Hlavní konkurent Škody Fabia před časem přijel na český trh v nové generaci. Ta vsadila nejen na nápadný design nebo hybridní motory pod kapotou. Má i nezvyklé funkce. Vyzkoušeli jsme je během krátkého testu.
Už třetí generace Hyundai i20, která navázala na hatchback Getz (stále v něm jezdí řada českých řidičů), se bude snažit zopakovat úspěch na českém trhu. Auto se pravidelně drželo v top pěti nejprodávanějších modelech své kategorie. Bojuje tradičně se Škodou Fabia, Renaultem Clio nebo Dacií Sandero. V nové verzi proto vsadilo nejen na neotřelý design, ale i na zajímavé funkce. Na ně jsme se zaměřili během krátkého testu.
Ke svezení jsme dostali Hyundai i20 ve vrcholné výbavě Style. Ta sice začíná na ceně 419 990 korun s motorem 1.2i, což je o 140 tisíc korun víc než v základní výbavě, za danou cenu toho ale nabízí poměrně dost. Jde třeba o kompletní výbavu elektronickými asistenty včetně aktivního řízení v pruzích (využijete při jízdě na dálnici). My se dnes zaměříme na špičkový zábavní systém s rozměrnou dotykovou obrazovkou o velikosti 10,25 palce, ve které kromě navigace najdete i zmiňované speciální funkce.
Zvuky nejen z přírody
Za pozornost stojí funkce nazvaná Zvuky přírody, která připomíná relaxační programy od BMW nebo Mercedesu. I když na rozdíl od nich nepracuje zároveň s klimatizací, masáží nebo ambientním osvětlením, je přesto milé, že auto této kategorie za relativně dostupnou cenu něco podobného vůbec nabízí.
Jde v podstatě o několik zvukových stop, které mají navodit příjemnou náladu na palubě. A i když se funkce jmenuje Zvuky přírody, ne každá stopa je přímo přírodní. Jistě, platí to pro první volbu se zvuky lesa, kde se ozývá nejen uklidňující šumění stromů, ale i zpěv ptactva. Trochu zvláštně působí zejména v kombinaci se současným okolním prostředím. Během testu totiž bylo -5 stupňů Celsia.
Procházením dalších zvuků se zdá, že Hyundai i20 chce opravdu ulehčit těm, kterým chybí možnost vycestovat do ciziny. V nabídce je totiž i šumění vln. Další volbu v podobě deštivého dne asi hodně řidičů přeskočí, zejména pokud s sebou povezou své ratolesti, které by si mohly vzpomenout, že si potřebují co nejdříve odskočit. Do současného počasí se bude hodit spíš zasněžená víska, kde se ozývá křupání sněhu a veselé pokřikování hrajících si dětí.
Zpátky do kavárny
Jasným pomocníkem proti stresu z lockdownu, který přichází ruku v ruce se zavřenými kiny, divadly, ale i restauracemi, je stopa nazvaná Venkovní kavárna. Můžete se tak za jízdy nebo při stání zaposlouchat do zvuků lidské konverzace, usrkávání kávy a cinkání kovových lžiček v šálcích. Je zjevné, že se nyní najde celá řada lidí, kterým takové zvuky udělají lépe.
Během testu jsme se zvuky snažili častěji využívat. Kavárna se hodila při stání ve městě, kdy nám zpříjemnila čekání na opozdilého spolujezdce. Hezké bylo poslouchat křupání sněhu při jízdě krajinou pokrytou bílou pokrývkou. Třeba zvuky krbu ale za jízdy ideální nebyly, protože praskání dřeva připomíná štěrk narážející do podvozku, což nejednoho řidiče znervózní.
Jsou tedy Zvuky přírody důležitou funkcí? Rozhodně ne. Ostatně, každý si je může nahradit vlastními nahrávkami a pustit si do reproduktoru třeba hodinovou smyčku hořícího krbu z YouTube. Mnoho lidí by to ale asi nenapadlo. Možná se také opakující se smyčky za čas ohrají. I tak jde ale o dobrou funkci pro ty, kteří se potřebují na chvíli za volantem uklidnit. A nemusí to být jen kvůli koronavirové pandemii. Pustit si do reproduktorů zpěv ptactva poté, co vás na silnici rozčílí jiný řidič, může být příjemnou terapií.