SILNÝ HLAS MARKÉTY FIALOVÉ, Irena Cápová, Eva Veisová - 2.6. v 20:18
Jak to bude s módou po pandemii? Odborníci se shodují, že oděvní průmysl zažívá zlom. Prestižní a luxusní značky hlásí razantní zpomalení a změnu filozofie. V pořadu Silný hlas o tomto tématu mluvila Markéta Fialová s publicistkou Irenou Cápovou a výkonnou ředitelkou agentury IPSOS Evou Veisovou.
Sotva se začaly nabízet jarní kolekce, obchody musely zavřít. Aby se vůbec prodaly, začaly je oděvní řetězce rovnou prodávat ve slevách. Koronavirová pandemie zasáhla i módní průmysl. Podle Cápové se nenávratně mění byznys s luxusním zbožím.
„Poprvé v novodobé historii módy, řekněme v té poválečné po roce 1945, se opravdu velcí hráči, to znamená nejluxusnější světové módní značky, shodují, že to tempo je dlouhodobě neudržitelné,“ popisuje publicistka. Jako příklad uvádí firmu Christian Dior, která měla v roce 1947 jen dvě kolekce, a sice jaro-léto a podzim-zima. V posledních letech však dělal Dior šest až osm kolekcí ročně a nezbyl tak prostor pro kreativitu.
„Ta obrovská krize, kterou v souvislosti s koronavirem zažívá samozřejmě i módní průmysl, ukazuje, že i to, co bylo slow fashion (pomalá móda, pozd. red.), je vlastně úplně to samé jako fast fashion (rychlá móda, pozd. red.). Šije se často mimo Evropu. Dříve šily luxusní značky výhradně v Evropě, dnes už to tak často není a šije se strašně rychle,“ podle Cápové se k tomuto trendu luxusní značky uchýlily proto, aby jejich zákazníci měli stále nové a nové zboží.
Móda klade důraz na etickou výrobu
Cápová dále uvedla, že vzhledem ke koronavirové krizi se některé velké módní luxusní značky rozhodly tento uspěchaný novodobý trend zastavit. Francouzská značka Yves Saint-Laurent a italská značka Gucci ve svém oficiálním prohlášení uvedly, že s tímto kolotočem módních přehlídek končí a rozhodly se zpomalit. „A říkají to velmi hlasitě,“ dodala Cápová.
Zpomalování tempa se bude týkat i dostupné módy z obchodních řetězců. „Z dat víme, že například v době pandemie koronaviru, během níž se víc nakupovalo on-line, až o polovinu více vyhledávání módy měly zadané klíčové slovo: udržitelnost,“ popsala situaci ředitelka agentury IPSOS Eva Veisová.
„Slow fashion dneska už není jenom kvalitní móda, ale ten druhý a strašně důležitý aspekt pomalé módy je etika. Mladí lidé už prostě chtějí, aby ty výrobky byly vyráběné eticky, a to bude mít vliv na tu běžnou módu,“ řekla Veisová. Vysvětlila, že mladé generaci už záleží na tom, kdo a za jakých podmínek oblečení vyrábí. „Za mě je tohle skvělý trend, který možná pandemie koronaviru znásobila, nastal ale už dávno před ní,“ dodala.