Exploze velké pneumatiky s vysokým tlakem vzduchu je životu nebezpečnou záležitostí se srovnatelně ničivou účinností jako výbuch pyrotechnické nálože. Řidič kamionu v polské Osvětimi nejspíš přehnal hustící tlak u jedné z pneumatik. Následná detonace jej odmrštila hlavou na tvrdou část kamionu tak nešťastně, že na místě přišel o život.
Polská policie od nedělního rána objasňuje okolnosti tragické nehody 54letého muže, která se stala v sobotu večer nedaleko Osvětimi. Exploze pneumatiky kamionu, kterou hustil kompresorem, řidiče odmrštila do rámu vozu. Při nárazu utrpěl zranění, kterým na místě podlehl.
„I přes poskytnutí okamžité předlékařské pomoci a zásah záchranářů se život muže nepodařilo zachránit,“ řekla polské tiskové agentuře PAP policejní mluvčí Magdalena Jureczka.
Policistka informovala, že policisté na místě několik hodin pod dohledem státního zástupce prováděli činnosti směřující k objasnění okolností tragédie.
Hra s tlakem
Případy jako je tento nejsou až tak ojedinělé, ačkoliv obvykle nekončívají tak fatálními následky. Jde o to, že na rozdíl od osobního automobilu, jehož pneumatiky se obvykle hustí na hodnoty okolo dvou barů (2 atm), mohou být pláště těžkých nákladních aut nebo autobusů plněny na 7–9 barů, což při velkém objemu stlačeného vzduchu může v případě výbuchu znamenat devastující následky pro široké okolí.
Příčiny explozí pneumatik jsou stále stejné. Primárně samozřejmě může dojít k průrazu pláště, v takovém případě, ale nemusí být výbuch tak silný, protože vzduch často uniká pozvolněji. Mnohem nebezpečnější je přetížení pneumatiky dané nepovoleným zatížením vozu a souvisejícím přehříváním při jízdě, zejména v dřívějších dobách býval důvodem nečekané detonace také špatný stav pláště, respektive jeho nadměrné opotřebení.
Pokus s huštěním nákladní pneumatiky v ochranné kleci nad povolenou mez názorně ukazuje děsivé účinky, které mohou při přehuštění nastat:
I když exploze pneumatiky zrovna nikoho naštěstí nezabije, mohou být i její další účinky krajně nebezpečné a mohou někoho o život připravit „sekundárně“. Týká se to zejména případů, kdy těžká souprava či autobus následkem takového defektu a následné neovladatelnosti vozu vážně havarují, případně z nich odpadne velký kus pryže nebo jiného poškozeného dílu, které nic netušící motorista jedoucí v závěsu přejede a havaruje on. Známé jsou ale i děsivé případy, kdy explodovala pneumatika u linkového autobusu, podběh vozu neustál vzniklou tlakovou vlnu a když se rozptýlil prach, našli cestující sedačky instalované běžně nad kolem zaražené ve stropě. Naštěstí na nich zrovna nikdo neseděl.