Vést tým profi hráčů je jako řídit malou firmu, říká manažer esportových šampionů

Letošní Mistrovství ČR v počítačových i mobilních hrách má tuzemská esportová scéna za sebou. Po sérii napínavých zápasů vyšlo z turnaje několik novopečených šampionů, mezi něž se řadí i hráči z celku Inside Games. O úspěchu mladých esportovců i budoucnosti profesionálního hraní na mobilech se rozpovídal majitel týmu Vojtěch Klapuch.

Váš tým zvítězil na českém šampionátu v mobilní hře Brawl Stars. Jak velký úspěch to ve světě profesionálního hraní na telefonech znamená?
Vyhrát Samsung Mistrovství ČR v mobilních hrách je opravdu úžasný pocit. Pro kluky, kteří přípravě obětovali celý rok, je to dokonalé zakončení sezony a jsem na ně opravdu moc pyšný. Pro náš tým je to druhý mistrovský titul, takže jde o historický okamžik.

Kdy jste vstoupili do mobilního esportu?
Na domácí scéně se pohybujeme od roku 2013. Ze začátku jsme se věnovali pouze klasickým počítačovým titulům, jako je League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive a další. Do mobilního esportu jsme vstoupili na přelomu roku 2019 a 2020. Je to sektor, který každým rokem roste, a je zábava sledovat profesionální úroveň.

Jak si na tom stojí mobilní hry vůči počítačovým, co se týče profesionálního hraní?
Globálně mobilní gaming válcuje hraní na počítačích a konzolích. Velmi populární je v asijských zemích – například Čína eviduje 680 milionů hráčů na telefonech, letos by jich mělo být už 700 milionů a očekává se, že do tří let počet nabobtná o dalších 50 milionů hráčů. Do statistik se ale v průzkumech řadí i ti, kteří si zapnou hru třeba při čekání na autobus nebo vlak. Jen pro porovnání, počítačových hráčů je v Číně zhruba 330 milionů.

Vojtěch Klapuch

Majitel týmu Inside Games a marketingové agentury Inside Media. V esportu se pohybuje od roku 2013. Od té doby mu prošlo rukama několik stovek hráčů, mezi které patří i Jarla – jediný český zástupce v prestižní lize Grand Master ve hře Hearthstone. V současné době Klapuch pomáhá značkám vstoupit do esportového sektoru.

Co se týče mobilního esportu, ten je ještě na vzestupu, opět ho ale táhne Asie. V Evropě zatím nedokázal tolik prorazit, stále tu převažuje klasické hraní na PC či konzolích. S příchodem titulů jako Wild Rift od Riot Games věřím, že profesionální hraní na mobilech časem zaujme ještě větší prostor v celém segmentu.

V týmu vás na MČR reprezentovali čtyři hráči. Jedná se o stálý tým?
V Brawl Stars se hraje tři na tři. Zajímavostí je, že náš tým je čtyřčlenný. Pravidla umožňují mít i čtvrtého hráče, což zároveň našim klukům umožňuje mít pestrou herní strategii. Každý z nich může mít naučené specifické hrdiny, tím se otevírají další taktické možnosti. Stejně jako ve fotbale, kde můžete mít do útoku klasického hroťáka, nebo brejkového hráče a měnit taktiku podle soupeře, tak to můžeme udělat my v Brawl Stars, když víme, že protihráči mají v oblibě určitého hrdinu. Prostě z lavičky vytáhneme svého specialistu. Kluci se spolu dali dohromady na začátku letošní sezony. Zhruba v půlce jsme s nimi navázali spolupráci a nabídli jim profesionální zázemí. Už od začátku bylo patrné, že měli obrovskou chuť vyhrávat, a pracovali na sobě. Nyní na přelomu roku si budeme stanovovat cíle na další sezonu, ale určitě mezi ně patří obhajoba titulu na Mistrovství ČR v mobilních hrách.

Mrkněte na aftermovie z naší zlaté jízdy na letošním Mistrovství ČR v mobilních hrách 🤩🏆🏆

Posted by Inside Games on Wednesday, December 15, 2021

Jsou u vás hráči zaměstnaní, nebo si vydělávají čistě výhrami na turnajích?
Většina hráčů jsou studenti, takže přípravě a tréninku se věnují ve svém volném čase. Chceme, aby se naši hráči mohli věnovat přípravě, a proto mají pravidelný měsíční příjem – je to pro ně taková brigáda. Když ji doplní i zisk z výher na turnajích, už je to slušný výdělek, třebaže příjmy ze zápasů nejsou pravidelné. Dále hráčům zařizujeme kompletní servis, od proplacení cesty po zajištění ubytování a stravy. Pokud bych uvedl příklad u hry League of Legends, tam se už měsíční příjmy hráčů pohybují v řádu několika tisíc korun měsíčně. Samozřejmě záleží i na úrovni a zkušenosti hráčů. Ti talentovanější si pak mohou přijít i na nižší desítky tisíc. Když vezmeme průměr, měsíční režie Inside Games se pohybuje kolem stovky tisíc korun.

Kolik času, financí či osob stojí vést esportový tým?
Vést esportový tým je opravdu časově náročné, asi jako řízení firmy o zhruba 50 zaměstnancích. V Inside Games máme zhruba 30 hráčů a zbytek společnosti tvoří manažeři, grafici, trenéři, analytici a další pomocníci. Jako majitel týmu se hlavně starám o to, aby vše běželo tak, jak má – aby naši manažeři správně vedli týmy, hráčům nic nechybělo či nevázla spolupráce s partnery. Do toho řeším marketingové aktivity, výběry hráčů a komunikaci s nimi. To vše zabere spoustu času. Takovou perličkou je, že esport nikdy nespí, takže dost často se řeší spousta věcí i pozdě v noci. Zkrátka hráči fungují více večer než přes den.

Kde vidíte budoucnost týmu za pár let?
S tím, jak dynamicky se esport vyvíjí, je odpovědět na otázku, kde se vidíme za pár let, poměrně složité. Ale pokud to vezmu obecně, pořád bychom se chtěli pohybovat mezi domácí špičkou. Cílem našeho týmu Inside Games bude rozhodně i nadále rozvíjet mobilní gaming a vychovávat mladé talentované hráče. Naším cílem je uvést mladé a nadějné hráče do esportu, dát jim základy etického chování, jak fungovat v týmu, jak si nastavit denní režim a kontinuálně zlepšovat své dovednosti. To také obnáší spolupráci s mentálním a nutričním koučem. Vnímáme, že pro současnou generaci teenagerů jsou hry všudypřítomné, a v dětských pokojíčcích tak vyrůstá spousta talentů. Pouze je musíme najít. My bychom mladým hráčům a jejich rodičům chtěli ukázat, že esport může být ta správná cesta.

Tagy: