Volkswagen Passat je rekordmanem v počtu najetých kilometrů za co nejkratší dobu. Toto auto mají totiž nejčastěji v hledáčku manažeři nebo rodiny, které s ním denně ujedou dlouhé vzdálenosti. A není se čemu divit, protože wolfsburský kombík či sedan jsou sázkou na jistotu, co se spolehlivosti, bezpečnosti, prostornosti a komfortu týče. Výjimkou není ani v pořadí už devátá generace, která všechny tyto vlastnosti opět posouvá na vyšší úroveň.
Na rozdíl od předchozích vydání už zákazníci nemohou volit mezi kombi a sedanem, ten byl totiž z prodejních důvodů z nabídky vyřazen. Jedinou dostupnou karoserií tak zůstává kombík. Jeho design prošel mírnou evolucí, všimnout si můžeme například více rozšklebené masky chladiče nebo propojených předních i zadních světlometů. Celá karoserie se pak ještě skrčila, aby lépe odolávala proudění vzduchu. Z původních 0,31 se tak aerodynamika snížila na 0,25 cx.
K TÉMATU: Normální auto pro normální lidi. Opel Astra kombi má naftový motor a velký kufr
Ve výsledku Volkswagen Passat stále působí velmi uhlazeným a elegantním dojmem, což se dá říci také o interiéru. V testované výbavě Elegance za nejméně 1 167 900 korun najdeme moc hezky zpracované dekory dřeva, kožené čalounění i působivé ambientní osvětlení. Zprvu si však vaši pozornost získají obří displeje, zejména ten středový, který měří 12,9 palce. Kvalita zobrazení je neuvěřitelná, jako bych se díval na televizi s tím nejvyšším rozlišením.
Jednotlivé ikonky v obrazovce pak připomínají ty v telefonech pro seniory. Prakticky je ani za jízdy nemůžete minout, jsou obrovské! Spousta novinářů i koncových uživatelů si stěžuje na ovládání klimatizace, rádia i dalších funkcí přes displej, a já vlastně nejsem výjimkou, ale u nového Passatu jsem s tím neměl jediný problém. Všechno je tak srozumitelné, velké a krásně znázorněné.
Na druhou stranu středový displej už je natolik velký, že ho periferně vidíte i během jízdy, což může ubírat na pozornosti. Jo, a pokud se obrazovky dotýkáte delší dobu při řízení, sama se na několik vteřin zablokuje. To člověka dokáže pořádně vytočit, když se snaží například deaktivovat jeden z otravných asistentů nebo si jen snížit teplotu v autě. Středovému displeji pak sekunduje ne o moc menší palubní přístroj s úhlopříčkou 10,25 palce a pokud vám ani to nestačí, můžete si připlatit za head-up displej.
Velký zvenku, obří uvnitř
Passat je nyní také výrazně delší a prostornější. Na délku měří 4 917 milimetrů (+150 milimetrů) a má rozvor 2 841 mm (+55 milimetrů). Šířka vozu bez zrcátek pak činí 1 849 milimetrů a výška 1 497 milimetrů. Uvnitř je místa přebohatě. Nebojím se říci, že čtyři dvoumetroví cestující by se tu pohodlně přepravili do Chorvatska k moři, a to včetně všech batohů, kufrů a vodního náčiní.
Ty by totiž bez problému pobral zavazadelník o objemu 690 litrů. V případě, že v autě potřebujete přespat nebo převézt například dveře, stačí sklopit zadní lavici a rázem máte 1920 litrů k dobru. Ložná plocha je navíc rovná a zadní sedačky lze sklopit páčkami rovnou z kufru. Co se tedy týče prostornosti, patří Volkswagen Passat mezi nejlepší kombíky na trhu.
Stejně jako místa, tak i motorizací má nový německý kombík spoustu. Na výběr je mezi benzinovými, naftovými, ale také plug-in hybridními pohony. V nabídce samozřejmě nechybí ani pohon všech čtyř kol, zato manuální řazení už ano. Všechny motory se totiž pojí výhradně s automatickou převodovkou. Já jsem v rámci redakčního testu dostal možnost vyzkoušet vznětový čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 110 kW a pohonem předních kol.
Naftový čtyřválec 2.0 TDI je dostupný buď v slabší variantě se 110 kW, nebo té silnější se 142 kW a čtyřkolkou. Zdroj: Bart Běhal
Běžně jezdí pod pět litrů
Tato pohonná jednotka je doslova snem každého, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti a nechce zbytečně utrácet za palivo. Pokud totiž natankujete plnou nádrž, rozsvítí se na palubním počítači dojezd hodně přes tisíc kilometrů. A pozor! Není vůbec nereálný, jelikož s tímto motorem nový Passat dokáže jezdit pod pět litrů na sto kilometrů. Zároveň o něm díky skvělému odhlučnění nemáte po většinu času ani tušení. Možná jen reakce na plynový pedál by mohla být trochu hbitější a dynamika z vyšších rychlostí ostřejší. Jinak ale nemám slabšímu naftovému čtyřválci co vytknout.
Za adaptivní podvozek DCC Pro není potřeba si připlácet, protože už základní konfigurace tlumičů odvádí fantastickou práci na drtivé většině nerovností. Karoserie auta se na rozbitých silnicích nebo městských kostkách prakticky nehne a jediné, co se tak hýbe, jsou kola zapadající do jednotlivých prolisů na vozovce. Vy sedící uvnitř nejenže necítíte jednotlivé rány a otřesy, ale nezaznamenáváte ani žádné vibrace či hluk. Jednoduše řečeno jste dokonale izolováni od vnějšího světa. Hluboké kanály nebo výmoly už pochopitelně znát jsou.
Za příplatek 31 300 Kč je možné Volkswagen Passat doplnit o adaptivní tlumiče, progresivním řízení a snížení podvozku. Zdroj: Bart Běhal
Nejlépe si však Volkswagen Passat už tradičně vede na dálnici, kde mu nedokáží konkurovat ani o poznání dražší kombíky. Stabilní postoj, výborná aerodynamika, komfortní nastavení tlumičů a špičkové odhlučnění se postarají o to, že cesta bude ubíhat ne po jednotkách či desítkách, ale rovnou po stovkách kilometrů. Je opravdu magické, jak čas a kilometry na dálnici v novém Passatu rychle plynou.
Není z levného kraje
Tím zásadním problémem při koupi německého manažersko-rodinného kombíku bude však cena, která se přibližuje prémiovému segmentu. Nejzákladnější verze s benzinovou patnáctistovkou sice stojí 900 tisíc, ale pokud budete chtít lepší výbavu, například mnou testované provedení Elegance a naftový dvoulitr, zaplatíte už 1 222 900 korun. Na druhou stranu musíte brát v potaz, že Passat velikostně – spíše než Audi A4, Mercedesu třídy C nebo BMW Řady 3 – odpovídá o třídu větším modelům jako jsou A6, Třída E nebo Řada 5. Na jejich srovnání se podívejte zde.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nebojte se žádat skutečně výhodnou nabídku, radí expert. Jak na dodavatele energií?