Plánovaný zákaz spalovacích motorů v Evropské unii po roce 2035 poškodí podle Giorgie Meloniové ekonomické zájmy Itálie. Podle Bruselu jsou jedinou přijatelnou alternativou spalovacích motorů elektromobily. Hlasy kritizující tento jednostranný pohled ale kromě zástupců automobilek už sílí i mezi politiky.
„Rok 2035 stanovený pro rozloučení se se spalovacími motory a jejich nahrazení elektromotory nepovažuji za rozumný, ale za naopak hluboce škodlivý pro náš průmysl a ekonomiku,“ řekla podle serveru V:Motori na výroční tiskové konferenci první premiérka v historii Itálie.
Postoj Evropské unie ke spalovacím motorům je zatím nekompromisní. Zdroj: ADAC
Sjednocený odpor Italů
Evropská unie má o podobě budoucí osobní automobilové dopravy jasno. Pokud nedojde k přehodnocení technických podmínek navrhované podoby zákona o snižování emisí, od roku 2035 bude fakticky zakázán prodej aut se spalovacím motorem. Jejich náhrada má mít čistě elektrickou formu.
Nebylo dosud zvykem, aby se k otázce zákazu spalovacích motorů a nastolení plné elektromobility vyjadřovali nejvyšší činitelé členských států Evropské unie. Z Itálie, země bohaté motoristické tradice reprezentované slavnými značkami Ferrari, Fiat či Alfa Romeo, zní ale kritických hlasů hned několik.
Už během posledního zasedání Rady EU prohlásil italský ministr infrastruktury a dopravy Matteo Salvini, že „konec dieselových a benzinových motorů je výsledkem „pseudoenvironmentálního fundamentalismu“ a že „postavení těchto motorů mimo zákon od roku 2035 a rovněž požadovaný přechod na Euro 7 od roku 2025 nedává žádný ekonomický, ekologický ani sociální smysl. Miliony evropských dělníků by podle Salviniho následkem zákazu mohlo „zůstat na ulici.“
Salvini se obává, že při nízké úrovni evropské připravenosti na elektromobilitu bude starý kontinent „trpět čínskou diktaturou,“ vzhledem k tomu, že Čína je v elektrifikaci nepochybně napřed a hlavní hráči na automobilovém trhu se dnes obávají invaze čínských elektromobilů.
Nesouhlas se současným bruselským kurzem vyjádřili i někteří členové poslední vlády Maria Draghiho. Na své straně mají italští odpůrci totální elektromobility i prezidenta hlavního italského autoklubu ACI Angela Damianiho. „Zákaz aut se spalovacími motory od roku 2035 není rozumným rozhodnutím. I naším cílem je snížit skleníkové emise a dosáhnout maximální environmentální udržitelnosti, ale podmínky současného scénáře by měly být přehodnoceny tak, aby byly i v zájmu ekonomiky a italských občanů,“ uvedl.
Rozhodne přezkum?
Že by to s rokem 2035 a zákazem spalovacích motorů nemuselo být tak horké ale naznačuje i hlas ze samého srdce EU. Konkrétně komisař EU pro vnitřní trh Thierry Breton podle serveru V:Motori uvedl, že termín zastavení výroby spalovacích motorů v roce 2035 by mohl být revidován. Naznačil také možnou záchrannou brzdu v roce 2026, tzv. klauzuli o přezkumu, která by mohla být aktivována, aby se v případě potřeby odložilo úplné vyřazení dieselových a benzinových motorů.
Podle Bretona je přechod od termických k elektrickým vozidlům zásadní, ale věří také, že je nutný „studený realismus“. Za tímto účelem vysvětlil, že „by bylo velmi důležité mít doložku o přezkumu, abychom měli čas v případě potřeby reagovat, protože jde o gigantický krok, a my to dobře víme“.