Jiří Svoboda o TGV v Praze
Do Česka míří legendární francouzský vlak TGV, který jezdí rychlostí přes 300 km/h. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v Novém dni na CNN Prima NEWS porovnal parametry průkopníka vysokorychlostní železnice v Evropě s českým Pendolinem. V čem se obě soupravy nejvíce liší a kdy se i v tuzemsku dočkáme vlaků rychlých jako TGV?
„Česko je v přípravách zatím nejdále v historii. Máme plán, abychom v roce 2025 nebo 2026 začali stavět. O pět let později bychom byli rádi, aby alespoň v krátkém úseku mohl jet vlak 300 km/h,“ uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS Svoboda. Konkrétně by se mělo jednat o výjezd z Prahy směr Zruč nad Sázavou a Brno.
Na tuzemských kolejích je zatím maximální povolená rychlost 160 km/h. Stát ale bude dokončovat trať z Prahy do Českých Budějovic, kde jsou připraveny úseky až na 200 km/h, ještě však chybí dodělat patřičné zabezpečení. S metou 300 km/h, která by měla následovat, přitom souvisí i další výhody, nejen rychlejší přeprava cestujících. Podle Svobody je zájem o výstavbu vysokorychlostní tratě v Česku i v zahraničí. „Existuje představa propojení Berlína s Vídní. Vznikla by konkurence pro leteckou dopravu,“ vysvětlil Svoboda.
Dnes v 15:40 vyjela z Paříže jednotka TGV, která bude od pondělí k vidění v Česku. Desetivozový vysokorychlostní vlak se k nám dostane přes Německo, překročení hranice očekáváme v neděli odpoledne. Časy, které v mapě avizujeme jsou orientační.#TGVCESKO pic.twitter.com/ZZ1JcR03wL
— Správa železnic (@Spravazeleznic) June 3, 2022
Desetivozová souprava francouzského rychlovlaku TGV přijede do Česka z Německa a nejprve zastaví 6. června v Praze na hlavním nádraží. Večer bude vlak pokračovat do areálu brněnského výstaviště, kde se na tři dny stane součástí venkovní expozice v rámci veletrhu Rail Business Days. Dalšími zastávkami vlaku budou 10. června stanice v Jihlavě a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem.
Jak se TGV liší od Pendolina?
Lidé se nebudou moct ve vlaku projet, jedinečné interiéry ale zájemcům neuniknou. V českých poměrech lze TGV přirovnat k moderním soupravám Pendolino. „Prvky jsou podobné. Železniční doprava techniky zas tak rychle nestárne, vše je nadčasově pojaté. TGV je ale mohutnější, má větší kapacitu a lepší zázemí i komfort,“ porovnal Svoboda.
V Praze a dalších městech bude prezentovaný typ TGV PSE s evidenčním číslem 16, který francouzským státním drahám dodala společnost Alstom v roce 1980. Vlak tehdy jezdil na trati mezi Paříží a Lyonem. Soupravu tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů. V původní konfiguraci nabízel 368 míst. V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích jezdil 300 km/h. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najezdil více než 13 milionů kilometrů.