Na semaforech by mohlo dojít k převratné změně. K obvyklým barvám zelené, oranžové a červené by mohla přibýt čtvrtá bílá signalizace. Ta by podle vědců mohla snížit úroveň dopravních zácp i spotřebu paliva.
Dopravní inženýři ze Severokarolínské státní univerzity nedávno navrhli bílé světlo, které by umožnilo autonomním vozidlům řídit tok dopravy. Podle vědců by to mohlo snížit úroveň dopravních zácp i spotřebu paliva. „Tento koncept, který navrhujeme pro dopravní křižovatky, nazýváme ‚bílá fáze‘. Využívá výpočetní výkon samotných autonomních vozidel (AV),“ uvedl Ali Hajbabaie, docent stavebního a environmentálního inženýrství Severokarolínské státní univerzity.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Příjemná změna pro řidiče: Ministerstvo dopravy prodlužuje platnost evidenčních kontrol
„Koncept bílé fáze zahrnuje novou dopravní signalizaci, aby řidiči věděli, co mají dělat. Červená světla budou stále znamenat stop. Zelená bude stále znamenat jeď. A bílá světla řeknou řidičům, aby jednoduše následovali auto před sebou,“ popsal Hajbabaie.
Žaloba kvůli homosexuálním figurkám na semaforech neprošla. Jsou v pořádku, řekl německý soud
Mají být znakem tolerance a kosmopolitismu. Bavorský správní soud v úterý rozhodl v neprospěch muže, který si stěžoval na homosexuální páry zobrazené na semaforech v Mnichově.
Koncept bílé fáze spočívá v tom, že autonomní vozidla, tedy auta, která k řízení nepotřebují člověka, mohou bezdrátově komunikovat mezi sebou a s počítačem, který řídí dopravní signalizaci. Když se ke křižovatce přiblíží dostatečný počet takových vozidel, aktivuje se bílé světlo. To bude signálem, že autonomní vozidla koordinují své pohyby, aby efektivněji usnadnila provoz na křižovatce.
V praxi by to znamenalo, že pokud auto před nimi zastaví, zastaví také. Pokud auto před nimi projede křižovatkou, projedou křižovatkou i oni. Pokud by na silnici bylo více běžných vozidel než autonomních, semafor by se vrátil ke konvenčnímu signálnímu schématu zelená–žlutá–červená.
Vše ale naznačuje tomu, že k použití bílých světel na semaforech jen tak nedojde. Analytik Tomáš Burger pro slovenský web bratislava.zoznam.sk uvedl, že autonomní vozidla se na Slovensku začnou využívat nejdříve za 10 až 15 let. Podobná bude situace zřejmě i v Česku. V případě širšího využívání autonomních vozidel podle něj ale bude nutná změna technologie řízení dopravy. Právě využití bílého světla se tak jeví jako jedna z možností. „V současné době však existují praktičtější pomůcky pro řidiče na křižovatkách, jako například odpočítávání vteřin do změny signálu,“ popsal Burger.