Tichý jako elektromobil, úsporný jako nafťák. Podívejte se, co všechno nabízí Renault Rafale

Konec naftových motorů si v současnosti stále umí představit jen málokdo. Možná by to ale bylo snazší, kdyby existovalo více takových aut, jako je nový Renault Rafale. Full hybridní SUV-kupé totiž zvládá jezdit dlouhé trasy se spotřebou hluboko pod šest litrů, přitom nevydává prakticky žádný hluk, zaujme elegantním designem a stojí podobně jako Škoda Kodiaq. Má tohle auto vůbec nějakou chybu?

Musím se vám k něčemu přiznat, v poslední době jsem byl docela frustrovaný tím, jak nová auta vypadají, jezdí a upozorňují řidiče na každý prohřešek, kterého se dopustí. Přijde mi, že výrobci se jednoduše snaží plnit nařízení Evropské unie, ale zapomínají už myslet na koncové zákazníky. O to šťastnější jsem, když narazím na auto, které je dělané pro lidi. A přesně takový je i nový Rafale.

K TÉMATU: Z Prahy do Chorvatska na jednu nádrž. Nový Passat je snem každého, kdo jezdí daleko

Nejen nejkrásnější Renault současnosti, ale troufnu si říci, že i nejkrásnější Renault všech dob, velikostně odpovídá sourozeneckému modelu Espace, který je však na rozdíl od Rafalu dostupný se sedmi místy k sezení. S délkou 4,71 metru ztrácí na rodinnější SUV jen něco málo přes jeden centimetr, naopak rozvor (2,74 metru) je shodný. Není však překvapením, že je o zhruba tři centimetry nižší (1,61 m).

Na druhou stranu dostal širší postoj, kdy rozchod kol přední a zadní nápravy byl rozšířen o čtyři centimetry. To se pochopitelně promítlo do vnitřní prostornosti, která je opravdu velkorysá. Dopředu se i přes vyšší posed vejdou cestující s výškou přes dva metry. Překvapivě hodně místa je pak také vzadu, kde pozvolna se svažující střecha nebrání usadit se ani třem dospělým pasažérům s výškou do 180 centimetrů.

Místo displeje mobil od Googlu

Pocit nadstandardního komfortu navozuje loketní opěrka s velmi chytrým řešením. Odkládací prostor na kelímky je samozřejmostí, pochvalu ale zaslouží speciální držáky na tablet či mobil, které se dají otáčet přibližně o 135 stupňů a tím pádem je možné si nastavit ideální pozici například ke sledování filmů. Uvnitř jsou navíc schované dva USB konektory.

V mnou testované vrcholné výbavě Esprit Alpine za 1 099 000 Kč (základní Techno vychází na 999 tisíc korun) je kabina auta doslova prošpikovaná luxusními materiály a modrými detaily. Kam se podíváte, vidíte semiš, kůži a řadu zajímavých dekorů, jako je například i podsvícené logo Alpine na sedadlech. Kvalitní materiály navíc doplňují špičkové přístroje v čele se středovým displejem, který sází na rozhraní od Googlu. Aktuálně neexistuje lepší infotainment než je právě tento.

Řidič má díky tomu k dispozici Google Mapy i spoustu dalších aplikací, které běžně používá v mobilu. V obrazovce se rychle zorientujete, protože vše je intuitivní a dostupné na pár kliknutí. Ideální je také její svislá poloha, kterou má opět připomínat chytrý telefon nebo tablet. Ne všechno se ale ovládá přes displej, pod ním se totiž nachází fyzická tlačítka, sloužící například ke snižování nebo zvyšování teploty v kabině.

Chytré tlačítko i kouzelná střecha

Před řidičem je pak ještě palubní přístrojový štít se všemi důležitými ukazateli a komu by ani to nestačilo, může si připlatit 15 tisíc korun za head-up displej. To, co však řidič ocení úplně nejvíce, je chytré tlačítko na přístrojové desce po levé straně volantu. Má na sobě symbol autíčka v kroužku a na dvě kliknutí se postará o to, aby vás vámi vybrané bezpečnostní systémy nechaly na pokoji. Jedinou vadou na uživatelské přívětivosti celého interiéru je až příliš mnoho páček pod volantem. Několikrát jsem omylem řadil, když jsem chtěl stírat nebo naopak.

Ještě před tím, než se ale přesunu do kufru, nesmím opomenout zmínit speciální panoramatickou střechu Solarbay, která se obejde bez krycí roletky díky aktivnímu systému zatemňování. Vrstvené sklo pracuje na principu tekutých krystalických polymerů, jež reagují na elektrické impulsy. U nového Renaultu Rafale je rozděleno do celkem devíti sektorů, přičemž volit lze ze čtyř poloh. Výhodou je i to, že má tepelně izolační vlastnosti. Ovládá se klasicky skrze stropní tlačítko vpředu, případně hlasem prostřednictvím služby Google Assistant.

Zavazadlový prostor nabídne využitelnou přepravní kapacitu až 647 litrů, čímž sice ztrácí na prostornější Espace, ale naopak poráží menší Austral. A z pohledu konkurence je na tom také podstatně lépe, jak sami můžete vidět zde. Na druhou stranu je nevýhodou u vozu tohoto střihu vyšší nákladová hrana a zároveň kvůli klesající střeše i omezená možnost přepravy nákladu větších rozměrů.

Kam se hrabou naftové motory

Vpředu pod kapotou se pak ukrývá full hybridní jednotka o výkonu 200 koní a nově také plug-in hybridní s pohonem všech kol a výkonem až 300 koní. Obě jsou pak spojené s multimódovou automatickou převodovkou, u níž dva stupně slouží pro elektromotor a čtyři stupně pro spalovací motor. Na plug-in hybrid si zatím budeme muset počkat, každopádně slabší full hybrid je více než jeho důstojnou alternativou.

Na trhu je podobných pohonů hodně, ale ten od Renaultu patří bezpochyby k těm nejpovedenějším. Elektřinu totiž navzdory malé baterii ždíme na maximum, což má za výsledek velmi nízkou spotřebu paliva. To, že jsem po městě jezdil okolo pěti litrů, mě ani zdaleka nepřekvapilo tolik, jako to, že na dálnici si Renault Rafale řekl jen o 5,7 l/100 km! A to jsem rozhodně celou dobu nejel 130 km/h. Po natankování tak můžete počítat s dojezdem přes tisíc kilometrů.

V tomto ohledu tedy „renaultí“ hybrid dokáže směle konkurovat naftovým motorům. Kde je dalece předhání, tak to je odhlučnění. I když je benzinová dvanáctistovka zrovna v plné zátěži, uvnitř slyšíte jen drobné drnčení a hučení tříválce. Zejména ve městě ale neslyšíte vůbec nic, jelikož auto jezdí převážně na elektřinu. Kabina je dokonale izolovaná také od hluku od kol, podvozku a díky aerodynamické karoserii také proti kolem proudícímu vzduchu.

Otočí se skoro na místě

Rozhodně se však nedá říci, že má Renault Rafale ve full hybridní verzi výkonu na rozdávání. Z nuly na stovku sice vystřelí poměrně hbitě, ovšem od stovky výš už začíná výkon rychle ztrácet. Tvrdší sešlápnutí plynu mu navíc vůbec nesvědčí. Celé hnací ústrojí začne bláznit, dočkáte se zmatků a prodlevy při řazení a přepojování jednotlivých pohonů. Pokud ale s autem nespěcháte, řadí i přehazuje jednotlivé pohony bez povšimnutí.

Co se týče jízdních vlastností, tak těmi nový Renault Rafale potěší i ty náročnější řidiče. Podvozek kombinuje komfort s ještě přijatelnou tuhostí, takže na nerovnostech sice lehce nadskočíte, ale neucítíte přitom žádnou bolestivou ránu. Tužší podvozek skvěle funguje na klikatých silnicích, kde i přes drsnější zacházení pevně drží svou stopu a nerozhodí ho ani hlubší apex. Karoserie se příliš nenaklání a na dálnicích perfektně absorbuje veškeré vibrace z hrubšího asfaltu.

Manipulaci v úzkých prostorách pak usnadňuje natáčecí zadní náprava, která umí otočit kola do 50 km/h proti směru předních a to až do pěti stupňů, nad tuto rychlost o jeden stupeň ve stejném směru. Jen pro zajímavost, Rafale s délkou přes 4,7 metru má díky tomu stejný poloměr otáčení jako maličký Renault Clio. Citlivost natáčení kol lze upravovat skrze středový displej. Samotné řízení je pak překvapivě strmé a lehké.

Auto...

Renault Rafale je jednoduše důkazem, že i navzdory všem nařízením, složitým technologiím a neustále rostoucím nárokům ze všech stran, je možné udělat auto pro lidi. Auto, do kterého sednete a nemusíte hodinu listovat v manuálu, abyste se vůbec rozjeli. Auto, které je sice elektrifikované, ale dojede přes tisíc kilometrů na jednu nádrž. Auto, které je sice vybavené armádou bezpečnostních systémů, ale pokud chcete, na dvě kliknutí je vypnete. Auto, které vypadá jako prémiové, ale přitom stojí stejně jako Škoda Kodiaq. To všechno je Renault Rafale. Pro kompletní ceník a technické parametry klikněte sem.

Tagy:
hobby Volkswagen Passat Škoda Kodiaq elektromobil Chorvatsko Google automobilový průmysl Renault střecha volný čas Praha věda a technika produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství technologie a inženýrství