František Nedvěd a výdělky po smrti (zdroj: CNN Prima NEWS)
Překvapivá zpráva nejen pro fanoušky bratří Nedvědů. Točí se kolem peněz. František, který letos v červenci zemřel, vydělával v posledním roce života více peněz než jeho bratr. Přitom právě Jan je autorem většiny hitů, kterými bratři Nedvědovi bourali příčky hitparád.
František Nedvěd v červenci podlehl rakovině plic. Přesto byl právě v měsících před smrtí nejvýkonnější ve své kariéře. To vzbuzuje údiv, protože tantiémy – platby za autorská práva za uvedení uměleckých děl, tedy za hraní písní, vysílání videoklipů nebo prodej desek – měl vždy větší jeho bratr Jan.
Podle informací, které získal deník Blesk, vydělal František na autorských právech za minulý rok nezdaněných 1,33 milionu korun, zatímco Janu Nedvědovi na účtu přistálo pouze něco málo přes 900 tisíc korun.
Příjmy z více zdrojů
„Příjmy jsou samozřejmě z různých zdrojů – nejen z prodaných desek, ale i z koncertů, Youtube, internetových zdrojů nebo práv ze starších let, kdy televize platily autorská práva. Zdrojů je poměrně hodně, takže se klidně mohlo stát, že Honza Nedvěd moc nekoncertoval, František naopak zhusta, i když byl už nemocný,“ vysvětlil hudební publicista Josef Vlček.
A konkrétní autorství nejznámějších hitů? Kromě slavné písně Stánky, k níž napsal hudbu i text František Nedvěd, je pod dalšími hity jako Podvod, Valčíček nebo Na kameni kámen jako autor podepsán jen Jan Nedvěd. Bratři spolu několik posledních let kvůli sporům společně nevystupovali. „Mě emocionální hádky mezi nimi moc nebavily, ale chápu, že když jde o peníze, i příbuzní se dokážou porvat a poprat mezi sebou,“ řekl Vlček.
Umělci vydělávají i po smrti
I když roční příjmy za autorská práva bratří Nedvědů malé nejsou, na Karla Gotta nemá ani jeden z nich – v nejaktivnějších letech kariéry vydělával na tantiémech až 10 milionů ročně.
Říká se, že peníze si s sebou do hrobu nikdo nevezme, ale slavné osobnosti je zvládají vydělávat i desetiletí po své smrti. Majetková práva totiž trvají ještě celých 70 let po úmrtí autora uměleckého díla.
Příkladem za všechny může být Michael Jackson – v žebříčku časopisu Forbes už několik let po sobě sedí se 48 miliony dolarů za rok na pomyslném trůnu nejvýdělečnějších zesnulých. Jediná žena v pořadí Marylin Monroe posmrtně vydělává každoročně 8 milionů a Elvis Presley 23 milionů dolarů.