Pracovní inzeráty jsou nejčastějším prostředkem, který lidem umožňuje dostat se na pohovor. Jenže jak mezi kvantem všech inzerovaných nabídek vybrat tu správnou? Na následujících řádcích vám přehledně vysvětlíme, na co se při jejich selekci zaměřit. A na co by měli myslet jejich zadavatelé?
Inzerát by měl zaujmout natolik, aby ten, kdo hledá práci, na něj s chutí odpověděl. To se bohužel zase tak často neděje. Zaměstnavatelé mnohdy jen stroze vypisují nejnutnější informace, co po uchazečích chtějí, a zapomínají uvést taky něco o sobě. Jindy zase slibují modré z nebe. Ani to ale není ideální postup, jak hledat budoucí spolupracovníky.
Jak vypadá správný inzerát
Měl by obsahovat základní a přitom ty nejdůležitější údaje:
- Pracovní pozici
- Podmínky k přijetí
- Termín nástupu
- Ohodnocení a další benefity
- Jméno společnosti
- Kontakt na konkrétního personalistu
Brigádnická sezona je tady: Nejde jen o peníze, může nastartovat slibnou kariéru
Letní prázdniny se blíží a řada studentů zamíří místo do škol do práce. Někteří si chtějí jen přivydělat nějakou tu korunu, jiní už přemýšlejí, kde chtějí pracovat po škole. I obyčejná letní brigáda může v životě způsobit velké věci. Pokud si mladí dobře zvolí, může odstartovat jejich kariéru.
Pracovní pozice
„Názvy pracovních pozic mohou klamat. Firmy se často snaží, aby i obyčejné pracovní nabídky zněly mnohem lépe než ve skutečnosti jsou. Např. pozice marketingový specialista může skrývat obvolávání zákazníků s aktivním nabízením produktů či služeb, uklízečka bývá označována jako operátorka podlahových ploch apod.,“ uvádějí stránky Orange academy. Z inzerátu by mělo být jasně čitelné, co přesně daná pozice obnáší, aby každý uchazeč ihned věděl, jaká má být jeho náplň práce.
Podmínky k přijetí
Někdy jsou inzeráty psané tak, že člověka po pár vteřinách přejde chuť na ně odepisovat. Důvodem jsou přemrštěné nároky, které na uchazeče zaměstnavatel klade. Ten pak může nabýt dojmu, že pozici může získat snad jen superman a rovnou vzdá jakoukoli snahu. Zkušení personalisté radí odepisovat v případě, že splňujete 80% z uvedených požadavků. A naopak jiné inzeráty zase slibují hory doly za minimum práce, což je samo o sobě podezřelé.
Pozornost by měly vzbudit i oblíbené, nicméně nic neříkající slova jako dynamičnost nebo energičnost. „Například slovo ‚flexibilita', což znamená ohebnost. Tvůrce inzerátu ale nejspíš nemyslí, že se ohnete a dotknete se dlaněmi země. Tak co tedy požaduje? Že budete ochotni zůstávat v práci přesčas? Nebo že dokážete reagovat na nestandardní situace?“ upozorňuje na další možnost web Jobs.cz.
Odradit by vás nemělo, pokud se vám ve vyhledávání objeví i nabídky mimo vaše město. V dnešní době je možné pracovat většinu času z domova.
Podmínky k získání práce by měly být napsané jasně a přehledně. Pokud inzerent požaduje jazykové znalosti, měl by rovnou uvést na jaké úrovni, případně požaduje-li doložení certifikátu.
Termín nástupu
Už z inzerátu by mělo být jasné, kdy s nejúspěšnějším kandidátem zaměstnavatel počítá. Není potřeba uvádět přesné datum a hodinu nástupu. Měsíc úplně postačí.
Ohodnocení a další benefity
Většina lidí chce vědět, co je vlastně ve hře. A také zaměstnavatel by po uvedení nároků na klienta měl říct, co naopak nabízí. Čímž máme na mysli nejen samotnou mzdu. Stránky Grafton.cz píšou: „Hovoříme o zaměstnaneckých benefitech, jako je nadstandardní délka dovolené, příspěvky na stravování nebo firemní automobil i pro soukromé účely. I v situaci, kdy vládne vysoká nezaměstnanost, je pěkné, pokud z inzerátu získáte dojem, že se firma o své zaměstnance stará.“
Mnohé společnosti uvedou benefity, ale výši mzdy v inzerátu nezmíní. Důvodů může být podle webu Super kariéra víc. Třeba, že mzda není pevně stanovena a bude součástí dohody. Nebo že mzdy jednotlivých pracovníků ve firmě nezveřejňují nebo je vyšší než u stávajících pracovníků a zaměstnavatel nechce, aby se o tom dozvěděli. Nebo naopak může být nižší a společnost doufá, že vás zaujme dalšími nabízenými benefity.
Informace o společnosti
Jak jsme psali dříve v článku Dostali jste lákavou pracovní nabídku? Je dobré si zaměstnavatele předem proklepnout, abyste věděli, do jakého prostředí se hlásíte. Řada společností předpokládá, že je lidé znají. Málokdy ale mají uchazeči povědomí o všech potřebných informacích. Jindy za firmy inzeráty píšou agentury, které o společnosti mluví jako o klientovi. Takové inzeráty ale působí nejasně a než zjistíte, co přesně a pro koho budete pracovat, může uplynout i několik dní. A někdy pak přichází zklamání, kterému se dalo vyhnout.
Kontakt na konkrétního personalistu
Nebylo v inzerátu vše, co vás zajímá? Kontakt na personalistu vám může usnadnit získání potřebných informací. Právě konkrétnímu personalistovi pak můžete adresovat svůj životopis i motivační dopis. Vyhnete se tak i tomu, že vaše odpověď bude bloumat po firemních e-mailech, než dojde tam, kam potřebujete, nebo že se na něj třeba i úplně zapomene.
Důležité je ale zmínit i fakt, že také personalisté jsou jen lidé. A ti obvykle nejsou dokonalí. Pokud vás tedy zaujal inzerát, který nesplňuje všechny výše zmíněné body, odpovězte na něj. Jedna z nejdůležitějších rad ale je, v žádném případě neplaťte žádné vstupní poplatky.