360°, Miroslav Černošek, Zlatko Marinov, Klára Šimáčková Laurenčíková, Jonáš Čumrik, Ondřej Malý - 8.2. v 21:49
Facebook je sociální síť pro „staré páprdy“ a nedaří se mu oslovovat mladší publikum, které dává přednost spíše Instagramu nebo TikToku. Shodli se na tom mediální a marketingoví experti v pořadu 360°. Že by se ale technologický velikán Marka Zuckerberga rozhodl odejít z Evropy a znepřístupnit své služby, je podle nich nepravděpodobné. Pokud by tento scénář přece jen nastal, zřejmě by vznikl ve firmách chaos, jelikož se na Facebook stále spoléhají.
Firma Meta Platforms v pondělí pohrozila, že své služby Facebook a Instagram stáhne z Evropy, pokud nebude moci přenášet data uživatelů na servery ve Spojených státech. Evropské regulační orgány totiž v současné době upravují nařízení o způsobu předávání evropských údajů přes Atlantik. Soudní dvůr Evropské unie v červenci 2020 označil za neplatnou dohodu EU a Spojených států, která umožňovala firmám předávat osobní údaje evropských uživatelů do Spojených států.
Není to ovšem poprvé, co vedení firmy Meta vyhrožovalo vypnutím sociálních sítí, které používá obrovská masa lidí i firem. „Zuckerberg musí identifikovat rizika, která hrozí z případných nových regulačních povinností v Evropě či v jakékoliv jiné jurisdikci, kde podniká, a o nich říct akcionářům,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS konzultant Ondřej Malý.
Facebook využívá data uživatelů k lepšímu zacílení reklam. Analyzuje nejen chování na samotné platformě, ale také návštěvy na webech mimo sociální síť. Pro Zuckerbergovu společnost je Evropa klíčový trh, tudíž je nepravděpodobné, že by došlo k takovému rozvodu. „Je to úplná iluze. Je lepší vydělat o něco méně, než nevydělat nic,“ podotkl Malý.
Firma se navíc dostala do problémů, jelikož přestala růst. „Prohrává s TikTokem boj o mladé uživatele. Je to síť pro staré páprdy. To je do budoucna problém. Staří páprdové ale mají peníze. Monetizace tam pořád je,“ doplnil Malý v pořadu 360°.
Mladí na TikToku vydělávají více než pracující rodiče
Podle bývalého influencera a odborníka na sociální sítě Jonáše Čumrika by odchod Facebooku z Evropy způsobil u některých firem obrovský chaos. Řada společností se i v současnosti stále učí pracovat na sociálních sítích. Musely by zničehonic řešit, kde začnou oslovovat své zákazníky, které měly doposud na Facebooku. Podobný problém by museli řešit i tvůrci na Instagramu, kde se živí inzercí ve svých příspěvcích.
„Tam by začalo krásné dělení na ty, kteří reálně něco umí, a ty, kteří plní sociální sítě výlepem a obsahem, který vlastně nic neříká. Prázdnou mlhou, která říká, že mají skvělý život a že by je ostatní měli sledovat proto, aby se něco zajímavého dozvěděli,“ upřesnil Čumrik.
Zatímco se mladší lidé přesouvají právě na zmíněný Instagram a TikTok, starší generace uživatelů stále nedá na Facebook dopustit. Těžko se totiž hledá sociální síť, která by nabízela komunitní funkce jako stránky, skupiny či bazarovou sekci. „Představa, že by určitá sorta lidí přešla z Facebooku na TikTok a začala tam vytvářet obsah, by neměla děsit jenom mě,“ dodal s nadsázkou někdejší youtuber.
Právě na TikToku ale migruje čím dál více lidí. Tvůrců na této platformě jsou desetitisíce a někteří si přijdou na pár tisíc měsíčně. Ti největší si sáhnou až na statisícové výdělky. Velká popularita čínské sociální sítě je pro firmy jednoduše čím dál atraktivnější a rádi zaplatí za prostor v příspěvcích. „Máme tu období, kdy se spousta mladých lidí má lépe než rodiče, kteří chodí oba do práce. Taková zvláštní doba,“ dodal na závěr Čumrik.