Vědci v Indii protestují proti rozhodnutí odstranit z učebnic, které používají miliony žáků devátých a desátých tříd, evoluční teorii Charlese Darwina. Už víc než 4 000 vědců a dalších osob podepsalo otevřený dopis, v němž žádají úředníky, aby tyto materiály do učebnic vrátili.
Nezisková organizace Breakthrough Science Society zveřejnila otevřený dopis vědců na konci dubna – poté, co se dozvěděla, že vládní organizace, která stanovuje učební osnovy a vydává učebnice pro 256 milionů indických žáků základních a středních škol, změnila školní učivo. Darwin z učebnic mizí v rámci procesu „racionalizace obsahu“. Vláda nejprve odstranila z učebnic diskusi o Darwinově evoluci v době vrcholící covidové pandemie – údajně proto, aby se tak „zefektivnila výuka“. V souvisejících dokumentech pak uvedla, že v učebnicích by neměl být obsah, který je „v současném kontextu irelevantní“.
ČTĚTE TAKÉ: Unikátní nález na Ostravsku. Archeologové odhalili 15 tisíc let starou rytinu mamuta a koně
„Vědecká komunita v zemi je zcela zděšená, když se dozvěděla, že teorii biologické evoluce prostě z knížek vypustili. Studenty to zasáhne tím, že nedostanou možnost seznámit se s tímto zásadním vědeckým objevem – a to vážně naruší jejich vzdělávání,“ uvedla v prohlášení Breakthrough Science Society.
Podle evolučního biologa Amitabha Joshiho je odstranění učebnic „parodií na pojetí všestranného středoškolského vzdělání“. Jiní vědci se zase obávají, že to signalizuje rostoucí podporu pseudovědy ze strany indických úředníků.
Černobylští psi zažívají explozivní evoluci. Studie ukazuje na vliv radioaktivity i mutací
Kolem radioaktivního černobylského pekla vznikala během posledních několika desítek let doslova psí rajská zahrada. Ačkoli to může mnohé překvapit, právě takové závěry je možné vyčíst ze studie vědců z Jihokarolínské univerzity a amerického Národního ústavu pro výzkum lidského genomu. Zjištění prezentovaná v časopise Science Advances jsou o to pozoruhodnější, že se v katastrofou zasažené oblasti daří právě zvířatům, jež měla vlivem domestikace a cíleného křížení o mnoho genů užitečných k přežití ve volné přírodě přijít. Pro účely svého zkoumání vědci vyhodnocovali DNA celkem 302 divokých psů nalezených v okolí černobylské vyloučené zóny (CEZ).
Joshi pro odborný časopis Science uvedl, že se obává, že většina indických studentů se s konceptem evoluce vůbec nesetká. Až bude vypuštěn z učebních osnov deváté a desáté třídy, dál už na něj nebudou mít šanci narazit – v pozdějších ročnících se totiž biologie už nestuduje. „Evoluce je snad nejdůležitější částí biologie, kterou by měli znát všichni vzdělaní občané. Vypovídá přímo o tom, kdo jsme jako lidé a jaké je naše postavení v rámci živého světa,“ smutní Joshi.
Když vládne pseudověda
Přes tyto rozsáhlé protesty podle indických expertů není velká šance, že by se vláda rozhodla přiznat, že udělala chybu, a rozhodnutí by ještě vzala zpět. Protesty jsou podle nich zbytečné, protože indická vláda podporuje v současné době více kontroverzních kroků, které jsou v rozporu s moderní vědou – ale v souladu s indickou hinduistickou kulturou. Typickým příkladem je podpora ajurvédy, a to i v době covidové pandemie, přestože neexistují žádné důkazy, že by pomáhala lépe než medicína založená na důkazech.
Vědci a politici spojení s konzervativními hinduistickými organizacemi již delší dobu vyjadřují pochybnosti o evoluci a propagují nepodložená tvrzení, že staří Indové stavěli vesmírné lodě a prováděli výzkum kmenových buněk. Někteří pozorovatelé se obávají, že tento krok Indie by mohl povzbudit popírače evoluce v sousedních zemích včetně Pákistánu. Tam, jak upozorňuje fyzik Pervez Hoodbhoy, pákistánský zastánce vědy, jsou již učebnice biologie opatřeny poznámkami, které čtenáře varují, že se „setkají s evoluční teorií – ale doporučuje se jí nevěřit, protože je nevědecká, chybí jí důkazy a odporuje islámu“.