Poslední měsíce jsou pro mnohé závod ve snaze udržet krok se zprávami ze světa technologií. Zdá se, že ChatGPT zaplavil všechno okolo nás a případná neznalost nebo neschopnost používat umělou inteligenci může vyvolat dojem, že jsme plně „out“. Pro HR odborníky toto může být umocněno ještě tušením, že v tom, co přichází, budou hrát dříve či později naprosto zásadní roli. Zatím si ale nedokážou ani představit, jakou.
Zatímco u nás stále pozorujeme opojení, v západních zemích, které jsou napřed ve veřejné diskuzi i v systematickém zavádění AI a automatizace, pozorujeme mírné vystřízlivění a návrat k realitě. Spolu s řadou příkladů se jasně potvrzuje trend, kdy ani AI, ani člověk nedokáží samostatně dosáhnout nejlepších výsledků a nejlépe fungují v součinnosti. AI se přestává interpretovat jako artificial intelligence – umělá inteligence, ale jako augmented intelligence, tedy rozšířená inteligence.
ČTĚTE TAKÉ: Brigáda při studiu? Nejen příjemný přivýdělek, pomůže i při hledání zaměstnání
Nahradí, nebo nenahradí?
Přestože AI a automatizace mají obrovský potenciál, je rozumné si přiznat, že převrat se nestane ze dne na den. Podobně jako u digitalizace, vynálezu počítačů, elektřiny a čehokoliv dalšího bude také AI potřebovat čas. V porovnání s minulými přelomovými technologiemi je specifikum dnešní situace šíře a škála potenciálních negativních dopadů. Mezi nejsilnějšími negativními dopady aktuálně vidíme spíše problematiku autorských práv, vytváření nepravdivých a nekvalitních informací a materiálů. Samozřejmě vidíme i indikace dopadu na pracovní místa jako například ohlášení záměrů společnosti IBM automatizovat zhruba 7 800 pracovních míst, a to hlavně v odvětvích jako HR.
Při hlubším zkoumání často přijdeme na to, že v těchto případech jsou to místa volná, nebo těžko obsaditelná kvůli nedostatku lidí apod. Potvrzuje to i zkušenost napříč mezinárodní odbornou komunitou zabývající se zaváděním automatizace procesů a AI, kdy před několika lety byla hlavní motivací snaha snížit počet zaměstnanců. Dnes se ukazuje, že jen málo z ušetřených kapacit znamená skutečný odchod zaměstnanců. Není pochyb o tom, že určitá skupina lidí o práci přijde a už přichází. Vhodnější přístup než chránit pracovní místa se ale jeví ochrana lidí, a to hlavně opatřeními, která přispívají k jejich připravenosti na práce, které firmy v budou potřebovat a kde se uplatní.
Vyhrají ti, kdo dokážou zaměstnance připravit
Nejvíce z automatizace a AI těží firmy, které zaujmou systematický přístup, vnímají toto téma strategicky a pracují nejen na zavedení té či oné technologie, ale i na transformaci efektivity a produktivity práce, kompetenčních modelů, které pro zaměstnance hledají a zohledňují práci s vyšší přidanou hodnotou a naopak hledají a definují prvky práce, pro které je vhodné využití AI nebo obecne tzv. digital workforce, zjednodušeně roboti. Takový přístup sahá daleko za úroveň výběru technologie a koncepce jejího škálování, ale zahrnuje redefinici kariérního rozvoje, upskilling/reskilling strategie, řízení kulturní transformace.
HR témata péče a rozvoje lidských zdrojů byla roky upozaděna a rozpočty na školení byly často první, na kterých se šetřilo. Již teď se ale ukazuje, že firmy, které dokážou rychle transformovat zaměstnance na nové dovednosti nebo dokonce pozice, jsou nejen úspěšnější v adopci automatizace a AI, ale dokážou vytěžit nové konkurenční výhody a dokonce se stát atraktivními zaměstnavateli. Sekundární efekt automatizace a AI na pracovní místa je totiž i to, že pracovní náplň se pro uchazeče stává smysluplnější, zábavnější a atraktivnější.
Realita problému
Roboty i AI zavádíme do firem v různých průmyslových odvětvích již roky, tak v čem je příchod ChatGPT tak průlomový? Životní cyklus mnoha technologií se začíná v laboratořích a vede přes implementace v enterprise prostředích než se dostanou do konzumní sféry. Tento přístup pomáhá s dospíváním technologie paralelně vyřešit také otázku bezpečnosti a regulace a zavádět je odbornou formou. Z dnešního pohledu se může jevit, že ChatGPT některé fáze přeskočil a dostal se do masové dostupnosti na začátku svého životního cyklu. Výsledný efekt je aktuální panika a často i nesprávné využití, které může přinést více škody než užitku. Dosud byl hlavním nešvarem zavádění automatizace a AI do firem izolovaný přístup v rámci jednotlivých funkčních oddělení nebo jednotlivých procesů a chybějící zmiňovaný celofiremní přesah. Dnes se k tomu přidává neodborné uplatňování různých AI nástrojů a jejich bezhlavé využívání bez pravidel. Takovými příklady jsou sdílení citlivých firemních informací za účelem tvorby obsahu nebo nekritické uplatňování nepřesných jednoduše špatných informací získaných z ChatGPT apod.
V nadcházejících letech nás čeká rapidní zavádění automatizace a AI, protože firmy si uvědomují, že vyhnout se tomu je nereálné a že zároveň tímto způsobem dokážou řešit mnoho problémů. Zároveň ale přichází nutnost ohlédnout se za dosavadními aktivitami, které firma v tomto kontextu podnikla, konsolidace strategie automatizace s celofiremním přesahem, kde HR bude jedním z klíčových aktérů. Přicházejí projekty, které pomohou získat tento celostní pohled, pomohou nastavit činnosti a aktivity nejen v HR ale i dalších odděleních.
Autor: Hana Ducháčková, intelligent automation and robotization evangelist
- People Management Forum je největší HR sdružení v ČR.
- Více než 30 let pomáhá měnit přítomnost i budoucnost HR.
- Vydává časopis HR forum plný inspirace, jak rozvíjet a vést druhé i sami sebe.
- Ukázkové číslo časopisu na https://hrforum.munipolis.cz/p/aktualni-cislo