Poslední dobou se ukazuje, že diváci motoristických podniků už jsou poněkud znuděni příliš sofistikovanou a předvídatelnou moderní technikou a mnohem raději se podívají na soupeření strojů z let dávno minulých ve stejných podmínkách. Nejnovějším důkazem budiž obrovský zájem o kategorii Classic v nadcházející Rallye Dakar.
Ondřej Klymčiw po letošním úspěšném premiérovém startu v dakarské rallye a dokončení soutěže s upravenou Škodou 130 LR přehodnotil své ambice a podruhé vyráží do Saúdské Arábie s cílem nejvyšším. Považujte jeho plány za drzé nebo zdravě sebevědomé, ale český závodník chce Dakar 2022 ovládnout a ve třídě Classic zvítězit. Přestože svůj stroj změnil k nepoznání, nebude to mít jednoduché. Z necelé třicítky účastníků v posledním ročníku se startovní pole rozrostlo na 150 posádek.
S touto stotřicítkou startoval Klymčiw na Dakaru poprvé. Ve srovnání s připravovaným strojem z první fotky je rozdíl obrovský. Zdroj: Škoda Auto
Klasika v kurzu
Dakar Classic nabírá na síle. Pokud jsou průběžné informace správné, 2. ledna 2022 by se mělo na start třídy klasických aut postavit až 150 strojů. Mezi nimi by neměly chybět takové legendy, jako je DAF Turbo Twin, Tatra 815, Peugeot 206 T16, Porsche 911 Safari, Lada Niva, Mitsubishi Pajero a řada jiných starých aut značek Toyota, Land Rover a dalších.
Součástí pelotonu se opět stane i automobil, který k dakarským veteránům nikdy nepatřil, ale s ohledem na svůj věk má nárok ve třídě Classic soutěžit. Poprvé se upravená Škoda 130 LR pilotovaná Ondřejem Klymčiwem objevila v Saúdské Arábii v lednu letošního roku a přesně o 12 měsíců později se na místě činu objeví znovu.
Škodovka dostala nové brzdy, tlumiče, pružiny a výrazně zvednutý podvozek, o což se postarala především mnohem větší kola s terénními pneumatikami. Právě tato úprava nyní vyvolává značnou polemiku mezi příznivci „stotřicítky“ i pilota. Spekuluje se jednak o řešení zadního zavěšení a některým také nedají spát velká kola v porovnání s relativně malými blatníky a krátkými drahami propružení. Mnozí této novince předpovídají v náročných podmínkách krátkou životnost, to si ale dost lidí myslelo i o první verzi tohoto auta.
Česká záležitost
Klymčiwova škodovka rozhodně nebude jediným autem s českou posádkou. Na Dakar se vrátí i legendární Tatra 815 Karla Lopraise, byť zatím není přesně jasné, o který exemplář půjde – Loprais vyhrál Dakar šestkrát. Pilotovat ji každopádně tentokrát bude Rado Kazarka. Navigovat ho ale bude slavný Josef Kalina, který už býval tradičním členem posádky monsieura Dakar Karla Lopraise.
Těšit se můžeme také na Olgu Roučkovou. Ta v rámci projektu z „kopřiv na Dakar“ oživuje vrak Suzuki Samurai, s kterým hodlá soutěžit. Martin Čábela oproti tomu nasadí krásnou Matru Murena 4S, navigovat ho bude Olga Lounová, která chce do budoucna na Dakaru i řídit. Chybět nebude ani čtveřice historických Land Roverů první, druhé i třetí série, Dušana Randýska, Zdeňka Ondráčka, Alberta Panceho a Petra Fialy, kteří jsou známí svými účastmi v historických soutěžích s Astonem Martin či Alfou Romeo.
Na 150 posádek (135 automobilů a 19 kamionů) čeká 12 etap, které se pojedou po boku „skutečného“ Dakaru. Nejvíce účastníků pochází z Francie (47), následují Španělé (40) a Italové (17).
Takto vypadal Dakar v roce 1982: