První hra z fotbalové série FIFA spatřila světlo světa už v roce 1993. Od té doby se změnilo mnohé. Z komicky pohybujících se anonymních panáčků se staly dokonalé kopie skutečných profesionálů. Graficky perfektní simulace obnáší téměř vše včetně takových detailů jako sprejů, které používají rozhodčí pro vyznačení místa zahrávání přímého kopu a vzdálenosti zdi. Tvoříte si vlastní fotbalisty, můžete absolvovat všelijaké módy. Ale co možnost ocitnout se na druhé strany barikády a rozhodovat o osudu utkání v pozici sudího?
FIFA je dlouhodobě velmi oblíbeným produktem z dílny studia Electronic Arts, potažmo značky EA Sports. Miliony fanoušků po celém světě vždy na podzim netrpělivě očekávají příchod nového vydání. Pokaždé se dočkají něčeho aspoň trochu nového, ovšem výraznější inovace v posledních letech schází. Změny jsou spíše kosmetické. Je to logické, protože prostoru, kam hru posunout, ubývá.
Ovšem příznivci FIFA mají za to, že stále nedostali vše. Jako velmi lákavou shledávají zatím nezrealizovanou variantu ovládat pomocí joysticku či klávesnice rozhodčího.
Jak by to asi vypadalo, kdyby se velmi diskutovaný odvetný zápas Evropské ligy mezi Rangers FC a Slavií Praha přenesl do virtuálního světa, za počítačem, playstationem nebo xboxem seděl fanoušek vršovického klubu a ve svých rukách by měl rozhodčího? Skotský tým by po „řeznickém“ výkonu pravděpodobně skončil s více než dvěma červenými kartami.
Dejte lidem, co chtějí
Myšlenku zařadit do videohry mód sudího inicioval v posledních dnech na Twitteru uživatel Blessed Bobby. Dokonce ukázal, jak by tato novinka mohla ve FIFA 22 vypadat. Jeho příspěvek se stal populárním a našel si mnoho sympatizantů. Navrhovatel změny dokonce v tweetu označil EA Sports s dodatkem: „Dejte lidem, co chtějí.“
V komentářích uživatelé ihned přicházeli s ideami, které původní nápad rozšiřovaly. „Moc rád bych viděl mód rozhodčího, kdy byste začínali v nejnižších soutěžích a postupně byste se zařadili na listinu elitních sudích. Z venkovských zápasů do finále Ligy mistrů. Mohlo by se to hezky rozpracovat a myslím, že by to bylo vřele přijato,“ uvedl jeden z nadšenců.
„Pokud byste konzistentně dělali špatná rozhodnutí, skončili byste. Zabránilo by se tomu, abyste byli vůči některým týmům předpojatí,“ dodal jiný.
Pro tvůrce FIFA je to hozená rukavice. Ve vydání s označením „22“ se hráči dočkají změny stěží, ale směrem k budoucnu jde o zajímavé ponouknutí.
T9Laky: Mód by byl zábavný jen několik týdnů
Fotbalovou simulaci má dopodrobna nastudovanou český gamer T9Laky alias Lukáš Pour. Ostatně coby esportového hráče Viktorie Plzeň ho FIFA živí. Co říká on na potenciální mód rozhodčího?
Češi mění názor na esport, těší gamera T9Lakyho. Hru FIFA občas psychicky nedáváte
Ereprezentace, efotbalista roku, trenér či mentální kouč esportového týmu. To jsou teď velmi specifické pojmy, které ale budou v tuzemském prostředí ke slyšení čím dál tím častěji. Český gaming je na vzestupu a své o tom ví Lukáš Pour alias T9Laky. Před necelými dvěma lety mu nabídla práci fotbalová Viktoria Plzeň, která tehdy zakládala divizi esportu a chtěla mít reprezentanty v populární videohře FIFA. „Možná to může znít divně, ale spoustu lidí si neuvědomuje, jak moc je tato hra psychicky náročná,“ uvádí v rozhovoru pro CNN Prima NEWS 23letý Pour.
„Určitě by to bylo zajímavé zpestření pro fanoušky. Ale já osobně bych si nedokázal představit, jak by to fungovalo. Jestli by se dala hrát kariéra za rozhodčího a postupně byste se dostávali do lepších lig. Pak by samozřejmě bylo zajímavé, jak by fungoval systém rozhodování. Jestli by hráči mohli nějaký klub záměrně zaříznout, nebo by to bylo nějak omezené,“ zamýšlí se pro CNN Prima NEWS T9Laky.
Sám považuje myšlenku za atraktivní, ale těžko říct, jak by nadšení vydrželo dlouho. „Bohužel si myslím, že by to byl mód, který by byl zajímavý na pár týdnů, maximálně měsíců. Pak by to lidi přestalo bavit. A ještě jednou uvedu, že nevím, jestli je reálné něco takového uskutečnit,“ podotýká.
Pour během jednoho víkendu odehraje třeba i 30 zápasů, a tak moc dobře ví, že ne vždy je výkon počítačem ovládaného sudího optimální. „Vždycky se asi najdou nedostatky, kdy rozhodčí zapíská špatně, ale je to způsobené spíše nějakou chybou ve hře. Pak se naneštěstí stávají penalty, kdy se asi nedotknete soupeře. To pak může rozhodnout zápas nebo celý turnaj,“ uvádí 23letý esportový hráč.
Režim „Cesta“
Není to tak dávno, co FIFA přišla s režimem „Cesta“, který obnášel příběh vymyšleného mladíka Alexe Huntera. Osudu jeho fotbalové kariéry jste se chopili už ve skromných dětských začátcích a postupně ho dovedli až do jednoho z nejslavnějších klubů.
Vžít se podobným způsobem do role nezkušeného sudího a projít s ním až do nejprestižnějších soutěží vypadá lákavě. Otázkou je, jestli se nápadem, který se zrodil na Twitteru, vůbec bude EA Sports v dalších letech zabývat.