CO NA TO MINISTR, Martin Baxa - 26.6. v 21:00
Veřejnoprávní média se dostala na hranu toho, kdy jsou schopna zajišťovat služby ve stávající podobě, uvedl v pořadu Co na to ministr na CNN Prima NEWS k navýšení koncesionářských poplatků šéf resortu kultury Martin Baxa (ODS). Připomněl, že jejich růst je značně nižší, než bylo původně požadováno. Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj ve vysílání sdělil, že zvýšení poplatků, které ve středu podpořila vláda, veřejnoprávní média diskredituje. Kritiku novela sklízí také od opozice nebo zástupců komerčních televizí a dalších podnikatelských sektorů.
Návrh na změnu pravidel koncesionářských poplatků znamená podle Baxy pro mediální segment České republiky významnou změnu, ať už jde o televizní prostředí, rozhlasové prostředí nebo online vydavatele. „Je to změna, která přišla po mnoha letech. Naposledy se mediální legislativa upravovala někdy začátkem desátých let a poplatky samy se nezvyšovaly u rozhlasu od roku 2005 a v případě televize od roku 2008. Takže ta změna byla ve vzduchu,“ podotkl a dodal, že za tu dlouhou dobu se dostaly na polovinu své hodnoty.
ČTĚTE TAKÉ: Koncesionářské poplatky by se měly zvyšovat. Kdo je nakonec bude platit?
Česká televize podle něj sestavuje dvě verze rozpočtu na rok 2025. „Jedna počítá s tím, že se změna schválí, zatímco ta druhá je velmi radikální, co se týče úspor,“ poznamenal s tím, že návrh přichází ve chvíli, kdy „se to opravdu láme a Česká televize i Český rozhlas se ocitají v ekonomicky nejednoduché situaci“.
Šéf Primy Singer: Je špatně, když se poplatky za ČT stávají politickým problémem
Je špatné, když se poplatky České televize z čistě ekonomického problému začínají stávat politickým problémem, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS generální ředitel FTV Prima Marek Singer. Reagoval na ministra kultury Martina Baxu (ODS), který za motivaci ke změně koncesionářských poplatků označil nárůst politických útoků na veřejnoprávní média.
Navýšení poplatků navíc podle něj neznamená, že se nějak skokově zvětší rozpočty nebo příjmy veřejnoprávních médií, která by si díky tomu „mohla vyskakovat“. V tomto kontextu Baxa také upozornil, že původně požadované navýšení bylo razantnější. „Skoro bych řekl, že jde o pouhé zalepování děr, které v rozpočtech jsou,“ dodal.
VIDEO: Velká diskuse o televizních poplatcích
Vedle toho šéf Svazu průmyslu a dopravy ČR Rafaj se domnívá, že způsob zvýšení poplatků schválený vládou veřejnoprávní televizi diskredituje. „Vláda se nesnažila hledat efektivnější cestu výběru. Mám i dopis od ministra, který má pod sebou legislativní procesy, který jednoznačně říká, že ten proces nebyl řádně projednán, nebyl dobře připravený a nastala i celá řada jiných chyb,“ řekl Rafaj. Dodal, že vláda pod rouškou podpory demokracie dělá veřejnoprávním médiím medvědí službu.
Zvýšení poplatků schválila vláda
Vláda ve středu schválila růst koncesionářských poplatků – u televizního o 15 korun na 150 korun měsíčně a u rozhlasového o 10 korun na 55 korun měsíčně. Takzvaná velká mediální novela, kterou nyní dostane k posouzení Poslanecká sněmovna, počítá také s rozšířením okruhu poplatníků. Nově platit by měly i domácnosti bez televizního přijímače nebo rádia, jejichž členové používají chytrý telefon nebo mají internetové připojení.
Proti návrhu se dlouhodobě staví opozice. „Placení koncesionářských poplatků je v 21. století za zenitem. Vidíme to u celé řady zemí, které přistupují k jinému modelu financování veřejné služby. I mnoho ministerstev už v tuto chvíli dalo k této novele ve vnitřním připomínkovém řízení negativní stanovisko,“ uvedl předseda sněmovního výboru pro mediální záležitosti Aleš Juchelka (ANO). Nově zvolená europoslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve vysílání CNN Prima NEWS uvedla, že je naprosto nepřijatelné, abychom koncesionářské poplatky přikazovali i občanům, kteří veřejnoprávní média nesledují, ale mají tu smůlu, že vlastní chytrý telefon.
Proti navyšování rozpočtu ČT jsou také zástupci komerčních televizí, podle kterých by to znamenalo nerovnováhu na trhu. Česká televize i Český rozhlas mají oproti komerčním subjektům omezené příjmy z reklamy a zásadní položkou je právě koncesionářský poplatek. Pravidla pro vysílání reklamy by se podle Baxy neměla u komerčních ani veřejnoprávních subjektů měnit. ČT letos hospodaří s rozpočtem 7,4 miliardy korun a ČRo s 2,3 miliardy korun.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Koncesionářské poplatky jdou proti mladým lidem, říká Nacher. Hrabovi vadí zpoplatnění internetu