Správně vybrané zaměstnání, které nás baví a dělá nás šťastnými, je asi ta největší výhra v životě. František Kaňka takovou lásku našel a pracuje jako letecký mechanik. Vnitřní síla a odhodlání přivedly mladíka na cestu splněných přání. Již od dětství vzhlížel k obloze. Nespoutaná krása ladného pohybu a volnost ve vzduchu jsou jeho hnacím pohonem, adrenalinem i terapií.
Letecký mechanik se automatizace nemusí bát
František Kaňka je mladý muž, kterého již v dětství uchvátila letadla. Otočil se za každým strojem brázdícím oblohu. Když se sám začal věnovat pilotování malých letadel, nikoho to vlastně ani nepřekvapilo. Ve vzduchu se cítí uvolněně a při nastoupení do letadla z něj spadnou veškeré starosti běžného života. Od létání se postupem času posunul i k opravám malých i větších miláčků. František v 15 letech nastoupil na elektrotechnickou školu. Ještě před vykonáním maturitní zkoušky přišla nabídka v podobě letecké společnosti zabývající se opravami letadel a leteckých motorů. Právě zde si udělal svůj první pilotní průkaz, který patřil malým ultra lehkým letadlům.
V současné době se František věnuje opravám boeingu 737, airbusu 320 a ATR 4272. Kromě oprav velkých dopravních letadel prochází jeho rukama i malá a ultra lehká letadla. Na ultralightech je většinou vše domácí výroba, kde nic není unifikované. Každá oprava je tak naprosto jedinečná a stává se jak zábavou, tak i výzvou. Letecký mechanik musí být velice zodpovědný, neboť na něm závisí lidské životy. Stroje, které se následně vydávají do vzduchu, musí být spolehlivé. Není zde prostor pro improvizaci.
K provozování údržby letadla je vždy zapotřebí, aby měl mechanik ve své sbírce průkaz mechanika. Po složení potřebných zkoušek a prokázání potřebné praxe jej vydává úřad civilního letectví. František Kaňka pracuje pro velkou údržbovou organizaci, která se zabývá údržbou dopravních letadel pro letecké společnosti z celé Evropy. Dále pracuje jako avionik, což znamená, že se stará o veškeré elektrické systémy v letadle, jako je např. autopilot, navigace či komunikace. Poslední dva roky se navíc realizuje jako supervizor. Pod svými křídly má tým lidí, se kterými se společně starají o elektrické systémy v letadlech.
V posledních letech byl zaznamenán rozvoj soukromého letectví v České republice. Počet majitelů malých letadel se navyšuje. Oproti tomu je však kvalitních leteckých mechaniků žalostně málo. Vzhledem k tomu, že narůstá potřeba servisu dvoukřídlých miláčků, předpokládá se i adekvátní růst počtu mechaniků. Kvalitní letecký mechanik je v současné době nedostatkové zboží.
Svou každodenní činnost provádí František v hangáru. Při své práci se věnuje nejen velkým dopravním letadlům, ale i např. Cesně 172. Jedná se o stroj s šestiválcovým motorem. Při pravidelné kontrole prohlíží zapalovací svíčky, zapalovací kabely, veškerou elektroinstalaci i kabeláž, kterou je propojen motor k letadlu. Samozřejmostí je také kontrola a výměna oleje. Veškeré hadice podléhají jak kalendářním, tak i hodinovým lhůtám. Na vrtuli se kontroluje náběžná hrana, zda není otřískaná od kamínků. Plocha vrtule nesmí být na žádném místě poškozená a nesmí z ní unikat olej. Vše musí být bezpodmínečně v perfektním stavu. Na letadle se dále musí kontrolovat pneumatiky na přední podvozkové noze i hlavní podvozkové pneumatiky. Vzhledem k tomu, že je letadlo vybaveno plyno-kapalinovým tlumičem, musí se provést kontrola úniku oleje. Dále je nutné zkontrolovat tlak v pneumatikách, a jestli nedošlo k sjetí pneumatiky nad povolený limit.
Cesna je velice oblíbené letadlo, jak u soukromých pilotů, tak v aeroklubech. Při běžné kontrole se musí také zkontrolovat náběžná strana křídla, zda neutrpěla mechanické poškození. Rychlost letadla snímá pyrostatická trubice, která je nejdůležitější součástí rychloměru. Nesmí být nijak deformovaná a je důležité, aby byla zcela průchozí. Při letu se totiž nesmí překročit ani minimální ani maximální rychlost letu. V kabině letadla se kontroluje řízení, které zajišťují lana. V případě špatných lan, dochází k jejich výměně. Řízení musí být hladké a volné. Dále se zde kontrolují přístroje, zda ukazují správné parametry. Po celkové kontrole se provede motorová zkouška a letadlo může jít do vzduchu.
Budoucnost řemesla vidí pan františek velice pozitivně. Lidé létání milují a tento adrenalin se z jejich mysli nevytratí. Dobrý letecký mechanik najde hravě své uplatnění nejen v Čechách, ale i v cizině, neboť po takových lidech je na trhu práce stále velký hlad. Tuto profesi jen tak něco nenahradí. Žádná automatizace nemůže nahradit inteligentního, vnímavého a myslícího člověka. Každé letadlo je jedinečné. Jeho údržba se stává zcela specifickou a potřebuje svůj vlastní individuální přístup. Leteckého mechanika nenahradí ani počítač ani nejnovější technologie.