Hyundai našel zálibu v nostalgii. Oživil dva kouzelné modely ze 70. a 80. let

Korejská automobilka Hyundai není zrovna z těch, které oplývají nejbohatší tradicí ušlechtilých vozů 20. století, ostatně její příběh se začal psát až v roce 1968. Přesto se v její rodinné mytologii najde několik velice vydařených modelů. Dva z nich se teď Korejci rozhodli reinkarnovat... A je to radost pohledět. Seznamte se s plody metody restomod.

Nedávno představený elektromobil Ioniq 5 Hyundai definitivně zbavil ne úplně zasloužené pověsti výrobce aut poněkud podivných tvarů, které zejména očím evropských zákazníků v minulosti moc nekonvenovaly. Jednou z příčin úspěchu kompletně nového designu elektroauta je i zjevný retronádech, který velkému vozu kompaktních tvarů dodává ten správný šmrnc. Ioniq 5 totiž odkazuje na Hyundai Pony – první vlastní model korejské automobilky, které načrtlo věhlasné Giugiarovo studio Italdesign.

Velký průlom

V letech 1975 až 1990 Hyundai s evolucemi modelu Pony prorazil nejen v Asii a USA, ale také v Evropě. Na starém kontinentu se pod názvem Pony prodával menší model, který jsme později od konce 90. let již znali jako Accent. Na náš trh se ale dovážel už i předchozí Pony.

Pozornost k téměř zapomenutému Pony přivábila verze unikátně upravená mladými designéry korejské firmy. Ti mají očividně blízko k retru, poslouchají hudební žánr synthwave a vzhlížejí k 70. a 80. létům, přestože je ani zdaleka nezažili.

Původní hranatá karoserie se nezměnila, ale přibyla moderní pixelová LED světla prakticky identická s těmi z Ioniqu 5 a zcela se změnil i interiér. Levné plasty nahradila černá koženka a leštěný hliník a přístrojovému štítu dominují nesmírně atraktivní digitronové hodiny. V rámci série Heritage se ale nedávno představil i další model.

Digitronový dostavník

V roce 1986 se vlajkovým modelem Hyundaie stal model Grandeur. Klasicky střižená limuzína nepostrádala všechny typické asijské propriety té doby, jako přehršle chromu, plyšové čalounění nebo digitální přístrojovku.

Na českém trhu jsme se mohli setkat jen se třetí a čtvrtou generací, ve světě se však už chystá příchod sedmého vydání velkého sedanu. První vlajková loď Hyundaie byla ve skutečnosti přeznačkovaným Mitsubishi Debonair a model vznikl ve snaze konkurovat značce Daewoo na domácím korejském trhu.

Hyundai se s Grandeurem prosadil právě díky osvědčené japonské technologii a ke zviditelnění pomohlo, když byl Hyundai oficiálním partnerem olympijských her v Soulu v roce 1988.

Také v případě Grandeuru vznikla snaha o koncept, ze kterého srší 80. léta, ale nechybí ani dotykové obrazovky, jedna malá je dokonce přímo na volantu. Infotainment a zřejmě i celé ovládání pocházejí ze současného Ioniqu 5. Prostor vzadu s velurovými sedadly a jemným stropním osvětlením připomíná salony 80. let

Ani zde se nešetřilo leštěným hliníkem či pixelovým LED osvětlením. Už jen zbývá pustit si za volantem synthwave nebo pravé hity z 80. let.

Tagy: