Podle Australanů nelze emise elektromobilů hodnotit jen z pohledu bezprostředně souvisejícího s jízdou elektromobilu, nýbrž je potřeba posuzovat celý životní cyklus auta od výroby po recyklaci. Automobilkám, které by při propagaci svých výrobků akcentovaly nulové emise elektromobilů, může nyní hrozit trestní postih.
Australský úřad pro spotřebitele a hospodářskou soutěž (ACCC) upozornil podle webu drive.com výrobce elektrických aut a jejich dovozce do Austrálie, že tvrzení o nulových emisích jejich automobilů se nezakládá na pravdě. Současně jim doporučil v reklamách a dalších materiálech zohlednit emise vznikající při výrobě elektromobilů a jejich komponentů, zejména trakčních baterií.
Pozor na „zelené vymývání mozků“
Výrobci, kteří svá elektrická auta prodávají jako „vozidla s nulovými emisemi“, by se totiž mohli dostat do rozporu s australským spotřebitelským zákonem a být potrestáni finančními sankcemi ze strany státních tržních regulátorů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ustřižené kabely i exkrementy. Nabíjecí stanice se čím dál častěji stávají terčem útoku vandalů
Těm leží v žaludku takzvaný „greenwashing“ (klamné přesvědčování veřejnosti, že produkty, cíle a zásady jsou šetrné k životnímu prostředí, pozn. red.). Zpráva ACCC o problematice propagace elektromobilů uvádí příklad reklamy na nejmenovaný elektromobil, jejíž obsah je možné hodnotit jako nepravdivý nebo zavádějící.
Těžba lithia potřebného pro baterie elektromobilů představuje velkou ekologickou zátěž. Zdroj: Getty Images
Těžba lithia potřebného pro baterie elektromobilů představuje velkou ekologickou zátěž. Zdroj: Getty Images
„Automobilka začala navrhovat a vyrábět elektrická vozidla s tvrzením, že jde o auta s nulovými emisemi,“ uvedl ve zprávě ACCC. „Bere však v úvahu pouze emise produkované během jízdy vozidla a nezohledňuje emise vznikající například během výrobního procesu nebo při nabíjení vozidla. Ačkoli je pravda, že elektromobil neprodukuje během jízdy žádné emise, tvrzení o bezemisnosti celého auta může vytvořit dojem, že vozidlo produkuje nulové emise po celý svůj životní cyklus, což by bylo klamání spotřebitelů v rozporu se se spotřebitelským zákonem,“ napsal dále ACCC.
Podle něj by automobilky měly upřesnit svá tvrzení ohledně bezemisnosti v tom smyslu, že jejich vozidla produkují „nulové emise výfukových plynů při jízdě“. ACCC také zdůraznil, že australští spotřebitelé se stále více zajímají o uhlíkovou stopu produktů, které kupují, včetně elektromobilů, a varoval společnosti kasající se svou „zelenou“ image, aby neuváděly spotřebitele v omyl.
Elektromobily jsou „špinavější“ než auta na benzin
Jak už web Drive napsal dříve, japonská automobilka Mitsubishi zveřejnila v dubnu 2023 údaje, podle nichž jsou elektrická vozidla během své životnosti pro životní prostředí v Austrálii horší než auta na benzin. Tato zpráva byla založena na současné struktuře australských výrobců elektřiny, která z více než 70 procent pochází z uhelných elektráren.
Také největší automobilka na světě Toyota vede v posledních letech kampaň, aby vlády a výrobci přijali rozmanitější přístup ke snižování emisí vozidel a nezaměřovali se pouze na elektromobilitu. Obě společnosti byly na druhou stranu kritizovány za obchodní vypočítavost, protože v současné době v Austrálii nemají v nabídce žádná výhradně elektrická auta a zaměřují se jen na prodej hybridních a plug-in hybridních benzinových vozidel.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Elektrické létající auto dostalo zelenou. Může jezdit po silnicích i startovat kolmo vzhůru