Jochová o koncesionářských poplatích
Proti zvyšování koncesionářských poplatků se stále hlasitěji staví také část veřejnosti. Dokládá to i petice Stop poplatkům, kterou založila Aliance pro rodinu. Její předsedkyně Jana Jochová ve vysílání CNN Prima NEWS řekla, že by se nejprve měl definovat pojem veřejná služba. Až poté by měla následovat diskuze o výši poplatku pro veřejnoprávní televizi a rozhlas. Ohledně vyváženosti informování upozornila například na téma transgenderu, o kterém podle ní v Českém rozhlasu často hovoří aktivisté, aniž by zazněl hlas lidí nabádajících k opatrnosti.
Petice Stop poplatkům reaguje na vládní schválení o navýšení koncesionářských poplatků. Podle Jochové ale petice nemá prvoplánově kritizovat existenci České televize a Českého rozhlasu. „My je nechceme zrušit. Pouze chceme vyjasnit pojem veřejná služba. Podle nás by totiž měla stát na principech vyváženosti a objektivity. Často si totiž stěžujeme u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a k nápravě nedochází,“ řekla Jochová s tím, že ze sedmi stížností uspěla aliance v pěti případech.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Odpor proti rozšíření koncesionářských poplatků sílí. Odmítáme diskriminaci, zní od firem
Jochová upozorňuje, že nejprve by měla proběhnout tato debata a až poté by mělo přijít na řadu případné zvyšování poplatků. „Veřejnoprávním médiím totiž dají peníze více možností bez veřejné kontroly,“ řekla.
Nová skrytá daň. Firmy se bouří proti placení koncesionářských poplatků a žádají o změnu
Firmy odmítají návrh o změně koncesionářských poplatků. Okruh platících se zřejmě rozšíří na všechny fyzické osoby a navíc i na společnosti podle počtu zaměstnanců. Zaměstnavatelé ale s touto změnou nesouhlasí, protože by za pracovníky odvedli poplatek ještě jednou. Na vládu i veřejnoprávní média proto míří kritika, že nová pravidla jsou pouze skrytou formou zdanění.
Aliance by peticí chtěla dosáhnout toho, aby se Česká televize i Český rozhlas staly znovu veřejnoprávními médii. „Tedy aby byly vyvážené a podávaly objektivní informace. Uvedu konkrétní příklad. V posledních letech se velmi intenzivně debatuje o problematice transgenderu. Rozhlas si často zve aktivisty, kteří chtějí úřední změnu pohlaví zjednodušit. Nejsou tam ale přizváni lidé, kteří radí k opatrnosti,“ řekla Jochová.
Podle ní totiž dochází u tohoto tématu k názorovým obratům jak ve Francii, tak i ve Velké Británii. „Je to skutečně silné téma. Naše pozice je konzervativní a z toho pohledu to kritizujeme. I když je v části společnosti zastoupen konzervativní postoj, tak z těchto médií není slyšet,“ uvedla předsedkyně Aliance pro rodinu.
Jochové také vadí návrh, podle kterého by se koncesionářské poplatky zvyšovaly automaticky o inflaci. Z toho důvodu by se podle ní nemělo hovořit o pouhém zvýšení o 25 korun u televizního poplatku. Může to být totiž mnohem více. „Za čas to vyjde na větší peníze,“ řekla Jochová.
Baxa: Veřejnoprávní média se dostala na hranu
Veřejnoprávní média se však podle ministra kultury Martina Baxy (ODS) dostala na hranu toho, kdy jsou schopna zajišťovat služby ve stávající podobě. V pořadu Co na to ministr na CNN Prima NEWS připomněl, že vládou schválený růst poplatků je značně nižší, než bylo původně požadováno.
Vedle toho prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj ve vysílání CNN Prima NEWS sdělil, že zvýšení poplatků veřejnoprávní média diskredituje. Kritiku novela sklízí také od opozice nebo zástupců komerčních televizí a dalších podnikatelských sektorů.
Vláda Petra Fialy (ODS) schválila nová pravidla pro placení koncesionářských poplatků v minulém týdnu. Úplnou novinkou je úprava plateb pro právnické osoby. Nově se totiž nebude platit za počet přijímačů v podnicích a firmách, ale podle počtu zaměstnanců. Společnosti do 24 lidí by měly být od platby osvobozeny. Od 25 do 49 pracovníků by firma zaplatila pětinásobek poplatku domácnosti, podniky do 99 zaměstnanců desetinásobek, do 199 zaměstnanců dvacetinásobek, do 249 zaměstnanců třicetinásobek, do 499 sedminásobek a společnosti nad 500 pracovníků stonásobek.
Pro běžné domácnosti by se měl televizní poplatek zvýšit na 150 korun a rozhlasový na 55 korun. Velké firmy by v návaznosti na tato čísla nově zaplatily 15 tisíc korun měsíčně České televizi a 5 500 korun Českému rozhlasu.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Koncesionářské poplatky jdou proti mladým lidem, řekl Nacher. Hrabovi vadí zpoplatnění internetu