Opravy dálnice D46
Europoslanci vyslyšeli volání motoristů po odstranění diskriminace ve formě nutnosti platit za vícedenní známku, i když dálnici využijete třeba jen na hodinu, a schválili zavedení univerzální jednodenní známky, kterou budou muset akceptovat všechny státy EU. Jednodenní varianta zlevní cesty na dovolenou, pravidla však nebudou pro všechna vozidla stejná. Klíčové pro cenu známek bude množství vypouštěných emisí.
Zatímco v zemích, kde se platí mýto vždy jen pro daný úsek na mýtnicích (například Polsko, Chorvatsko, Itálie, Francie), nebo se neplatí vůbec (Německo), zůstane podle nové evropské úpravy vše při starém, státy využívající časové kupóny v jakékoliv formě budou muset novinku přijmout.
„Zavádíme tzv. eurovignette, tedy stejná pravidla pro mýtné na dálniční úseky po celé Evropské unii,” konstatoval slovenský europoslanec Ivan Štefanec. „Velkým plusem bude povinnost pro členské státy zavést jednodenní dálniční známku pro všechna osobní auta,” doplnil ho další evropský zákonodárce z této země Michal Wiezik.
Do svých národních legislativ budou členské státy Unie povinny zavést novou možnost v následujících dvou letech. V praxi budou jednodenní známky samozřejmě levnější než ty na více dnů – například ve Slovinsku je dnes nejkratší variantou známka sedmidenní, která je ale obvykle příliš krátká na to, aby motoristovi stačila i na návrat z Chorvatska. Cena známek by měla být jednotně zastropována.
Papírové či elektronické dálniční známky se kromě ČR a zmiňovaného Slovinska používají třeba také na Slovensku, v Maďarsku nebo Rakousku. Zcela mimo dosah bruselských legislativců naopak zůstává Švýcarsko, kde je i nadále nutné počítat se zakoupením ročního kupónu v hodnotě 40 švýcarských franků, tedy asi 960 Kč.
Nestejný metr
Podobně jako v jiných případech se i na tomto opatření projevuje snaha Evropské unie eliminovat provoz starších vozidel vypouštějících větší množství škodlivin do ovzduší. Dálniční známka pro majitele těchto aut tedy bude dražší. Otázkou zůstává, nakolik je toto pravidlo diskriminační k lidem, kteří si novější a tedy ekologičtější automobil nemohou dovolit.
Méně naopak budou platit nositelé registračních značek EL, tedy elektromobilisté, případně majitelé hybridních aut s emisemi CO2 do 50g CO2/km.