Reportáž ze studia Warhorse, ve kterém dělají na středověké videohře Kingdom Come: Deliverance II
Hráči po celém světě napjatě vyhlížejí, až česká hra Kingdom Come: Deliverance II vstoupí na trh. Mělo by to být ještě letos. Vývojáři z Warhorse Studios zatím odhalili jen úvodní trailer. V něm se objevuje hlavní hrdina Jindřich ze Skalice a jeho šlechtický parťák Jan Ptáček, dále je k vidění nový herní svět z okolí hradu Trosky a města Kutná Hora. Herní redakce CNN Prima NEWS proto vyrazila do kanceláří pražského studia Warhorse, aby se dozvěděla, jak se chystá nejočekávanější hra letošního roku.
Práce na pokračování středověkého RPG začaly okamžitě po vydání prvního dílu před šesti lety. Vývojáři připravili natolik rozvětvený příběh, že by ho v jedné hře nezvládli celý odvyprávět a zakončit. Nyní se blíží do úplného finále.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Z Brna dobývají celý svět. Česká střílečka Gray Zone Warfare je nejprodávanější hrou
„Právě teď jde dohrát, což nemusí zítra platit. Hry jsou složité. Objevují se nové bugy, opravíte jednu chybu a tři další vyskočí. Teď jsme momentálně ve stadiu frenetického opravování všech chyb, které nacházíme, a doufáme, že jich do vydání nenajdeme víc, než jich opravíme,“ říká Viktor Bocan pro CNN Prima NEWS.
Muž, který stál u zrodu prvního dílu, dále přiznává, že na hrách se obecně pracuje do poslední vteřiny a nemusí jít jen o opravování technických nedostatků.
PŘIPOMEŇTE SI: České středověké RPG Kingdom Come: Deliverance slaví páté narozeniny
„Stále přemýšlíme nad vylepšeními. Jsme tvůrčí lidé, ti nejsou nikdy spokojení s výsledkem,“ začíná Bocan. „Říkáme si: to je přesně ono, to jsme chtěli, ale co kdybychom tady ještě malinko něco přidělali? Programátoři si pak rvou vlasy a vysvětlují, že hru optimalizovali na konkrétní počet postav a že si jich tam najednou nemůžeme vymyslet dalších dvacet.“
Česká automobilka míří do slavné hry Gran Turismo. Hráči si zajezdí v elektrické Škodě
Slavná závodní série dostane českou stopu. Do videohry Gran Turismo míří unikátní vůz tuzemské automobilky Škoda. Poprvé se tak její vůz objeví v jiné hře, než jsou závody rally. Už dříve mohli hráči řídit vozy Škoda ve hrách Dirt Rally nebo WRC, nedávno se domácí automobilka pochlubila i spoluprací s oblíbenou střílečkou Fortnite. Představení unikátního modelu se v Praze zúčastnil také hlavní tvůrce videohry Gran Turismo a japonský vývojář Kazunori Jamauči.
Dokončování Kingdom Come: Deliverance II je tak i o hledání kompromisu. Titul totiž musí být hotový mnohem dříve, než definitivně zamíří k hráčům, což by podle oznamovacího videa mělo být ještě v letošním roce.
Hra musí být hotová několik měsíců před vydáním
„Posílá se to do Sony a Microsoftu. Tam musí zkontrolovat a otestovat, jak to běží na jejich herních konzolích, jestli hra splňuje regule. Takže je hotová několik měsíců před vydáním,“ vysvětluje Bocan.
Hned u recepce ve Warhorse se nachází televizní obrazovka, která každému připomíná, kolik času a práce ještě zbývá k úplnému dokončení Kingdom Come: Deliverance II.
VIDEO: Ambicióznější, větší a také dražší. Jaké bude nové Kingdom Come a jaké by si ho hráči přáli?
Na vše pak dohlíží početný tým producentů, který se oproti první hře pražského studia zásadně rozrostl. Kingdom Come: Deliverance mělo původně vyjít v roce 2015, ale po mnoha odkladech se na trh dostalo až o tři roky později. Proto bylo mnoho hráčů překvapeno, že pokračování má vyjít ještě letos.
Šéf studia Martin Frývaldský ale uklidňuje, že nyní nehrozí podobné odkládání jako před lety. „Vidíme světlo na konci tunelu. To je jeden z důvodů, proč jsme Kingdom Come: Deliverance II oznamovali až ve fázi, kdy fakticky vstupuje do certifikačního procesu nebo je mu velmi blízko,“ říká muž, který Warhorse vede už 11 let.
Příběh Kingdom Come: Deliverance II začíná přesně tam, kde skončil první díl. Jindřich ze Skalice a Jan Ptáček míří na hrad Trosky. Jejich hlavním cílem je konečně najít meč, který ukoval Jindřichův otec.
Oba hrdinové opustili malebné Posázaví, kterému dominoval mnišský Sázavský klášter, městečko Rataje a další menší vesnice a osady jako Ledečko, Přibyslavice nebo Úžice.
Hry za problémy teenagerů nemůžou, říká matka zesnulé esportové hvězdy. Pro rodiče má radu
Její devatenáctiletý syn patřil mezi nejtalentovanější hráče světa. V oblíbené počítačové hře Valorant se Karel Ašenbrener alias Twisten účastnil největších turnajů a měl před sebou skvělou kariéru. Navenek působil jako věčně usměvavý kluk, jenže uvnitř sebe bojoval se silnými démony. Loni v červnu spáchal sebevraždu. Aby další rodiče nemuseli zažívat podobné tragické chvíle, rozhodla se jeho matka Ivana založit nadační fond Twisten Foundation a pomáhat teenagerům s psychickými problémy. „V tom vidím smysl a beru to jako svoje poslání,“ říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Z Trosek a oblasti Českého ráje pak zamíří do oblasti, které dominuje bohatá Kutná Hora. Jindřich a Jan Ptáček se tak stanou součástí vyšší sféry a politikaření. Už nebudou řešit, jak si zpestřit vesnický život a jak se vypořádat s tuláky nebo kočovnými bandity. Nyní před nimi vyvstanou problémy králů.
Vývojáři slibují lepší a ještě větší středověkou řežbu
Autoři z Warhorse Studios uvedli, že mezi oblastmi, které jsou od sebe ve skutečnosti vzdálené zhruba 80 kilometrů, půjde bez omezení cestovat. Proč se ale Jindřich s Janem Ptáčkem budou přesouvat, není zatím jasné.
Zároveň každá z oblastí bude velká jako celé Posázaví v prvním díle. Kingdom Come: Deliverance II tak hráčům nabídne dvojnásobný svět.
„Je to druhý díl, tak to musí být dvakrát větší. Třetí bude třikrát větší a osmý? Ten bude hrozný,“ říká s nadsázkou Bocan, když popisuje, jak se rozrostlo prostředí Kingdom Come: Deliverance.
Od vydání jedničky uplynuly dlouhé roky, během nichž se zvýšil výkon herních počítačů a konzolí. Zároveň vývojáři dokázali lépe zkrotit herní engine, jenž je hlavní pohonou jednotkou hry.
„Můžeme si dovolit více lidí, více obsahu a zajímavých věcí,“ říká Bocan a přiznává, že koncept hry zůstává stejný. První díl ukázal, že velmi dobře funguje a hráčům se líbí. Ti se tak v kůži kovářského synka pouštějí do středověkého RPG. Vylepšují schopnosti své postavy, objevují otevřený svět, plní úkoly a poznávají celý příběh o Jindřichovi ze Skalice.
„Jen ten svět je lepší, jak do šířky, tak do hloubky,“ zdůrazňuje Bocan. V traileru se autoři pochlubili dvěma novými palnými zbraněmi, dále uvedli, že hráči mohou s Jindřichem reagovat na poznámky a řeči kolemjdoucích.
Bývalý vývojář Kingdom Come chystá vlastní hru. Na pixelartovém skvostu pracuje s bratrem
Pracoval na slavných českých titulech a inspiroval se u legendárních her. Mikuláš Podprocký s bratrem Tomášem založil studio Rawmeat, v němž pracují na pixelartové videohře Scribe. Momentálně jim běží crowdfundingová kampaň, jejímž cílem je vybrat více než jeden a čtvrt milionu korun. Hlavním tématem příběhové hry, která připomíná slavné tituly Prince of Persia nebo Return to Monkey Island, je přepisování historie. „Nápad vznikl tři a půl roku zpět, ale přijde mi, že je tohle téma aktuální a důležité,“ říká Mikuláš Podprocký v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
O větších detailech nebo konkrétní velikosti hry se ale bavit nechce. „Je to mnoho fotbalových hřišť, ale zatím si rozlohu necháme ještě pro sebe,“ je neoblomný, když odpovídá na otázku, jak velké budou oblasti Českého ráje a Kutné Hory.
To samé platí i v případě perků, tedy schopností vylepšujících postavu. Bude jich dvakrát více? „Budou dvakrát lepší,“ říká neurčitě Bocan.
Druhý díl Kingdom Come: Deliverance tak v principu zůstává stejný jako jednička. Je tedy nutné, aby si nováčci nejprve zahráli první díl, pochopili, co se děje, a pak se vrhli na pokračování? Nikoliv.
„Hlavní shrnutí základního děje je velmi jednoduché a hráči se příběh dozví velmi rychle. Snažili jsme se ho odvyprávět tak, aby hráči okamžitě poznali postavy a nemuseli s nimi prožít první díl,“ vysvětluje Bocan.
Sejvovice bude ještě chutnější
To samé platí i pro herní mechaniky nebo soubojový systém, který mnoho uživatelů u původní hry kritizovalo, protože se jim zdál náročný. Hráči se dále trápili s vylamováním zámků a také s vyšší obtížností samotné hry. Jak si s ní poradí jedinci, kteří si neprošli prvním dílem?
„Myslím, že nebude náročná. Každý úkol se snažíme koncipovat tak, že půjde hrát jednoduchým a banálním způsobem,“ vysvětluje Bocan a doplňuje, že zkušení hráči toužící po pořádné výzvě si budou moci vybrat složitější cestu, jak plnit úkoly. A tím se hlouběji ponořit do herních mechanik.
Blunt brutality or elegant swordplay? ⚔️
— Kingdom Come: Deliverance II (@KingdomComeRPG) May 2, 2024
Choose your style and become the ultimate medieval warrior in #KCDII. pic.twitter.com/X38UiW1B02
„Vylepšili jsme je a zprůhlednili. Teď už víme, kde jsme měli slabiny, takže je dokážeme lépe představit i nováčkům,“ dodává.
Mnoho krušných chvil způsobilo také ukládání dosaženého postupu. K tomu docházelo v určitých fázích hry, kterých však nebylo mnoho. Dalším způsobem, jak si uložit rozjetou hru, bylo, že šel Jindřich spát nebo vypil nápoj zvaný sejvovice. Na tom se ve druhém díle nic nezmění.
Cítit se jako Super Mario. Zloduch Bowser měl být impozantní, říká designér čtyřmetrové sochy
Má obrovskou sílu a plive oheň. Všemocný Bowser vypadá jako želva a je úhlavním nepřítelem slavného instalatéra Super Maria. Český designér Lubor Zelinka společně s kolegy dlouhé měsíce dumal, jak tuhle postavu převést ze světa videoher do Lego světa a postavit sochu v životní velikosti. Nakonec z toho vzniklo působivé a čtyři tuny vážící dílo. „Chtěli jsme zprostředkovat pocit, jaký má Mario, když Bowsera potká,“ říká Zelinka v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
„Sejvovice tam je a je ještě chutnější než v prvním díle. Na základní systém ukládání jsme náležitě hrdí a všechny nenávistné e-maily si tady věšíme na zeď,“ říká Bocan s úsměvem a velkou nadsázkou. Přesto přiznává, že vývojáři trochu vyměkli a v průběhu hraní se automatické ukládání objeví častěji než dříve.
Z outsidera se vyklubal silný hráč
Koncept hry se příliš nezměnil, zato pražské studio Warhorse se proměnilo zásadně. V roce 2014 na vývoj Kingdom Come: Deliverance vybíralo peníze v crowdfundingové kampani, poté získalo prvního velkého investora. Firmu koupil podnikatel Zdeněk Bakala, aby ji později úspěšně prodal německo-rakouskému vydavateli Plaion.
Z desítek zaměstnanců se tak po letech staly více než dvě stovky. Z mnoha firem se kvůli tomu může vytrácet pohodová a rodinná atmosféra, kde se všichni znají jménem. Lidé ve Warhorse se ale snaží, aby pražské studio bylo pořád stejné.
„Snažíme se, aby atmosféra zůstala taková, jaká byla. Říkáme si, že máme pořád ten punkový styl řízení, ale samozřejmě to není úplně pravda, protože 250 lidí potřebuje mít za sebou nějaké podpůrné procesy,“ popisuje šéf Warhorse Martin Frývaldský.
Zjednodušeně se dá říct, že jednička úplně zaplatila vývoj dvojky Kingdom Come: Deliverance.
Minulý rok studio oznámilo, že prodalo přes šest milionů kopií Kingdom Come: Deliverance. Díky velmi dobrým prodejům se tak nemuselo obávat, že by nový majitel zrušil vývoj druhého dílu.
„Prodeje Kingdom Come: Deliverance nás dlouhou dobu financovaly. Zjednodušeně se dá říct, že jednička úplně zaplatila vývoj dvojky,“ tvrdí Frývaldský.
Videohra oživí slavnou českou postavu. Ze Švejka se stane velitel torpédoborce
Mnozí ho považují za pomatence a blázna. Teď se ale z Josefa Švejka stává velitel torpédoborce. Alespoň ve virtuálním světě námořních bitev. Populární postava tuzemského vojáka přichází do videohry World of Warships. Švejk se ve hře z dílny běloruského studia Wargaming dočká také českého dabingu. Svůj hlas mu propůjčil herec Michal Holán.
„Součástí akvizice v roce 2019 v zásadě bylo, ať se zavřeme na několik let a uděláme dvojku. Tady jsme cítili po celou dobu velmi silnou podporu,“ říká šéf Warhorse. Dodává, že měli absolutní tvůrčí svobodu a nemuseli se omezovat v nápadech.
Nikoho tak nemůže překvapit, že autoři středověkého RPG mají velké cíle. Konkrétní číslo počtu prodaných kopií z nich nedostaneme, ale ambice a chuť překonat úspěch šestimilionového prvního dílu jsou jasné.
„Aspirace jsou velké, to je jasné. Pozice outsidera u první hry byla fajn, protože jsme mohli jen překvapit. Teď musíme, a to je samozřejmě o něco těžší, ale věříme si,“ uzavírá Frývaldský.
Velkou vzpruhou pro sebevědomí vývojářů je přijetí fanoušků. Oznamovací video má na YouTube téměř dva miliony zhlédnutí, další skoro milion nasbíral oficiální trailer Kingdom Come: Deliverance II.
Behind the scenes of the announcement trailer 🎬
— Luke Dale (@LordHansCapon) April 20, 2024
St Barbara's Cathedral, Kutna Hora, January 2024#KingdomComeDeliverance2 pic.twitter.com/P4J4b13OOE
Po několikaletém mlčení se naopak blíží doba, kdy Warhorse o sobě bude dávat vědět velmi často. Začalo to oznamovacím videem, které se v únoru natáčelo v chrámu svaté Barbory v Kutné Hoře. Pokračovat to bude dalšími detaily odhalujícími finální hru.
Bude Jindřich mluvit česky?
Tuzemští fanoušci jistě netrpělivě vyhlížejí český dabing. O něm jako první informoval distributor hry pro český trh společnost Playman. „Ještě je opravdu brzy mluvit o lokalizaci a jaké znění tam bude. Ale pravda je, že chceme nabídnout víc, než bylo v jedničce,“ říká neurčitě Tobias Stolz-Zwilling z Warhorse.
Umělá inteligence ničí překlady videoher od nadšenců. Je rychlá, má však jednu zásadní chybu
S rozvojem nástrojů generativní umělé inteligence sílí spekulace, kdo všechno přijde o práci. Nejčernější scénáře označují filmaře, grafiky, novináře nebo spisovatele jako ty, kdo jsou první na ráně. Platí to i pro překladatele. Moderní nástroje zvládají svou práci mnohem rychleji než lidé. Jenže strojům chybí cit a neumí pracovat s kontextem nebo hantýrkou. Přesto si tato technologie hledá cestu i v překladech videoher. V rozhovoru s překladatelem Vojtěchem Schubertem, který se podílel na vývoji her v českém studiu Bohemia Interactive a nyní pomáhá s lokalizací videoher i softwaru, hledáme odpovědi na otázky, jak umělá inteligence ovlivňuje překlady, kdo se nemusí bát o práci a jaké nové příležitosti přináší nástroje generativní AI.
Angličtinu, němčinu, francouzštinu nebo japonštinu, které byly součástí prvního dílu, tak určitě doplní další jazyky. „Ještě se řeší, které to nakonec budou, a není to úplně stoprocentní,“ poznamenává PR a marketingový manažer Warhorse.
Během procházení po kancelářích pražského studia a také během rozhovoru je cítit, že se po oznámení nové hry vývojářům částečně ulevilo. Po letech mlčení se konečně mohou svým rodičům, babičkám, kamarádům a celému světu pochlubit, co skutečně dělají v práci.
Jenže vedle toho mají před sebou pořádnou porci práce a zodpovědnosti. Vyladit Kingdom Come: Deliverance II k dokonalosti, dokončit ji v termínu a splnit obrovská očekávání celého herního světa.
VIDEO: Reportáž z koncertu hudby z Kingdom Come: Deliverance k pátému výročí vydání hry