GLOSA: České železnice mají nový rekord. Nejpomalejší TGV v dějinách

V Praze a dalších městech bude prezentovaný typ TGV PSE s evidenčním číslem 16, který francouzským státním drahám dodala společnost Alstom v roce 1980

Vlak TGV dorazil do Prahy

Propagace českých vysokorychlostních tratí za pomoci čtyřicet let starého francouzského vlaku TGV je kouzelná akce plná bizarních okamžiků.

Francouzské vlaky TGV jsou pojem. Jedny z nejrychlejších na světě, chlouba francouzské železnice. Na internetu najdete bezpočet videí, jak se tato souprava prožene okolo diváků takovou rychlostí, že se stačí stěží otočit. Vždyť už v roce 1981 dokázala první generace „téžévéček“ pokořit hranici 380 km/h. Zkrátka slušná práce.

Na Správě železnic tedy uzrála myšlenka. Přitáhneme do Česka právě TGV, abychom Čechy namlsali a dali jim nahlédnout do budoucnosti, kdy se i u nás bude jezdit rychleji než sto šedesátkou. Takže si za devět miliónů korun půjčili čtyřicet let starou soupravu, kterou dovlekla do Prahy nákladní lokomotiva, protože francouzský rychlovlak je nekompatibilní se vším českým kromě kolejí.

Už to samotné je skvělé. Asi jako kdybychom výstavbu českých dálnic prezentovali mercedesem z osmdesátých let. Ano, je stále hezký. Proslavil se, třeba tím, jak v něm pražští taxikáři v devadesátkách okrádali turisty, ale není to úplná asociace ke slovu budoucnost.

Správa železnic se brání tím, že žádný jiný rychlovlak na půjčení vlastně není. A ono není divu. I když je oranžové TGV první generace stále hezké a rychlé, v českém prostředí je trochu srandovní. Jak bylo řečeno, rychlovlak po našich kolejích nejezdí, ale je vlečen, což mu trochu ubírá na důstojnosti.

Navíc, jakou rychlostí je vlečen! Tak třeba sto kilometrů z Havlíčkova Brodu do Brna urazilo TGV za dvě hodiny, což je čas, během kterého ve Francii dojede z Paříže do 300 kilometrů vzdálených Mét.

Jak už bývá zvykem, korunu tomu nasadili v Brně. Na tamní výstaviště dotáhla TGV dieselová mašina rychlostí pět kilometrů za hodinu, o čemž ve zpravodajství ještě hrdě promluvil jeden z manipulačních pracovníků. Je to pochopitelné, v Brně zlomili rekord. Takhle pomalu TGV ještě nikdy v historii nejelo.

Tak to prostě dopadne, když rychlovlak dotáhnete do země, kde je železnice vším, jen ne rychlou. Ostatně když Němci před pár lety hledali nejrychlejší spojení z Berlína do Rakouska, rozhodli se Česko pro jistotu objet, i když si jejich vlaky zajely stovky kilometrů.

To chce Správa železnic změnit, v roce 2025 hodlá postavit první úseky vysokorychlostní železnice z Prahy na Brno a na severní Moravě, a o pět let později na ně poslat první vlaky. Při rychlosti výstavby tuzemských dopravních staveb je to dost smělý odhad. I když půjde všechno jako na drátkách, jakože nepůjde, první zahraniční rychlovlak by mohl přifrčet přes hranice tak v roce 2050.

To bude oranžovému TGV hezkých sedmdesát let, takže jestli do té doby nezrezne, může konečně i v Česku ukázat, jak rychlé skutečně je. A také to, jak moc jsme za Západem zaspali.

Tagy: