Logo CNN Prima News
Aktuální trendy
Volební výzkumy
Donald Trump
Kalkulačka cen energií
Ukrajina
Prima Česko
Krimi
Počasí
ShowTime
Sportovní komentáře
Jak na energie
Hlasy zločinu
Kariéra
Partie
Témata
  • Menu
  • Domácí
  • Kraje
  • Zahraničí
  • Volby 2025
  • Jak ušetřit
  • Pořady
  • Ekonomika
  • Ukrajina
Přihlášení
  • Můj profil
  • Odhlásit se
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
      Účet
    • Odhlásit se
    • Jste tu poprvé?
      Zaregistrujte se
    • Máte již účet?
      Přihlaste se
App Živě Menu Zavřít TV živě
Hrozba bombovým útokem uzavřela tři obchodní centra v Praze. Zasahují desítky policistů

Hrozba bombovým útokem uzavřela tři obchodní centra v Praze. Zasahují desítky policistů

26. června 2025 10:11
Riskantní předjíždění kamionu: Rozhodovaly zlomky vteřiny, policie zveřejnila šílené záběry

Riskantní předjíždění kamionu: Rozhodovaly zlomky vteřiny, policie zveřejnila šílené záběry

26. června 2025 10:01
Češi se více hýbou, ale 40 % zůstává pasivních. Stát neinvestuje do prevence, říká šéf MultiSportu

Češi se více hýbou, ale 40 % zůstává pasivních. Stát neinvestuje do prevence, říká šéf MultiSportu

26. června 2025 09:48
Kapacity středních škol PŘEHLEDNĚ: Jak zjistit, kde ještě mají volná místa pro vaše děti?

Kapacity středních škol PŘEHLEDNĚ: Jak zjistit, kde ještě mají volná místa pro vaše děti?

26. června 2025 05:19
Obec na Lounsku terorizují přemnožení mývalové. Radnice požádala o pomoc myslivce

Obec na Lounsku terorizují přemnožení mývalové. Radnice požádala o pomoc myslivce

25. června 2025 22:12
Rozsáhlý požár v centru Prahy: Hořela velká administrativní budova, hasiči vyhlásili poplach

Rozsáhlý požár v centru Prahy: Hořela velká administrativní budova, hasiči vyhlásili poplach

25. června 2025 19:50
Záhadná úmrtí migrantů u Španělska: Moře vyplavilo pět svázaných těl, policie tápe

Záhadná úmrtí migrantů u Španělska: Moře vyplavilo pět svázaných těl, policie tápe

26. června 2025 09:37
Evropská rada startuje, Fiala chce řešit povolenky. Fico a Orbán hrozí zablokováním sankcí

Evropská rada startuje, Fiala chce řešit povolenky. Fico a Orbán hrozí zablokováním sankcí

26. června 2025 09:16
Hrůzný nález v Heringenu: Monika měla zavraždit své novorozeně, tělo schovala do mrazáku

Hrůzný nález v Heringenu: Monika měla zavraždit své novorozeně, tělo schovala do mrazáku

26. června 2025 08:52
ANKETA: Čapí hnízdo, bitcoiny či Dozimetr. Které kauzy politiků považujete za nejzávažnější?

ANKETA: Čapí hnízdo, bitcoiny či Dozimetr. Které kauzy politiků považujete za nejzávažnější?

26. června 2025 05:52
Překvapivý zvrat u SOCDEM. Chce jít do voleb se Stačilo! Dienstbier ukončil členství

Překvapivý zvrat u SOCDEM. Chce jít do voleb se Stačilo! Dienstbier ukončil členství

25. června 2025 21:01
Postoj k euru? V ODS se neshodnou. Fiala postupně otáčí, lidem doporučuje přemlouvání

Postoj k euru? V ODS se neshodnou. Fiala postupně otáčí, lidem doporučuje přemlouvání

25. června 2025 05:11
Cestovní pojištění PŘEHLEDNĚ: Na co si dát před dovolenou pozor a jak se vyhnout drahé léčbě?

Cestovní pojištění PŘEHLEDNĚ: Na co si dát před dovolenou pozor a jak se vyhnout drahé léčbě?

24. června 2025 19:11
Některé lidi překvapily vysoké nedoplatky za teplo. Jak a proč je lze reklamovat?

Některé lidi překvapily vysoké nedoplatky za teplo. Jak a proč je lze reklamovat?

18. června 2025 10:54
KVÍZ: Co víte o investicích? Otestujte si své znalosti před důležitým rozhodováním

KVÍZ: Co víte o investicích? Otestujte si své znalosti před důležitým rozhodováním

17. června 2025 06:01
Pivo za 150 a slunečník za pětistovku. Kolik zaplatíte v Itálii za špagety, kafe či zmrzlinu?

Pivo za 150 a slunečník za pětistovku. Kolik zaplatíte v Itálii za špagety, kafe či zmrzlinu?

25. června 2025 10:09
Postoj k euru? V ODS se neshodnou. Fiala postupně otáčí, lidem doporučuje přemlouvání

Postoj k euru? V ODS se neshodnou. Fiala postupně otáčí, lidem doporučuje přemlouvání

25. června 2025 05:11
Studentům začínají letní brigády. Jaká je nejoblíbenější práce a kolik si průměrně vydělají?

Studentům začínají letní brigády. Jaká je nejoblíbenější práce a kolik si průměrně vydělají?

24. června 2025 23:52
Zelenskyj podepsal s Radou Evropy vznik zvláštního tribunálu. Měl by soudit i Putina

Zelenskyj podepsal s Radou Evropy vznik zvláštního tribunálu. Měl by soudit i Putina

25. června 2025 22:38
Kreml verbuje „armádu bez pasu“. Ohrožuje nový zákon i Čechy žijící v Rusku?

Kreml verbuje „armádu bez pasu“. Ohrožuje nový zákon i Čechy žijící v Rusku?

25. června 2025 19:09
Trump a Zelenskyj si protiřečí: Mluvili o příměří s Ruskem? Hlava USA chce schůzku s Putinem

Trump a Zelenskyj si protiřečí: Mluvili o příměří s Ruskem? Hlava USA chce schůzku s Putinem

25. června 2025 16:38
Domácí
  • Volby 2025
  • Politika
  • Koronavirus
  • Počasí
  • Praha
  • Středočeský kraj
  • Moravskoslezský kraj
  • Liberecký kraj
Zahraničí
  • Ukrajina
  • Slovensko
  • Rusko
  • Izrael
  • Evropská unie
  • Německo
  • Čína
Byznys
  • Finance
  • Kryptoměny
  • Hypotéky
  • Daně
  • Ekonomika
  • Energetika
  • Média
Sport
  • MMA
  • Fotbal
  • Hokej
  • Tenis
  • Moto
Lifestyle
  • Cestování
  • Zdraví
  • Historie
  • Kultura
  • Věda a technologie
  • Filmy
  • Seriály
Krimi
  • Soudy
  • Nehody
  • Požáry
  • Vraždy
  • Krimi v TV
Pořady
  • Partie
  • Hlavní zprávy
  • 360°
  • Nový den
  • Interview
  • K věci
Prima+
  • Prima Fresh
  • Prima Zoom
  • Prima Ženy
  • Prima COOL
  • Prima DOMA
  • Prima Living
  • ShowTime
  • Svět zvířat
  • Gaming
  • Auto
  • TV program
  • Pořady
Sledujte nás Facebook X.com Instagram YouTube
Volby 2025
Překvapivý zvrat u SOCDEM. Chce jít do voleb se Stačilo! Dienstbier ukončil členství
Více informací
Praha
Rozsáhlý požár v centru Prahy: Hořela velká administrativní budova, hasiči vyhlásili poplach
Více informací
Donald Trump
Trump a Zelenskyj si protiřečí: Mluvili o příměří s Ruskem? Hlava USA chce schůzku s Putinem
Více informací
Média
ČT má nového šéfa. Zvolila obchodního ředitele Chudárka, ten chce výrazně zredukovat vedení
Více informací
NATO
Země NATO se shodly na navýšení výdajů na obranu. Nově do ní investují pět procent HDP
Více informací
Domácí
Česko koupí 24 nových obrněných vozidel Titus. Cena překročí čtyři miliardy
Více informací
Vláda
Pět procent HDP na obranu? Česko je připraveno, oznámil Fiala. Předpokládá shodu NATO
Více informací
Trump a Zelenskyj si protiřečí: Mluvili o příměří s Ruskem? Hlava USA chce schůzku s Putinem

Trump a Zelenskyj si protiřečí: Mluvili o příměří s Ruskem? Hlava USA chce schůzku s Putinem

Rozsáhlý požár v centru Prahy: Hořela velká administrativní budova, hasiči vyhlásili poplach

Rozsáhlý požár v centru Prahy: Hořela velká administrativní budova, hasiči vyhlásili poplach

MAPA: Obědy do stovky i krajské speciality. Kde se po celém Česku kvalitně a levně najíte?

MAPA: Obědy do stovky i krajské speciality. Kde se po celém Česku kvalitně a levně najíte?

CNN Prima News ■ Auto

Expert: Zákaz spalovacích motorů? Střílíme se do nohy, konkurenceschopnost půjde dolů

  • Téma: Auto
  • Denisa Korityáková
  • 27. února 2023 14:37
Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT

Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT Zdroj: CNN Prima NEWS

  • Zavřít
Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT

Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT Zdroj: CNN Prima NEWS

Ukončení spalovacích motorů je velké pokrytectví, sdělil Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT. V pořadu K věci dodal, že se touto snahou střílíme do vlastní nohy a česká konkurenceschopnost půjde dolů.

Seznam.cz banner

„Přesouváme špinavé výroby z Evropy, zatímco my jsme zelení a vykazujeme nízká čísla. Emise skleníkových plynů jsou ale globální,“ uvedl v pořadu K věci. Evropa chce být podle něj příkladem zbytečně. „Spíše se střílíme do nohy a naše konkurenceschopnost půjde dolů,“ dodal s tím, že ukončení spalovacích motorů je velké pokrytectví.

ČTETE TAKÉ: Vláda je zajatcem svých slibů, tvrdí komentátoři. Popsali tanečky kolem důchodů i výchovného

Připomněl, že v produkci skleníkových plynů Evropa klesá. „Spojené státy stagnují nebo mírně klesají, ale Evropská unie a Spojené státy neemitují zdaleka tolik, kolik například Čína a Indie. To nemluvím o dalších lidnatých zemích Dálného východu,“ popsal dále.

Celý přepis rozhovoru za pomoci umělé inteligence Traco si můžete přečíst níže:

Moderátorka: Sedíte tady dnes jako jeden ze signatářů otevřeného dopisu, ve kterém akademický think-tank Realistická energetika a ekologie žádá premiéra Petra Fialu, aby se osobně zasadil právě o revizi nařízení konce spalovacích motorů v roce 2035. Proč?

Macek: My nechceme, aby se nedělalo nic pro zelenější dopravu a pro lepší životní prostředí. Ale problém je v tom, že jde o příliš rychlá rozhodnutí nepodložená ekonomickými rozbory. Mohou být velmi nebezpečná – jako jakákoliv revoluce ostatně. Na druhou stranu, celý ten návrh, celé to opatření, které plyne z celkového Green Dealu pro Evropu, teď má před sebou dalších 13 let, na tu realizaci je to málo. Je to málo, protože jakmile máte co do činění s investicemi – a tady velkými investicemi – tak je zapotřebí začít velice brzy. A tady je to problém, který opravdu jde napříč celou ekonomikou. Jde napříč společností a nejde zdaleka jen o tu samotnou výrobu. Jde o zajištění infrastruktury. Jde o to, aby zákazníci akceptovali nové výrobky na trhu. A v neposlední řadě jde o to, kdo to všechno zaplatí.

Moderátorka: Což je tedy široká problematika. Pojďme postupně. Adresujete tu výzvu premiéru Petru Fialovi. Ten ještě v prosinci loňského roku řekl, že celé to opatření považuje za nepřijatelné. Co podle vás teď premiér může změnit?

Macek: Já myslím, že je důležité vrátit se minimálně k tomu původnímu textu, ve kterém byla revize naplánovaná. Podle zkušeností, které se dosáhnou na rok 2026, tenhle paragraf z toho po projednání v Evropském parlamentu, pokud jsem správně informován, vypadl. A to je ta první věc, co můžeme udělat. Další věc je odklad termínu. Ono se totiž ukazuje, že při současném energetickém mixu, a tedy s tím souvisejícím emisním faktoru nejen naší energetiky, ale i třeba německé energetiky, která je na tom mimochodem dost podobně, je výhodnější provozovat auta na fosilní paliva než na elektřinu vyráběnou tak, jak to v těchto zemích umíme.

Moderátorka: Já vás poopravím, protože poté, co Evropský parlament schválil ty směrnice nebo postupy Evropské komise, tak Evropská unie si vzala právě tři roky na revizi roku 2026. A vypadá to, že některé státy, například Itálie, budou dělat vše pro to, aby ten zákaz ještě odvrátily. Takže se zdá, že cesta tady je. Nicméně je to za vás opravdu nutné?

Macek: Nutné to je, protože dosud nepředstavují elektromobily adekvátní náhradu za auta se spalovacími motory. Jde o to, že jejich ceny jsou příliš vysoké a nižší nebudou, i když samozřejmě se čeká, že množstevní faktor ve výrobě ty náklady sníží. Ale materiály potřebné k výrobě baterií jdou strašným způsobem nahoru. A nejen tedy baterií, ona i měď atd. A druhá věc s tím spojená je, že nejvíce to cenové navýšení postihuje malá auta. Malá auta zajišťují mobilitu pro, řekl bych, sociálně slabší část obyvatelstva a to je těžké něčím nahradit.

Moderátorka: Rozumím. Než se posuneme k té praktické linii, tak já připomenu, že celá dohoda počítá s tím, že právě v roce 2035 z výroby zmizí veškerá osobní dodávková auta, která nebudou produkovat žádné emise CO2. U nás se ta diskuse vztahuje čistě na elektroauta. Nicméně je tedy ve hře nějaká jiná alternativa?

Macek: Já bych to jenom malinko upřesnil – ve výrobě ta auta zůstat mohou, pokud se nebudou prodávat a registrovat v Evropské unii. A v tom je jedno čertovo kopýtko, zvlášť pro Českou republiku. Jiné alternativy jsou, bohužel nejsou dostatečně propracované. Jedna z nich je použití vodíku, a i když to nikdo na komisi nechce slyšet, tak nejlépe vychází spalování vodíku ve spalovacích motorech. Druhá alternativa potom jsou syntetická paliva vyráběná z elektrické energie a z oxidu uhličitého z různých zdrojů. Já teď nechci zabíhat příliš do podrobností.

Moderátorka: Říkáte, že se bavíme o urychlené revoluci. Zjednoduším vaše slova. Nicméně ta diskuze tady probíhá už řadu posledních let. Nepřišel by ten vývoj, ta geneze tak jako tak? Nedospěl by autoprůmysl, byznys i společnost k tomu, že je zkrátka nutné sáhnout po nějaké zelenější variantě?

Macek: Ony jsou dvě věci spojené s tou zeleností. První je otázka plynů, které způsobují skleníkový efekt. Většinou se to převádí na oxid uhličitý, ale v té skupině je i metan. Jeden z neškodných oxidů dusíku – oxid dusný, myslím zdravotně neškodných, a další. A druhá věc jsou potom zdravotní škodliviny. Ono se většinou píše obecně o tom, že auta kazí vzduch a znečišťují životní prostředí. Tam ovšem mají lidé na mysli většinou zdraví škodlivé emise a ty jsou u nových aut opravdu potlačeny na minimum, pokud se to auto dostatečně kontroluje v provozu, což je bohužel oblast, do které automobilky dost stěží mohou zasáhnout.

Moderátorka: Budu se ptát opět jako laik. Nicméně, když srovnáme dva automobily, bavíme se tedy o nějakém novém typu elektromobilu a nejnovějším typu spalovacího motoru, jaká je skutečná ekologická hodnota obou? Jak si stojí v porovnání?

Macek: Co se týče skleníkových plynů, tak my jsme v tom velice angažovaní, takže já nejsem nestranný, řekl bych. Vím o tom hodně, ale mohli jsme srovnávat naše výpočty, naše předpovědi s Green NCAP. To je New Car Assessment Program, tedy nevládní organizace, která je velmi vážená třeba v pasivní bezpečnosti. A Green NCAP se teď pustil do téhle záležitosti srovnávání skleníkových emisí. A tam to vyšlo tak, že moderní auto se vznětovým motorem emituje prakticky stejně jako elektromobil s průměrným očekávaným evropským emisním faktorem během období roku 2035. Takže do toho roku nic nezískáme.

Moderátorka: Pak je tady také otázka likvidace následného užívání starých automobilů nebo elektromobilů. Jak si stojí v tomto srovnání?

Macek: Klasická auta v tomhle nepředstavují prakticky žádný problém. Elektroauta obsahují toxické kovy, včetně lithia, ale jsou to současně velmi cenné suroviny. Takže je potřeba nějakým způsobem zařizovat recyklaci. Ale tahle otázka přes různé sliby je zatím v plenkách. Tady se tím zabývají některé podniky, se kterými jsme v kontaktu, ale bude to ještě nějaký čas trvat.

Moderátorka: Mluvíme tady o něčem, co je zřejmě už nevyhnutelné. A mě zajímá, proč. Zatím mi to tak přijde, vlastně neslyším například z automobilového průmyslu nějaký zásadní odpor. Což mě vlastně přivádí na myšlenku, že celý ten byznys, všechny automobilky jsou na ten krok nachystané.

Macek: Pro mě, i když já z průmyslu pocházím, byť ne z automobilového, je to taky trochu záhada. Myslím, že se tam situace hodně podcenila, a kdybych měl citovat bývalého německého ministra dopravy, tak ten před časem, když Bundestag chtěl hlasovat zákaz spalovacím motorům, tak prohlásil něco ve smyslu, že větší hloupost ještě neslyšel. A zřejmě tohle podcenění neinformovaného veřejného tlaku k tomu mohlo vést. Samozřejmě, že mají automobilky máslo na hlavě v důsledku hamižnosti svých netechnických šéfů, což vedlo k Dieselgate a podobným problémům. Ale já jsem se zmiňoval o té veřejné kontrole nebo té v provozu. A to je právě ten problém, na který by státy měly hodně dohlížet.

Moderátorka: Na druhou stranu se objevují relativně jednoduché argumenty, že vyrobit elektromobil bývá snazší, mnohdy ne-li levnější, takže pro průmysl to vlastně není zásadně špatná zpráva.

Macek: Pro průmysl obecně to špatná zpráva být nemůže. Otázka je, kde je ten průmysl umístěn. Elektromobil z hlediska těch klasických obráběcích odvětví o něco jednodušší je, má daleko vyšší spotřebu materiálů na samotné auto. Teď nemluvím o baterii, protože to vozidlo je zhruba o půl tuny ve střední kategorii těžší a samotná baterie představuje navýšení třeba emisí skleníkových plynů zhruba o tutéž hodnotu, jako spotřebuje výroba samotného auta bez baterie. Tohle se pak v celém životě samozřejmě musí rozpočítat.

Moderátorka: Vy jste upozorňoval na cenu nového elektromobilu. Pak jsou tady tací, jako například poradce ministerstva životního prostředí Ladislav Miko, který se před časem vyjádřil pro Český rozhlas, ale například také europoslanec z Pirátské strany Mikuláš Peksa, kteří upozorňují na to, že ta cenová hladina elektromobilů se postupně snižuje a v momentě, kdy se takový výrobek dostane do masové výroby, tak okamžitě náklady a tím pádem i koncová cena půjdou dolů. Jak vy se na to díváte? Dostane se tahle myšlenka opravdu k realitě?

Macek: Příklad toho je situace v Tesle, která teď zlevnila za cenu finančních ztrát. Ty rozhodující materiály pro výrobu baterií naopak silně zdražují. Já už jsem se to tady snažil načrtnout – máme nějaké náklady, které nezávisejí na pracnosti nebo nákladech jednoho kusu, a máme nějaké náklady, které jsou společné. Ty náklady, které jsou společné, v masové výrobě samozřejmě klesají na jedno auto, když se jich vyrobí hodně. Jenže problém je v té druhé složce. A pokud materiály stoupají tak silně, jak stoupají, a pokud dáváme do ruky klíč Číně k ovlivňování ceny, tak tam to nemůže dobře dopadnout.

Moderátorka: Přesto, znovu se vracím k tomu prvku, že je před námi dalších 12 let. Nemůže technologie tu situaci posunout natolik, že i ta cena půjde dolů? Že pokrok nezastavíme?

Macek: Pokrok nezastavíme. Zázraky se nedějí. Já jsem starý a konzervativní, když jsem byl mladý, tak jsem taky hodně sliboval, abych dostal projekty, a myslel jsem, že všechno zvládnu. Ale ty sliby se zatím, a to se dá prokázat, neplní. Naopak se teď dostáváme například k větší hmotnosti baterií, než se předpovídalo, a to v důsledku toho, že ty nejnovější nejlehčí baterie uplatňované v Evropě nejsou požárně bezpečné. Pravděpodobnost, že se něco stane – pokud je to dobrá baterie od dobrého výrobce – je velmi malá. Ale když se to stane, tak účinky jsou zcela devastující.

Moderátorka: Pokud tedy politici ten zákaz nezvrátí. A o tom byla ta počáteční diskuse, jak vy si nalajnujete a dokážete představit ten rok 2035 a následný vývoj? Co nás čeká jako zákazníky?

Macek: Nedostupnost malých aut. Dojíždění do práce raději městskou hromadnou dopravou než SUV, protože dojíždět do práce 2,5tunovým autem, které je obsazeno jedním nebo dvěma lidmi, je nesmysl. Čili tady bude muset přijít nějaký systém, jak se říká, kombinované přepravy. To znamená nechat auto někde na nějakém parking right a pokračovat hromadnou dopravou. Je to jiná kultura, znamená to daleko víc plánovat život v čase, což není příliš pohodlné, ale třeba si na to lidé zvyknou.

Moderátorka: Na druhou stranu se dá říct, že životní prostředí možná v tu chvíli bude plesat, když to přeženu. Zvítězila podle vás ideologie, nebo pragmatismus?

Macek: Já si nemyslím, že životní prostředí bude plesat, protože tady je jedno velké pokrytectví. Přesouváme špinavé výroby někam jinam z Evropy. My jsme zelení, vykazujeme nízká čísla, ale globální emise skleníkových plynů jsou globální. Jestli si Čína zašpiní své prostředí toxickými látkami, tak, když budu úplný cynik, řeknu „tím hůř pro Číňany“. Omlouvám se za to, nemyslím to tak, ale to jsou lokálně působící škodliviny. Ale co se týče skleníkových plynů, zvlášť v uhelné Číně, tak ty naopak silně stoupají. A Evropa chce dávat dobrý příklad, ale já mám velký problém s tím, že se spíše střílíme do nohy a že naše konkurenceschopnost půjde dolů a tím bude i příkladnost poněkud zpochybnitelná.

Moderátorka: A já připomenu, že Čína nebo také Rusko se zavázaly historicky k podobnému snižování emisí, ale ten cíl si vytyčily minimálně o deset let později. Přesto, nemáme být tím starším, poučenějším a vzdělanějším rádcem?

Macek: Pokud nás někdo bude poslouchat, tak by to bylo krásné. Ale když se podíváte na statistiky spojených národů o tom, jak vypadají produkce skleníkových plynů, tak Evropa klesá, Spojené státy stagnují nebo mírně klesají, ale Evropská unie plus Spojené státy neemitují zdaleka tolik, kolik například jenom Čína a Indie. A to nemluvím o dalších lidnatých zemích Dálného východu, které se rozvíjejí a chtějí se rozvíjet. To je Indonésie, Vietnam a další a těm to těžko můžeme zakázat. Ale my, i kdybychom to zastavili, Evropa dělá méně než 10 procent produkce skleníkových plynů, kdybychom tady okamžitě zastavili všechno, tak z hlediska nárůstu skleníkových plynů v atmosféře ten nárůst zpomalíme, ale nezpůsobíme, že by to začalo klesat.

Moderátorka: Kdybyste tedy v tuto chvíli měl poradit politikům a přidruženému byznysu, jak se připravit na rok 2035, co je klíčové, pokud jde o infrastrukturu a o přechod na elektromobilitu?

Macek: Klíčové jsou dostatečné kapacity výroby elektrické energie. To je první věc. Tam je jedna z takových nebezpečných polopravd, co všechno dokážou obnovitelné zdroje zajistit. Na podporu toho se uvádí právě ta nebezpečná polopravda průměrné výroby za celý rok, jenomže v létě je to hodně nadprůměrné a v zimě je to v těch nejhorších měsících skoro nulové. Čili tam musíte zálohovat něčím, co bude někdo nucen zaplatit, protože nevyužitá investice? Do toho se žádný investor nepustí. Druhý problém je nabíjení. Většinou velmi pochvalně o elektromobilech mluví lidé, kteří žijí v rodinných domech, kde se dá nainstalovat fotovoltaika, je možné auto tam garážovat i předehřát si ho v zimních měsících. Pokud možno bych doporučoval tu garáž daleko od domu, ale to je jiná věc.

Moderátorka: A to mě zajímá, na co narážíte.

Macek: Na ty devastující následky požáru. Ona ta pravděpodobnost, znovu říkám, abych nebyl obviněn ze strašení, je strašně nízká, ale stalo se to i u nejmenované korejské firmy, která stahovala asi 80 000 elektromobilů. A čím je baterie starší, tím větší je nebezpečí. K nám samozřejmě budou přicházet ojetiny, už přicházejí. A s ojetinami potom přijde poptávka po náhradních bateriích a budou se tam dávat pokud možno levné náhradní díly. V tomhle vidím dost velké nebezpečí.

Moderátorka: Když jsme mluvili o zajištění pohonu a elektrické energie – a připomenu, že v Česku je momentálně registrováno zhruba 6,3 milionu vozů – kde na to tedy vzít a jak je nabít? Čemu se to rovná?

Macek: Kdybychom chtěli všechna osobní auta dobíjet, když vycházím z ověřených čísel o spotřebě nafty a benzínu a přepočítávám to samozřejmě na vyšší účinnost, tak na to bychom potřebovali při omezeném čase na nabíjení postavit nějakých pět Temelínů.

Moderátorka: Což mě přivádíte na jiné téma, a sice, že Evropská unie podobně bouřlivě jako o emisích z aut diskutuje o budoucnosti jaderné energetiky a jádra. A tak bez jádra nebudeme mít zelené elektromobily?

Macek: Já to takhle chápu. Ale problém je v tom, že další složka evropského pokrytectví je, že v náhradních zdrojích nebo ve stabilizujících zdrojích bojuje mezi sebou jádro, které dosud není uznáno jako zelený obnovitelný zdroj, se zemním plynem, který není ani obnovitelný, ani bezuhlíkový. To, že nedovážíme tolik zemního plynu z Ruska a že se to podařilo nahradit jiným zemním plynem, je dobré, ale to je otázka energetické bezpečnosti a ne životního prostředí. Ten jiný zemní plyn samozřejmě emituje příslušné množství skleníkových plynů do vzduchu také. Plus transport a plus zkapalňování.

Moderátorka: A poslední otázka, poprosím vás o stručnou odpověď. Když jsem se ptala na ten výhled na rok 2035, troufnete si odhadnout také složení vozového parku? Protože rok 35 neznamená, že auta okamžitě se spalovacím motorem skončí provoz.

Macek: U nás bych hádal, že to nebude více než 20 %, a to jsem velice optimistický. V Evropě by to bylo asi víc, ale řekl bych tak 30 nebo 35 procent v optimistickém – z hlediska elektromobility – případě.

K tématu

Auto
Ilustrační foto

Velká změna v řízení dopravy. Na semaforu by mohla přibýt čtvrtá barva. Co by znamenala?

K tématu

Auto
Ještě nebezpečnějším zlozvykem než telefonování bez handsfree je brouzdání aplikacemi chytrého telefonu.

Hrát si s mobilem se řidičům prodraží. Jak se zpřísní tresty za nepozornost za volantem?

Tagy:
Evropa auto byznys motor spalovací motor Evropská unie automobil automobilka pořady CNN Prima NEWS K věci motorismus České vysoké učení technické v Praze spalování
Denisa Korityáková

Denisa Korityáková

redaktorka FTV Prima

Všechny články autora
Sdílejte článek Facebook X.com

Právě se děje

10:50

Tiskovka Decroix byla absurdní divadlo, tvrdí Fiala z SPD. Nejde dělat víc, opáčil Jakob

10:36

Elektromotor je u nového Audi A6 hlasitější než ten spalovací. Diesel potěší spotřebou

10:11

Hrozba bombovým útokem uzavřela tři obchodní centra v Praze. Zasahují desítky policistů

10:01

Riskantní předjíždění kamionu: Rozhodovaly zlomky vteřiny, policie zveřejnila šílené záběry

09:48

Češi se více hýbou, ale 40 % zůstává pasivních. Stát neinvestuje do prevence, říká šéf MultiSportu

Další zprávy

Mohlo by vás zajímat

Tento typ rakoviny se šíří skrytě a znepokojivou rychlostí. Následující příznaky nepodceňujte

Tento typ rakoviny se šíří skrytě a znepokojivou rychlostí. Následující příznaky nepodceňujte

Rozhodčí z Kladna skočil kvůli požáru z okna a zlomil si obě nohy. Poté se vydal pískat zápas

Rozhodčí z Kladna skočil kvůli požáru z okna a zlomil si obě nohy. Poté se vydal pískat zápas

Místo Hitlera „hajlující“ Musk: Rakušan to schytává za památeční video. Drzost, zuří Vondráček

Místo Hitlera „hajlující“ Musk: Rakušan to schytává za památeční video. Drzost, zuří Vondráček

Návrhy pro vás

Žebříček nejhorších jídel světa. Umístily se i tři české pokrmy, vévodí skandinávská kuchyně

Žebříček nejhorších jídel světa. Umístily se i tři české pokrmy, vévodí skandinávská kuchyně

Sníh, jak ho neznáte: Jak rychle padá i z čeho se skládá. A vločky nejsou bílé

Sníh, jak ho neznáte: Jak rychle padá i z čeho se skládá. A vločky nejsou bílé

TEST: Obstáli byste u přijímaček na střední školu? Ověřte si své znalosti z českého jazyka

TEST: Obstáli byste u přijímaček na střední školu? Ověřte si své znalosti z českého jazyka

prima-cnn-news

Tiskovka Decroix byla absurdní divadlo, tvrdí Fiala z SPD. Nejde dělat víc, opáčil Jakob Hrozba bombovým útokem uzavřela tři obchodní centra v Praze. Zasahují desítky policistů Piráti hrozí vládě. Pokud nezveřejní dokumenty k bitcoinům, chtějí vyšetřovací komisi

prima-zeny

Herečka Zlatohlávková ví, jak chutná život bez jistot. V seriálu se potkává s pravdou Prima slaví 32. narozeniny. Přináší nabitý letní program i řadu podzimních trháků Novinky ze ZOO: Karolína s Danielem balí kufry, Marka zatknou a Happy odmítne máma

prima-zoom

Třetina lidí na světě má v mozku parazita Policie zastřelila obřího sumce, který ohrožoval návštěvníky jezera v Bavorsku. Fotka vyvolala ostré reakce Nejdražší sýr na světě stojí desítky tisíc korun. Vyrábí se ze vzácného mléka a je označován za elixír mládí

prima-fresh

Slider s trhaným hovězím masem v zeleninové omáčce – perfektní tip na letní party Vláčný kakaový dort s borůvkovým krémem – perfektní moučník na oslavu léta Pečené čevabčiči s bramborami z jednoho pekáče podle Pepy Nemravy – ideální chalupářské jídlo

prima-cool

Bond získal špičkového oscarového režiséra Hvězda Sněhurky překonala záplavu nenávisti díky psychiatrovi. Teď má recept na správný život Duke Nukem se dočká nové adaptace. Filmová práva koupil oceňovaný tvůrce, který má velmi odvážný plán

playboy

Co vás čeká v červnovém vydání magazínu Playboy? Rozkoš, která bolí: Hvězda OnlyFans Yasmin Khan mluví o sexu, bolesti a přežití Nový sexuální trend dráždí i děsí: Sex s cizím mužem jako záchrana manželství

lajk

Rychlé miliony českých influencerů: Sharlota a Stejk přiznali konkrétní částky Xholakys chce seknout se svlékáním. V nové kariéře chce lidem pomáhat duševně Rychlé a efektivní, peníze vydělaný, komentoval prohru Kuběnka. Koho vyzval do dalšího zápasu?

prima-living

Pěstujte lehce nahořklý štěrbák zvaný endivie. Vyroste i na balkoně Objevte tajemství krásných růží! Jak se o ně starat, aby bohatě kvetly Rychlá letní bábovka ze šlehačky s pikantním červeným rybízem

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.