Evropský parlament ve čtvrtek schválil nový předpis o právech cestujících v železniční dopravě. Lidé budou lépe chráněni, pokud dojde ke zpoždění nebo zrušení spoje. Osobám s omezenou schopností pohybu a orientace novela zaručí lepší přístup ke službám. Ze zákona bude také povinné vyhradit ve vlacích více prostoru pro přepravu jízdních kol. Parlament o tom informoval na své webové stránce.
„Pro cestující vlakem máme velmi dobrou zprávu. Podařilo se nám zajistit stejná minimální práva pro cestující v rámci celé EU v oblasti náhradních spojů, prostoru pro kola, jízdenek a práv cestujících se sníženou schopností pohybu,“ uvedl zpravodaj Evropského parlamentu Boguslaw Liberadzki s tím, že se jedná o důležitý krok směrem k pohodlnější železniční dopravě.
Pokud zpoždění vlaku přesáhne 60 minut, budou si cestující moci vybrat, zda chtějí dostat plnou náhradu ceny jízdenky, pokračovat v cestě po původní trase nebo cestovat za srovnatelných podmínek jiným spojem, a to aniž by jim vznikly dodatečné náklady. V případě, že provozovatel železniční dopravy nesdělí možnost náhradních spojů do 100 minut od plánovaného času odjezdu, cestující si mohou zařídit jiný spoj. Cena nové jízdenky jim však bude muset být proplacena.
Povinnost zajistit náhradní spoj bude platit i při zásahu vyšší moci, jako jsou extrémní povětrnostní podmínky či vážné přírodní katastrofy. Cestující mají v takovém případě nárok na občerstvení a proplacení nákladů na ubytování. „Železniční společnosti jim ale za těchto okolností nebudou muset vyplácet odškodnění za zpoždění nebo zrušení spoje,“ uvádí na webu Evropský parlament.
Novela pamatuje i na ekologii
Cestujícím s omezenou schopností pohybu bude poskytována větší flexibilita. Zatímco doposud museli dopravce informovat o speciální pomoci při cestě s dvoudenním předstihem, nyní se tato lhůta zkrátí na 24 hodin. Pokud by zdravotně postižené doprovázela další osoba, bude doprovod cestovat zdarma. Lidé, kteří potřebují asistenčního psa, budou mít právo vzít si zvíře s sebou do vlaku.
Na webu Evropský parlament zmiňuje, že novela pamatuje i na ekologické aspekty dopravy, a proto stanovuje, že v každém vlaku musí být vyhrazen prostor se stojany alespoň pro čtyři kola.
Revidovaná pravidla vstoupí v planost dvacátý den po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie a budou se vztahovat na všechny mezinárodní a vnitrostátní železniční spoje a služby v rámci Unie. Uplatňovat se však začnou o dva roky později, s výjimkou požadavků na místa pro jízdní kola. Ty začnou platit až čtyři roky po vstupu nařízení v platnost.