Třetina dětí se ve škole nedostane na čerstvý vzduch
Třetina českých dětí se během školní výuky vůbec nedostane ven na čerstvý vzduch. Ve volném čase to není o mnoho lepší. Velkou část dne děti tráví přikované ke svým telefonům, počítačům nebo k televizní obrazovce. Se znepokojujícím zjištěním přišel průzkum agentury STEM a Nadace podporující proměny měst a zahrad.
České děti nerady tráví čas venku. Mezi hlavní důvody patří zvýšený zájem o internet, sociální sítě a počítačové hry. Dalším problémem je rovněž skutečnost, že děti nemají s kým ven chodit, připomíná agentura STEM. Děti, které venku tráví méně času, mají podle průzkumu méně kamarádů, jsou rády samy a nemají dobrou fyzičku.
ČTĚTE DÁLE: Kam s volebním odpadem? Hlasovací lístky vážily celkem 110 tun, zbylé je třeba zlikvidovat
Nedostatek výuky na čerstvém vzduchu se dotýká až 34 procent školáků. Většina škol pobyt venku do vzdělávacích plánů vůbec nezařazuje.
Částečnou vinu na znepokojujícím zjištění mají také rodiče. „Obava rodičů, co by se mohlo dětem stát, je velmi silná,“ uvedla analytička agentury STEM Jitka Uhrová. „Je to jedna z bariér, proč se třeba ty menší děti tolik nedostanou ven,“ nastínila výzkumnice.
Žáci z Boleslavska na školním tablu pózovali s dlouhými zbraněmi. Ředitel přiznal pochybení
O pořádný rozruch se postarali žáci deváté třídy ze školy v Bělé pod Bezdězem na Mladoboleslavsku. Na svém tablu totiž pózují s maketami dlouhých zbraní, přičemž na některých snímcích na sebe i míří. Přestože žáci k tablu přiložili cedulku s nápisem, že jde o recesi, vyvolal incident velkou debatu na sociálních sítích. Ředitel školy následně přiznal, že šlo o pochybení, a snímky označil za nevhodné. Informoval o tom web Novinky.cz.
O problému ví i na Ministerstvu školství. „To číslo je poměrně velké a myslím si, že většina škol a učitelů by se měla zamyslet, jestli skutečně v místě jejich školy nelze s dětmi vůbec během výuky jít ven,“ uvedl náměstek ústředního školního inspektora Karel Kovář.
Odborníci z ministerstva mají ambici stav zlepšit. „Je to něco, co chceme podporovat. Řešíme nějaké způsoby, jak školám pomoci,“ uvedl Vítězslav Slíva z Oddělení strategie a průřezových témat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. „Celá řada dovedností a kompetencí se dá velmi dobře učit právě ve venkovních prostorách,“ doplnil analytik.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Co nám napovídají barvy na houbičkách na nádobí? Elitní uklízečky prozradily tajné triky