Interview PLUS, Jitka Haubová - 19.10. v 14:40
Udržitelnost. Téma, které na nás v posledních letech útočí ze všech stran i průmyslových odvětví. Slýcháme o něm v souvislosti s oděvy, potravinami či odpady. Zásadním bodem k aktivnímu řešení je také v bankovnictví. Jakým způsobem právě peněžní ústavy mohou udržitelnost ovlivnit a podpořit? O tom byla řeč v pořadu Interview PLUS, kde byla hostem Jitka Haubová, provozní ředitelka a členka představenstva Komerční banky. Společnost má za sebou řadu opatření vedoucích k větší udržitelnosti, například obměnu vozového parku. Podporuje také výrobu oděvů z oxidu uhličitého, který chce v nejbližší budoucnosti používat při výrobě platebních karet.
Co se udržitelnosti týče, má Komerční banka v Česku dva velké cíle: „Prvním je podporovat klienty při energetické přeměně a druhým je snížit vlastní uhlíkovou stopu na číslo blízké nule. To vyžaduje velmi odvážná, neotřelá řešení,“ říká Jitka Haubová, provozní ředitelka a členka představenstva. A rovnou dodává, jak taková řešení vypadají v praxi:
„Přestěhovali jsme se z centra Prahy na Stodůlky, do naší energeticky úsporné budovy, zavedli jsme práci z domova, vyměnili jsme všechny naše platební systémy, které jsou energeticky daleko úspornější, a tak se nám už podařilo snížit spotřebu energie o 44 %, což je významné číslo.“
Ke zvýšení udržitelnosti pak Komerční banka nepřispívá pouze jako velká organizace, na snižování uhlíkové stopy se podílejí všechna oddělení. „My jsme se rozhodli, že každý útvar je zodpovědný za část svého přínosu k udržitelnosti. Já jako provozní ředitelka jsem se naučila, jak se měří uhlíková stopa, co to všechno znamená, jak se nastavuje plán a jak ho budeme vyhodnocovat. Toto se pak týká vlastně všech útvarů,“ vysvětluje dále členka představenstva Komerční banky v pořadu Interview PLUS.
ČTĚTE TAKÉ: Z kryptoměn se stává daleko více platidlo než spekulativní nástroj, říká expert
Konec spalovacích motorů v Komerční bance?
Zásadní roli v přístupu k udržitelnost hraje v Komerčce i elektroomobilita. „Máme 240 vozidel Škoda Enyaq s kapacitou baterie 60 i 80 kilowatthodin, dalších 140 si vyzvedneme. Máme adekvátní počet nabíječek na našich budovách a elektroauta ovládáme aplikací v mobilním telefonu, kde ovládáme i rezervační a parkovací systém. Zároveň naše elektromobily nabíjíme pouze zelenou energií, kterou kupujeme s certifikátem a zároveň si i část vyrábíme na našich panelech, které máme namontovány na centrále Komerční banky,“ uvádí dále Jitka Haubová s tím, že v případě elektrovozů je pochopitelně potřeba důkladnější plánování cesty. „Jízda elektromobilem je tichá a stylová. Na druhou stranu je potřeba si nechat časovou rezervu na dobíjení.“
Stejně pozitivně vidí srovnání nákladů na provoz oproti autům se spalovacími motory. „Když porovnám provoz elektroauta škoda ENYAQ s naším původním vozem, což byl naftový Superb, tak z pohledu provozních nákladů je rozdíl zhruba 30 %. A ještě je potřeba říct, že se nemusíte starat o spalovací motor,“ uvádí Jitka Haubová s tím, že je nezbytné, aby velké organizace šly příkladem běžným lidem. A dodává, že provozováním elektrovozů v přístupu k udržitelnosti Komerční banka nekončí. „My plánujeme nejen další elektrovozy, ale i elektrokola. Chceme ukázat občanům České republiky, co to udržitelnost je. Může to být třeba přístup k módě, ke sdílení infrastruktury a řada dalších věcí.“
Móda a nadbytečné množství CO2
Udržitelnost v posledních letech hraje zásadní roli také v módě. Řada tvůrců navrhuje kolekce z vláken vyrobených z pet lahví. Komerční banka nedávno podpořila kolekci z materiálu, který vznikl z nadbytečného oxidu uhličitého. „To je inovace, která nezmění svět, ale je smysluplná, drobná a dá se na ní ukázat, že inovacemi se opravdu dá změnit přístup ke klimatu. A my tu technologii, kterou vyvinul start up LanzaTech, chceme ukázat nejen na designově krásném oblečení, ale chtěli bychom z ní začít vyrábět i platební karty. Dnes jsou naše platební karty plně recyklovatelné. Nově navíc budou mít ustřižený růžek, který handicapovaným občanům umožní se orientovat ve svých kartách,“ uvádí Jitka Haubová. A dodává, že oděvy vyrobené z CO2 na první pohled vůbec nerozeznáte od běžně užívaných materiálů, jako je třeba polyester. Sama prý takto vyrobený kousek v šatníku má a moc se jí líbí.