Pleskot z PLAYzone: Esport v ČR roste. Letos do něj investujeme přes sto milionů korun

Česká esportová scéna se těší čím dál větší pozornosti. V letošním ročníku tuzemského herního šampionátu se bude hrát o rekordní částku, na pražském Chodově navíc vznikne velká esportová aréna, která nabídne zázemí pro profesionální i amatérské týmy, prostory nabídnou také aktivity pro širokou veřejnost. Více o obou projektech promluvil Lukáš Pleskot, výkonný ředitel esportové agentury PLAYzone.

Mohl byste blíže přiblížit, co si představit pod pojmem „esportová aréna“?
Myšlenka vzniku arény byla komplexnější. Bude to místo, kde půjde sledovat esportové zápasy, zabavit se a zahrát si na počítačích či konzolích. Bude to zároveň i stadion, kde se odehrávají soutěže a turnaje. Dále v něm nebude chybět velké studio, z něhož odbavíme živé přenosy a pořady na Prima COOL. Obecně vzato půjde o prostor pro setkávání fanoušků a vytváření obsahu.

Esportová revoluce. Česko se dočká první arény, herní šampionát bude o miliony

Fanoušky esportu letos čekají revoluční novinky. V Praze se na jaře otevře vůbec první turnajová aréna, která nabídne na ploše 1 000 metrů čtverečních desítky herních počítačů, prostor pro zápasy týmů, natáčecí studio i bar. Projekt Vodafone PLAYzone Arena vznikl ve spolupráci se skupinou FTV Prima a dalšími partnery. Navíc se prestižní Mistrovství ČR v počítačových hrách dočká rekordního prize poolu ve výši 4,5 milionu korun, oznámila agentura PLAYzone na tiskové konferenci.

Nejedná se tedy o počítačovou hernu?
Tím, že je prostor koncipovaný i na sledování živých přenosů z domácích i zahraničních zápasů, tak určitě nebude pouze hernou. Ta však bude důležitou součástí. Aréna jako taková nabízí vícero aktivit. Myslíme si, že přichází čas, kdy se cílová skupina a herní komunita chce socializovat – nechce být jen zavřena a on-line doma. Hráči chtějí mít možnost společně sdílet zážitky, sledovat spolu esport a pak si třeba taky zahrát.

Agentura PLAYzone je na domácí esportové scéně známá především díky organizaci turnajů a Mistrovství ČR v počítačových a mobilních hrách. Co vás tedy vedlo k postavení obří esportové arény?
Dlouhodobě víme, že offline soutěže s hráči a celými týmy na jednom místě přináší fanouškům něco kvalitnějšího navíc. Stále někde budovat pódium a herní zónu není úplně udržitelné. Aréna nám přináší stálý herní stadion, ze kterého můžeme odehrávat své soutěže. To je její hlavní přínos pro nás jako pro organizátora.

Jak dlouho trvá vybudovat moderní esportové centrum v Praze?
Samotná stavba arény, která se rozkládá na rozloze 1 000 metrů čtverečních, se po projektové stránce připravovala vice než rok. Fyzicky se zatím staví pět měsíců.

Mohl byste prozradit, jak vysoká byla investice do tohoto projektu?
Investice celé skupiny GES do esportu pro rok 2022 přesahuje částku sto milionů korun.

Jakým způsobem bude na sebe plánovaná aréna vydělávat? 
Čtyřmi způsoby. Z části to bude gastronomický provoz, zčásti pak pronájem herních stanic. Dále počítáme s partnerskými financemi a firemními akcemi.

Na tiskové konferenci jste mimo jiné oznámil, že část Mistrovství ČR v počítačových hrách se odehraje právě v aréně. Kdy padlo finální rozhodnutí?
Každá MČR sezóna se začíná připravovat už v průběhu té předešlé. Koncepty a podoba následujícího ročníku se musí většinou určit ještě před ukončením stávající sezóny. Stejně to bylo i v tomto případě – už vloni jsme věděli, že příští MČR proběhne částečně v aréně.

Centrum vzniká ve spolupráci s operátorem Vodafone. Jde o tradičního esportového partnera
Vodafone spolupracuje s naší agenturou od roku 2016. Postupně se stal titulárním partnerem mobilního šampionátu, poté i toho počítačového. I díky vstupu Tipsportu do MČR se Vodafone rozhodl rotovat do jiného projektu. PLAYzone si zakládá na budování dlouhodobých vztahů s partnery – dalším příkladem toho může být Samsung a jeho titulární partnerství u MČR v mobilních hrách.

Jakým směrem se vyvíjí sektor profesionálního hraní?
Esport je dnes primárně o sledování. Všichni hrajeme na nějaké úrovni, ale spíše chceme sledovat, jak hrají ti nejlepší. A jde o zábavný obsah.

Dá v současnosti v oboru esportu uživit?
Esport je z části eventový byznys, z části tvorba obsahu a marketingových kampaní. Do určité míry zahrnuje také produkci videoobsahu a živých přenosů. Všechny tyto segmenty vytváří spoustu zajímavých pracovních pozic, které se prolínají s podobnými obory na trhu, ale mají to specifikum, že se točí kolem profesionálního hraní. Jsou to projektoví manažeři, správci sociálních sítí či plánovači mediálních kampaní – to jsou všechno pozice, které se v esportu objevují.

Jakým způsobem přispěje váš plán pro rok 2022 k růstu esportu v Čechách a na Slovensku?
Zvyšování kvality soutěží a výše prize poolů umožňuje týmům a esportovcům, aby se věnovali hraní na profesionální úrovni a mohli to považovat za své plnohodnotné povolání. Stabilní soutěž pomáhá budovat celý ekosystém. Týmy se tak mohou spolehnout na to, že bude co hrát a že budou vidět.

Hráči se zase mohou věnovat tréninku i zápasům na profesionální úrovni. Vysoký prize pool na sebe strhne i vetší mediální pozornost. Ze všeho pak těží fanoušek, protože se díky výše zmíněným vylepšením zkvalitňují také živé přenosy a úroveň herních týmů. A k tomu vytváříme unikátní fyzické prostředí – zmíněnou esportovou arénu – kde mohou společně fandit a trávit čas.

Bude mít letošní Tipsport CS:GO MČR sezóna vliv i na propojení domácí esportové scény s tou světovou?
MČR pozve do své soutěže i zahraniční týmy. V každém turnaji budou dva týmy, které mají nějakou vazbu na česko-slovenský trh. Ať už v nich v minulosti hrál nějaký český nebo slovenský hráč, nebo mají jinou vazbu na domácí scénu.

Kde vidíte budoucnost esportu za 10 let?
Určitě ve vyprodaných stadionech a arénách. Esport je o tom, aby se odehrával na velkých sportovních stadionech. Dá se předpokládat, že může do budoucna vznikat vice podobných projektů, jako je Vodafone PLAYzone Arena. Bude nadále růst i síla sociálních sítí a platforem typu Twitch, a to včetně množství obsahu, který celý esportový ekosystém bude produkovat.

Tagy: