Příště bude kavárna v tunelu Blanka? I takové vtípky v posledních dnech kolují ohledně uzavření části Smetanova nábřeží v centru Prahy. Opozice i někteří občané poukazují na to, že uzavírka nedává smysl a prostředí není hezké. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (za Prahu sobě) ale tvrdí opak.
Pražský magistrát uzavřel koncem května 200 metrů z jízdního pruhu pro auta na Smetanově nábřeží ve směru od Národního divadla. Na místě jsou nyní zahrádky dvou restaurací, stoly však lemují betonové žlutočerné zátarasy.
Opozice a řada Pražanů poukazují na to, že uzavírka nedává smysl a lidé na zahrádkách stejně nesedí, protože kolem jezdí tramvaje i auta. Na internetu koluje i řada vtipů, ve kterých lidé například píšou, jestli příště Praha vymyslí kavárnu se zahrádkou v tunelu Blanka.
Dodržíte noční klid? Praha 1 hodnotí, které zahrádky budou moci mít otevřeno i v noci
Městská část Praha 1 rozhoduje, které restaurační předzahrádky budou moci mít otevřeno i po 22 hodině. Řídí se podle toho, zda jsou v obydlené zóně a zda je provozovatel schopný zajistit, že bude dodržován noční klid. Radní městské části totiž přehodnotili názor předchozí rady, která chtěla, aby všechny předzahrádky končily striktně v deset večer.
Do uzavírky si dokonce rýpl i ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). „Co bude příště? V tunelu Blanka by šlo třeba pěkně uskladnit brambory, kdyby tam zhasli,“ napsal v komentáři na Facebooku.
Je to absurdní divadlo, komentuje Nacher
„Zavírat, byť takovou malou část, nedává smysl z různých hledisek. Není to komfortní. Navíc doprava se svádí z nábřeží, kde nebydlí lidé, do okolních ulic, kde lidé bydlí. Nedává to logiku,“ řekl CNN Prima NEWS poslanec a pražský zastupitel Patrik Nacher (za ANO).
„O tom, jak to vypadá, si každý může udělat obrázek sám. Nemá smysl dělat pěší zónu z tak malé části, kde navíc jezdí auta jedním směrem a tramvaje v obou směrech. Je to taková polopěší zóna, což je unikát. Je to absurdní divadlo,“ dodal Nacher.
Popíjet kávu metr od projíždějících tramvají musí být vskutku unikátní zážitek.
Zklidňovat dopravu v Praze má podle pražské zastupitelky Alexandry Udženiji (ODS) smysl. Ale pouze tehdy, pokud jsou dostavěny okruhy a za uzavírky existují adekvátní objízdné trasy.
„Tahle hurá pirátská akce bez debaty s Prahou 1 jen přesunula dopravu do okolních, obytných ulic. Vizuální stránka celé uzavírky je také v uvozovkách krásnou vizitkou amatérů, kteří teď Prahu řídí. Vůbec se nedivím, že lidé zahrádky vůbec nevyužívají. Popíjet kávu metr od projíždějících tramvají musí být vskutku unikátní zážitek,“ napsala CNN Prima NEWS Udženija.
Zahrádka na magistrále? To by šlo ne? ♥️ pic.twitter.com/4kZ5RifhSZ
— TMBK (@TMBKOFFICIAL) May 23, 2020
Vedení Prahy si ale uzavírku pochvaluje. Podle náměstka Scheinherra záleží na počasí. „Dle zkušeností je tam skutečně ihned plno, když svítí sluníčko,“ řekl CNN Prima NEWS Scheinherr. Pro příklad poslal fotografie z dětského dne, který se na nábřeží konal.
„Další velké pozitivum je, že se uvolnil tramvajový provoz na mostu Legií, kde denně jezdí až 65 tisíc cestujících a často zde tramvaje stály v koloně s automobily. Nyní se zde kolony vůbec netvoří,“ dodal náměstek. Počítá s tím, že Smetanovo nábřeží zůstane uzavřeno do 30. září.
Uzavírku bude řešit mimořádné zastupitelstvo
Primátor Hřib už koncem května dal za příklad Karlův most, po kterém dříve také jezdila auta. Podle Hřiba je potřeba být otevřeni novým myšlenkám.
Uzavírka se však nelíbí ani koaliční TOP 09. „Považujeme uzavírku části Smetanova nábřeží za ukvapené rozhodnutí, které bylo učiněno bez řádné diskuze v rámci koalice a s dotčenými městskými částmi,“ uvedl pro CNN Prima NEWS šéf pražské TOP 09 Jiří Pospíšil.
Jiří Pospíšil si prý umí představit, že by Smetanovo nábřeží bylo uzavřeno například jen během víkendu. Uzavírka Smetanova nábřeží bude jedním z témat čtvrtečního mimořádného jednání pražského zastupitelstva.