reklama

I nebeští ptáci mají své terapeuty

Správně vybrané zaměstnání, které nás baví a dělá nás šťastnými, je asi ta největší výhra v životě. František Kaňka takovou lásku našel a pracuje jako letecký mechanik. Vnitřní síla a odhodlání přivedly mladíka na cestu splněných přání. Již od dětství vzhlížel k obloze. Nespoutaná krása ladného pohybu a volnost ve vzduchu jsou jeho hnacím pohonem, adrenalinem i terapií.

reklama

Letecký mechanik se automatizace nemusí bát

František Kaňka je mladý muž, kterého již v dětství uchvátila letadla. Otočil se za každým strojem brázdícím oblohu. Když se sám začal věnovat pilotování malých letadel, nikoho to vlastně ani nepřekvapilo. Ve vzduchu se cítí uvolněně a při nastoupení do letadla z něj spadnou veškeré starosti běžného života. Od létání se postupem času posunul i k opravám malých i větších miláčků. František v 15 letech nastoupil na elektrotechnickou školu. Ještě před vykonáním maturitní zkoušky přišla nabídka v podobě letecké společnosti zabývající se opravami letadel a leteckých motorů. Právě zde si udělal svůj první pilotní průkaz, který patřil malým ultra lehkým letadlům.

V současné době se František věnuje opravám boeingu 737, airbusu 320 a ATR 4272. Kromě oprav velkých dopravních letadel prochází jeho rukama i malá a ultra lehká letadla. Na ultralightech je většinou vše domácí výroba, kde nic není unifikované. Každá oprava je tak naprosto jedinečná a stává se jak zábavou, tak i výzvou. Letecký mechanik musí být velice zodpovědný, neboť na něm závisí lidské životy. Stroje, které se následně vydávají do vzduchu, musí být spolehlivé. Není zde prostor pro improvizaci.

K provozování údržby letadla je vždy zapotřebí, aby měl mechanik ve své sbírce průkaz mechanika. Po složení potřebných zkoušek a prokázání potřebné praxe jej vydává úřad civilního letectví. František Kaňka pracuje pro velkou údržbovou organizaci, která se zabývá údržbou dopravních letadel pro letecké společnosti z celé Evropy. Dále pracuje jako avionik, což znamená, že se stará o veškeré elektrické systémy v letadle, jako je např. autopilot, navigace či komunikace. Poslední dva roky se navíc realizuje jako supervizor. Pod svými křídly má tým lidí, se kterými se společně starají o elektrické systémy v letadlech.

V posledních letech byl zaznamenán rozvoj soukromého letectví v České republice. Počet majitelů malých letadel se navyšuje. Oproti tomu je však kvalitních leteckých mechaniků žalostně málo. Vzhledem k tomu, že narůstá potřeba servisu dvoukřídlých miláčků, předpokládá se i adekvátní růst počtu mechaniků. Kvalitní letecký mechanik je v současné době nedostatkové zboží.

Svou každodenní činnost provádí František v hangáru. Při své práci se věnuje nejen velkým dopravním letadlům, ale i např. Cesně 172. Jedná se o stroj s šestiválcovým motorem. Při pravidelné kontrole prohlíží zapalovací svíčky, zapalovací kabely, veškerou elektroinstalaci i kabeláž, kterou je propojen motor k letadlu. Samozřejmostí je také kontrola a výměna oleje. Veškeré hadice podléhají jak kalendářním, tak i hodinovým lhůtám. Na vrtuli se kontroluje náběžná hrana, zda není otřískaná od kamínků. Plocha vrtule nesmí být na žádném místě poškozená a nesmí z ní unikat olej. Vše musí být bezpodmínečně v perfektním stavu. Na letadle se dále musí kontrolovat pneumatiky na přední podvozkové noze i hlavní podvozkové pneumatiky. Vzhledem k tomu, že je letadlo vybaveno plyno-kapalinovým tlumičem, musí se provést kontrola úniku oleje. Dále je nutné zkontrolovat tlak v pneumatikách, a jestli nedošlo k sjetí pneumatiky nad povolený limit.

Cesna je velice oblíbené letadlo, jak u soukromých pilotů, tak v aeroklubech. Při běžné kontrole se musí také zkontrolovat náběžná strana křídla, zda neutrpěla mechanické poškození. Rychlost letadla snímá pyrostatická trubice, která je nejdůležitější součástí rychloměru. Nesmí být nijak deformovaná a je důležité, aby byla zcela průchozí. Při letu se totiž nesmí překročit ani minimální ani maximální rychlost letu. V kabině letadla se kontroluje řízení, které zajišťují lana. V případě špatných lan, dochází k jejich výměně. Řízení musí být hladké a volné. Dále se zde kontrolují přístroje, zda ukazují správné parametry. Po celkové kontrole se provede motorová zkouška a letadlo může jít do vzduchu.

Budoucnost řemesla vidí pan františek velice pozitivně. Lidé létání milují a tento adrenalin se z jejich mysli nevytratí. Dobrý letecký mechanik najde hravě své uplatnění nejen v Čechách, ale i v cizině, neboť po takových lidech je na trhu práce stále velký hlad. Tuto profesi jen tak něco nenahradí. Žádná automatizace nemůže nahradit inteligentního, vnímavého a myslícího člověka. Každé letadlo je jedinečné. Jeho údržba se stává zcela specifickou a potřebuje svůj vlastní individuální přístup. Leteckého mechanika nenahradí ani počítač ani nejnovější technologie.

Tagy:
řemeslo letecký mechanik František Kaňka

Hlavní zprávy

Nesnažte se mě najít. Snoubenec zavražděné blogerky sdílel tajemný vzkaz
USA

Nesnažte se mě najít. Snoubenec zavražděné blogerky sdílel tajemný vzkaz

Případ snoubenců Gabby Petitové a Briana Laundrieho je čím dál tajemnější. Poté, co pátrací skupina v neděli nalezla tělo mladé blogerky, se lidé začali ptát, jakou roli v její smrti sehrál Laundrie, který se pohřešuje od 14. září. Jak nyní ukazují jeho příspěvky na sociální síti, 23letý muž byl pravděpodobně fascinován smrtí. Policie po něm nadále pátrá.

Babiš, Fiala i Rakušan. Osm politických lídrů se utká v superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších český stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

PŘEHLEDNĚ: Tisíce nežádoucích účinků po očkování. Na co si Češi nejčastěji stěžují?

Za poslední dva týdny přibylo v Česku jediné podezření na úmrtí v souvislosti s očkováním proti nemoci COVID-19, celková bilance tak stoupla na 113. Od poslední aktualizace Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) nahlásilo podezření na nežádoucích účinky po vakcinaci dalších 143 lidí. Jejich počet tak od začátku očkování v Česku stoupl na 8 304. Co patří mezi nejčastěji hlášené zdravotní komplikace?

Okamurův mluvčí Hamáček a kulomety na hranicích. Politici perlili v superdebatě

Středeční Speciál 360°: Hlas lidu na CNN Prima NEWS byl plný emocí, hádek a osobních urážek či konfliktů. Šéf SPD Tomio Okamura například vpálil předsedovi ČSSD Janu Hamáčkovi, že by ho jako svého mluvčího nebral ani zadarmo. Poslanec KSČM Zdeněk Ondráček by proti migraci bojoval potápěním lodí a šéf Sněmovny Radek Vondráček z hnutí ANO opakoval, že Česko není pro uprchlíky cílovou zemí. Připravili jsme pro vás přehled nejsilnějších výroků čtyř zúčastněných politiků.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

VOLBY 2021: Trikolora bez Klausů. Hnutí táhnou i miliardář Valenta či ekonom Ševčík

Již před dvěma lety založil poslanec Václav Klaus ml. po odchodu z ODS nové hnutí Trikolora. Syn bývalého prezidenta Václava Klause s ním měl v plánu uspět ve sněmovních volbách, které se konají už příští měsíc. Klaus ml. však z vedení strany před časem odešel a do voleb nezasáhne. Trikolora společně se Svobodnými a Soukromníky, se kterými si vyjednala spolupráci, tak musí vsadit na jiné tváře. Které to jsou?

Záhadná smrt průvodčího na Břeclavsku: Vypadl z vlaku. Případem se zabývá policie

Břeclavští kriminalisté vyšetřují tragickou událost, ke které došlo na trase mezi Břeclaví a Bořím lesem. Ve středu dopoledne tam z osobního vlaku vypadl šestapadesátiletý průvodčí. Zda šlo jen o nešťastnou náhodu, vyšetřují policisté. Dveře se totiž v této soupravě zavírají centrálně a proti otevření jsou zablokované ještě před odjezdem vlaku ze stanice a během celé jízdy.

reklama