Expert na AI: Bez umělé inteligence to nepůjde. Bez ní budou firmy zaostávat

Společnosti, které začnou nástroje umělé inteligence využívat již dnes, budou moci lépe reagovat na nadcházející změny.

Interview PLUS 3.11.2023

Na světovém trhu už neexistuje odvětví, které by odolávalo umělé inteligenci. Přizpůsobit se modernímu způsobu života i podnikání a naučit se ji používat se snaží už i mnohé české firmy. A je to nevyhnutelné, říká odborník na AI, Michal Mravinač ze společnosti Salesforce v pořadu Interview PLUS. Podle něj nebudou firmy bez nejmodernějších technologií a softwarů schopné konkurence.

Celý rozhovor si můžete pustit i v podcastové podobě

O umělé inteligenci slýcháme už dlouho. Ovšem před několika lety přestala být pouhým sci-fi a stala se naprosto reálnou součástí lidského světa. Zatímco jedni jsou z jejích přínosů nadšení a s elánem ji zapojují do podnikání, jiní se zatím nedokáží ubránit obavám. „Umělá inteligence pro české firmy představuje příležitost udělat naprostou revoluci v organizaci práce. V naší společnosti jsme vyvinuli umělou inteligenci pro softwarová řešení, pro řízení vztahu se zákazníky, tzv. CRM již v roce 2014. Naši zákazníci používají prediktivní umělou inteligenci v rámci řízení firmy a díky tomu na každodenní bázi Einstein dodá globálně zhruba jeden bilion predikcí pro firemní zákazníky v celém světě, včetně našich uživatelů v České republice,“ říká Michal Mravinač, regionální obchodní ředitel společnosti Salesforce.

Einstein je důvěryhodná platforma AI, která umožňuje firmám různých velikostí bezpečně propojit jakákoli data, vytvářet aplikace s AI pomocí low-code a poskytovat zcela nové zkušenosti s CRM. Společnost Salesforce ji nasadila do svých produktů v letošním roce a umožnila tak rychlé zpracování obrovského množství dat svým klientům.

Zároveň však společnost musí odrážet obavy zákazníků o bezpečnost jejich dat. „Mají dvojí charakter. Na jedné straně jsou obavy ohledně ochrany dat, které souvisí i s právním rámcem Evropské unie. Společnost Salesforce dlouhodobě spolupracuje i s orgány EU, abychom nastavily produkty tak, aby odpovídaly právnímu rámci Evropské unie. Zároveň také pracujeme na vlastním etickém kodexu, abychom se ujistili, že v rámci vývoje i využívání budou respektována pravidla ochrany osobních údajů.“

Salesforce jasně definuje, jakým způsobem může AI používat klientská data a těmito přísnými pravidly, které uplatňuje u všech svých produktů, zajišťuje bezpečné nakládání s citlivými údaji, ale také důvěryhodnost svojí AI platformy. Právě na ni by měly firmy, které využívají AI, klást největší důraz, protože pokud by si dopředu nestanovily jasná pravidla pro práci se zákaznickými daty, velice rychle by mohly přijít o dobrou reputaci. Salesforce proto zavedl Einstein Trust Layer, což je bezpečná architektura umělé inteligence zabudovaná nativně do platformy Einstein 1, která týmům umožňuje využívat výhody generativní umělé inteligence a zároveň zachovávat firemní standardy ochrany osobních údajů a zabezpečení.

Druhý typ obav z nasazení AI souvisí s případnou ztrátou pracovních příležitostí.

Z mého pohledu umělá inteligence představuje novou možnost, jak vyzbrojit lidi v pracovním životě tak, aby dokázali přinést kvalitativně novou úroveň výsledků. Průzkumy, které provádíme mezi IT řediteli a majiteli firem, ukazují, že zhruba 86 % z nich se domnívá, že umělá inteligence je pro ně nevyhnutelnou součástí toho, co budou muset dělat. A že bude mít velký dopad na způsob, jakým firmu budou řídit,“ dodává Michal Mravinač.

Příprava na práci s AI

Velkou roli přitom hraje dostatek personálu, což podle něj může být problém. „Když se na to podívám i ze svojí praxe, vidím, že se začínají rozevírat nůžky mezi společnostmi, které umělou inteligenci začínají využívat, a společnostmi, které tak nečiní. A do budoucna to bude mít zásadní dopad na jejich konkurenceschopnost. Náš vzdělávací systém, jak je dnes nastaven v České republice, nepřipravuje úplně dokonale nové absolventy do pracovního trhu tak, aby si dokázali s podobnými nástroji poradit. Díky tomu vždy doporučuji společnostem, aby se zaměřily na podporu celoživotního vzdělávání. Mám krásný příklad – naše společnost spolupracuje s neziskovou organizací Czechitas, která zprostředkovává vzdělávání a trénink pro ženy, které se chtějí přesunout do technologických odvětví. A absolventky kurzu Czechitas jsou právě důkazem, jak je možné získat talent i z neočekávaných míst a jak je možné pro člověka změnit kariéru v jakémkoliv stadiu jejich života, když se zaměří na práci s daty,“ říká regionální obchodní ředitel společnosti Salesforce v pořadu Interview PLUS.

ČTĚTE TAKÉ: Komerční banka a udržitelnost: Kromě peněz počítá i uhlíkovou stopu

Firmy, které chtějí AI využít naplno, by si podle něj měly v první řadě zjistit, v jakém stavu se nacházejí jejich data o zákaznících. „To vyžaduje kvalitní organizaci zákaznických dat, která jsou řízená v cloudovém systému a nad kterými je možné vykonávat analytická rozhodnutí. Jsou naprosto klíčová pro práci s AI, s analytickým nástrojem Tableau a naším systémem pro řízení vztahů se zákazníky, které jsou ve středoevropském regionu extrémně populární. Všichni naši zákazníci jsou dobře vybaveni pro éru umělé inteligence a konkurenceschopnost na globálním trhu. Vidím, že firmy, které mají zájem, si připravují podhoubí pro práci s daty, aby dokázaly umělou inteligenci využít naplno.“ Nejde přitom jen o velké firmy. Salesforce poskytuje stejné služby a podporu jak korporacím, tak středním a malým podnikům a přistupuje tak ke všem svým zákazníkům stejně.

Tagy: