Hromadné bouračky aneb Proč je při nehodě na dálnici dobré přeskočit svodidla

Dálnici D5 u Žebráku uzavřela nehoda 40 aut. Jako zázrakem se nikomu nic vážnějšího nestalo.

Ostatní: 120714932_10478025n

Nedávná hromadná nehoda na dálnici D5 znovu potvrdila známý fakt, že zdraví své a svých blízkých nejjistěji ochráníte za svodidly. Paralyzované sezení v autě se může vymstít, jak výmluvně ukazuje stovteřinové video z tohoto hromadného dálničního incidentu. Všechny podobné situace jsou ale velmi individuální...

Z autonehody individuální se za ztížených povětrnostních podmínek a špatné viditelnosti může velmi snadno stát nehoda hromadná. Kromě primárního efektu spočívajícího ať už v kolizi s jiným autem, nebo pouhém bezpečném zastavením před jinou nehodou, totiž snadno přichází efekt druhotný. Jeho příčinou je obvykle pozdní reakce za vámi jedoucích řidičů nebo zkrátka nedostatek času na brzdění. A brzdnou dráhu mají, jak známo, nejdelší vozidla těžká, tedy typicky nákladní. Co je pak platné, že zastavíte bezpečně na straně, když vás vzápětí i s autem slisuje řítící se kamion?

Vestu a pryč

Pokud jste živi a víceméně zdrávi, zastavte na bezpečném místě, co nejblíže krajnici, zapněte výstražná světla, zatáhněte ruční brzdu, oblékněte si reflexní vestu a označte případnou nehodu výstražným trojúhelníkem. Nezapomeňte na autolékárničku a mobilní telefon – budete je potřebovat. Nikdy ale nezbývá ani na tohle všechno čas. Obecně platí, že v místě a blízkém okolí nehody by se měly pohybovat pouze složky IZS a případní dobrovolní zachránci. Ostatní, včetně vašich spolucestujících, se musí vzdálit do bezpečí, nejlépe mimo silnici – za svodidla. I ve špatném počasí je lepší trochu nastydnout než být rozdrcen čtyřicetitunovým kolosem.

Tagy: