek, málo elektromobilů
Doprovodným jevem zvyšování množství nabíječek jsou rozevírající se nůžky mezi jejich počtem a počtem elektromobilů jezdících po českých silnicích. Podle analýzy leasingové společnosti LeasePlan, která posuzovala aktuální stav ve 22 evropských státech, připadá v ČR 6,26 nabíjecí stanice na všechny nově registrované elektromobily.
Index je založen na třech ukazatelích: na velikosti trhu elektrických automobilů, rozvinutosti nabíjecí infrastruktury a také na výši celkových nákladů na vlastnictví a provoz elektrických aut v každé zemi.
Česku průzkum přisoudil mnohem příznivější výsledek, než jaký průzkum zaznamenal ve většině sledovaných zemí. Například v Rakousku analýza vykázala 4,93 nabíjecí stanice na všechny nově registrované elektrické vozy, v Německu 1,16 a ve Francii 3,65. Hustší sítí disponuje jen Nizozemsko, kde poměr vychází na 12,64.
TEST: Elektroskútr jako ideální vozidlo do města. Jezevčík od BMW je revoluční a drahý
Má-li někde elektromobilita opravdu smysl, pak rozhodně v centrech přecpaných měst. Ještě efektivnějším prostředkem než elektrický automobil je zde stejným způsobem poháněný skútr. Model BMW CE 04 se netají těmi nejvyššími ambicemi.
Velmi dobrý výsledek Česka je nicméně dán nízkým počtem registrovaných elektrických vozidel. V roce 2022 u nás bylo registrováno 7 455 elektromobilů včetně plug-in hybridů. Pro porovnání: v Rakousko jich bylo 47 447, Německu 833 487, ve Francii 329 669, v Nizozemsku 107 906, Polsku 20 998 a Maďarsku 9 584, nižší počet nově registrovaných elektrických aut nahlásilo jenom Slovensko (2 947).
První pololetí letošního roku potvrdilo nevalné české statistiky v prodeji nových elektromobilů v porovnání s unijním průměrem. V EU bylo od ledna do června 2023 registrováno skoro tři čtvrtě milionu nových elektromobilů, v ČR podle dat serveru Čistá doprava jen necelé tři tisíce. Podíl prodejů elektromobilů v EU dosahuje více než 12 procent, v Česku je to prakticky pětkrát méně (2,5 %).