Jaké to je kormidlovat parník? Muzeum v Děčíně nabízí moderní trenažér

Lodní trenažer uvnitř

Plavba po Labi

Město Děčín je neodmyslitelně spjaté s plavbou po Labi. V dobách před rozmachem letecké dopravy bylo místem, odkud se lidé vydávali lodí na dovolenou k moři. A důležitým lodním dopravním uzlem bývalo i z hlediska obchodu. Právě s historií plavby po Labi se můžete už několik let seznámit v Oblastním muzeu v Děčíně. Nově si tu dokonce můžete vyzkoušet i řídit lodní trenažér, který nemají ani v Hamburku.

Muzeum plavby existuje v Děčíně od 60. let minulého století. Od té doby se expozice několikrát změnila a hlavně zmodernizovala. Nyní se tu setkáte s mnoha interaktivními exponáty.

Unikátní lodní trenažér láká malé i velké

Muzeum je vhodné pro celou rodinu, každý si tu najde své. Například děti si mohou rozebrat a zase složit loď. Na modelu, který vyrobilo České vysoké učení technické, si pak lze vyzkoušet, jak funguje plavební stupeň na Labi. Pouštět si lodičky prý vydrží malí i velcí klidně desítky minut. „Je tady plavební komora, jez a kanál pro kajaky. Je to hlavně atrakce pro děti. Takže se můžou různě cachtat a pouštět si lodičky,“ vykládá ředitel Oblastního muzea v Děčíně, Vlastimil Pažourek.

Jedním z největších lákadel je lodní trenažér, který jen tak někde nenajdete. Návštěvníci prý na něj stojí fronty. „Nic podobného v Čechách není, a dokonce ani ve střední Evropě. Je přizpůsobený toku řeky Labe kolem Děčína, takže si můžete vyzkoušet, jaké to je plout do Hřenska,“ upozorňuje Pažourek v pořadu Prima Česko. „Cesta je reálná, výhodou je, že se nemůže stát nehoda.“

ČTĚTE TAKÉ: Mistr a štrajchpudlíci. Odhalte kouzlo i historii Centra textilního tisku v České Lípě

Ovládat lze na trenažéru dokonce i motory. Před startem zájemci dostanou dvouminutové školení, jak s lodí zacházet. A pak už stačí jen vyrazit. Kdo si chce trenažér opravdu v klidu vyzkoušet, měl by přijít do muzea ve všední den, kdy není tak plno.

V muzeu mají trenažér teprve rok. Nápad přišel poté, co získali kabinu z potopené polské lodi. „Opravdu všechna čest kolegovi, který to vymyslel, a firmě, která to organizovala. Dva roky se řešilo, jak to technicky udělat,“ vzpomíná ředitel muzea.

Řemen dlouhý od Mělníka až po Hamburk

V expozici ale najdete zajímavostí více. Málokdo například tuší, že dříve ležel na dně Labe po celé plavební trase od Mělníka až do Hamburku řetěz, pomocí kterého lodě pluly proti proudu. „Fungovalo to tak, že každý parník měl svůj úsek. Nemohly se míjet, protože se pohybovaly na jednom řetězu, takže si předávaly náklad. Byl to poměrně náročný způsob dopravy zboží,“ vypráví ředitel s tím, že se řetěz často i přetrhl. Posádka ho pak musela přímo na lodi opravovat, čímž se dodávka samozřejmě zdržela.

V expozici Oblastního muzea v Děčíně narazíte i na mnoho modelů lodí. Od námořních až po ty, co opravdu brázdily povodí Labe. Nejpyšnější tu jsou na model jediné válečné lodi, která patřila České republice. Nikde jinde ho neuvidíte.

Tagy:
historie muzeum parník Děčín Ústecký kraj Česko Labe Hřensko České vysoké učení technické v Praze Centrum textilního tisku