Osmá generace Volkswagenu Golf prošla nedávno lehkým faceliftem a s ním dorazila také akční varianta s názvem Limited. Oku nelahodí, ale má jeden velký benefit – perfektní cenu. Přitom už v základu s motorem 1,5 TSI, 115 koňmi a šestistupňovým manuálem se vlastně hodně líbí.
Novinářská auta většinou znamenají luxusní výbavu, vyšperkované detaily, krásná hliníková kola, uvnitř ta nejlepší sedadla, kopec blikátek a k tomu tisíc jízdních asistentů. A také rychlý návod, jak je všechny (ideálně jedním tlačítkem) vypnout. A je to logické, každý chce přece prezentovat, co všechno ve své vrcholné formě dovede.
K TÉMATU: Škoda Kodiaq s benzínem, nebo naftou? Volbou motoru lze ušetřit a jezdit úsporněji
Jenže fakt je ten, že po takhle vybaveném autě, jehož hodnota doplňkové výbavy by klidně stačila na nějakou solidní ojetinu, už pak sáhne málokdo. Ideální cestou je nějaký zlatý střed, ale i úplný základ není nic, za co by se měl jeho majitel stydět. Naopak. Volkswagen právě s verzí Golf Limited připravil hodně slušný kus, který vyniká velice zajímavou cenovkou.
Tenhle test je o ceně
A já se s ní nebojím začít, protože právě o ní test z velké části je. Kvalitní německý kombík – ještě se stále uznávanou značkou Golf – za 579 900 Kč vidím v současné době trochu jako zjevení. A hlavně i logický krok.
Škoda Fabia Combi byla v Česku extrémně populární, tohle téma asi není třeba načínat. Stejně jako emisní důvody, které rodinného parťáka před dvěma lety zahubily. Zůstala po ní mezera, na kterou se s chutí vrhli Hyundai i30, Kia Ceed Sportswagon, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308 SW nebo Seat Leon. Ale co Golf? Jasně, velikostně zapadá, ale právě jeho vysoká cena bývala často problémem.
Teď tu ale není, tak se pojďme pořádně podívat, co tenhle oholený vůz vlastně nabízí. Ačkoliv v testovaném případě je šedá barva s příplatkem necelých osm tisíc korun a šestnáctipalcová kola (v základu jsou o palec menší) s designem Norfolk dokonce téměř 25 tisíc, je kombík vážně hodně obyčejný. Prostě normální auto.
Ve výbavě je vše potřebné včetně klimatizace a velkého displeje. Zdroj: Robin Běhal
I tak můžete počítat s LED světlomety vpředu i vzadu, s vyhřívanými a nastavitelnými vnějšími zpětnými zrcátky, parkovacími senzory, asistentem jízdy v pruhu, 12,9" barevným dotykovým displejem, čtvrtou generací infotainmentu MIB 4, čelními airbagy a hlavovými airbagy vpředu i vzadu, vyhřívanými předními sedadly i volantem, zárukou na tři roky nebo 90 tisíc ujetých kilometrů... A to jsem vybral jen to skutečně nejzajímavější.
Osobně mě v základní výbavě potěšil vyhřívaný kožený volant, který navíc stále má obyčejná tlačítka, ne dotykové plošky, které nabízí luxusní modely značky a které mohou být uživatelsky celkem nepřesné.
Můžete si připlácet
No a co tu chybí? Verze Limited nemá třeba bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, místo kterého je ve voze zkrátka jen odkladová plocha. Tohle mi rozhodně nevadí, osobně tuto možnost v autech využívám kvůli přehřívání telefonu a pomalému nabíjení úplně minimálně.
Naopak bych si klidně připlatil za navigaci, dotyková obrazovka je dost velká a dívat se celou dobu jen do menu je vlastně nuda. To ale vyřeší USB-C port a mobilní telefon s aplikací. Jinak mi toho reálně mnoho neschází, infotainment je rychlý a snadno se s ním pracuje, holý interiér není z laciných plastů, pohodlně se mi sedí a 4 635 milimetrů dlouhé auto nabízí kopec prostoru vpředu i vzadu.
A pro koho jsou moderní auta moc přetechnizovaná, tady bude spokojený. Nic tu na vás zbytečně nebliká ani nekřičí a právě vylepšená práce celého infotainmentu zaslouží velkou pochvalu.
Kufr má ideální tvary a nízkou nákladovou hranu. Zdroj: Robin Běhal
Zavazadlový prostor startuje na 611 litrech a splňuje parametry poctivého kombíku, navýšit se po sklopení sedadel dá na 1 642 litrů. V rámci nízké cenovky zapomeňte na elektricky ovládané víko kufru, tohle je na vás. A abych jen nechválil, kryt zavazadlového prostoru se sice chytře dokáže zastavit ve dvou pozicích, při jeho úplném zakrytí jsem si ale musel dávat záležet, občas prostě nechtěl správně docvaknout.
Motor nezklamal, navíc je tichý
Ozkoušený čtyřválec s jednapětkou dává 85 kW, točivý moment 220 Nm a stovku dosáhne za 10,2 sekundy. A kdo chce a potřebuje, může velmi lehce překročit i dvousetkilometrovou rychlost.
Jeho revírem samozřejmě není levý dálniční pruh, ale když je třeba si pospíšit, neztratí se tam. V době zvětšování a čím dál větší zátěže totiž tenhle kombík váží jen 1 374 kilogramů, takže jakmile se Golf dostane nad tři tisíce otáček, umí celkem pohodově akcelerovat.
Výkon 85 kW je vlastně zcela dostačující. Zdroj: Robin Běhal
Je samozřejmě vhodné se zamýšlet, před koho se na dálnici nacpete, hlavně, když je objemný zavazadlový prostor napěchovaný. Ale i díky čtyřem válcům se nebudete za svůj výkon stydět a vůz ho ani při vyšší rychlosti nedoprovází nepříjemným hlukem.
To bylo jedno z příjemných překvapení, motor nezklamal vlastně v žádné jízdní situaci a podobné to bylo s odhlučněním. Zvlášť, když si člověk uvědomí, za kolik si Golf pořídil.
Manuál jedinou variantou
Osvěžující bylo také soužití s šestistupňovou manuální převodovkou, která je s tímto pohonem u verze Limited jedinou možnou variantou. Úplně obyčejná, ale příjemně široká hlavice řadicí páky, symbolizuje dobrou spolupráci. Spojka zabírá přesně, rychlosti zapadají hladce a i řidič, který je navyklý na automat, si rychle základy řazení připomene. A nebude mu scházet ani asistent rozjezdu do kopce.
Do velmi sympatické spotřeby slušně promlouval inteligentní dvouválcový režim, na který si Golf dokáže přepnout, když sám uzná za vhodné. Ani městský provoz s nepříjemným kodrcáním po semaforech nevyšponuje apetit zbytečně vysoko a sotva se dostanete k osmi litrům.
Naopak plynulý provoz, a myslím tím klidně ten dálniční, znamenal během mého přesunu do Německa a zpět průměrných 5,5 litru. A to jsem se nijak nepřetlačoval s dodávkami a kamiony v pravém pruhu.
Kupujte, dokud je
Jak už jsem psal výše, Volkswagen, který poslední roky hodně šlape do elektromobility, přesvědčivě ukazuje, jak moc obyčejný ještě dokáže být. Takže i milovníci zesnulé Fabie Combi nemusí litovat, ona je tu vlastně stále mezi námi. Jen se jinak jmenuje a trochu jinak vypadá. Základní cena 579 900 Kč by sice ještě před pár lety nebyla ničím, na co by vás německá automobilka nalákala, ale pokud si v současné době jen trochu pohrajete s konfigurátorem, dostanete se hladce k milionu. Tady je tedy třeba příliš neváhat. Kupujte, než to smažou.