Rozhovor s manažerem Lockheed Martin
Letouny 5. generace, tedy stroje F-35, se proletěly českým nebem na dnech NATO. Pokud se česká vláda dohodne s tou americkou, měly by se stát i součástí vybavení naší armády. Český vyjednávací tým je kompletní a první kolo ho čeká už v říjnu. Americký výrobce letounů F-35 počítá se zapojením českého průmyslu. V současné době si naše armádní letectvo pronajímá stroje švédské výroby JAS-39 Gripen C/D, těm smlouva vyprší v roce 2027 s opcí do roku 2029. O nových letounech jsme mluvili s Gregorym Dayem, manažerem pro rozvoj mezinárodního obchodu společnosti Lockheed Martin, jež F-35 vyrábí.
Pokud se Česká republika vydá cestou pořízení letounu F-35, z kolika procent se do toho zapojí český průmysl?
Jsme na úplném začátku a snažíme se pochopit český průmysl napříč spektrem. Nehodláme přijít s nějakým vlastním předvýběrem, s kým budeme, nebo nebudeme spolupracovat. Snažíme se pochopit všechny velké i malé společnosti. Chceme porozumět, kam se chtějí posunout v technologiích. V čem se chtějí zapojit ve výrobě, ve strojírenství.
Na sbírání těchto informací jsme začali pracovat. Doma se na ně podíváme skrze celý výrobní proces, který v Lockheed Martin máme nastavený a zamyslíme se: koho, jak a na jak dlouho bychom mohli zapojit, abychom vytvořili dlouhodobou spolupráci a zlepšovali se jako celek. Mezinárodní trh je velmi konkurenční prostředí. Spolupráce se může týkat satelitů, senzorů, může jít o podporu programu pro letouny F-16 nebo F-35.
V tuhle chvíli děláme průzkum trhu a také spolupracujeme s vládou České republiky, abychom poznali, jaké jsou jejich požadavky a zájem jednotlivých aktérů průmyslu, kterým článkem procesu by se chtěli stát.
Gregory Day, manažer pro rozvoj mezinárodního obchodu společnosti Lockheed Martin Zdroj: CNN Prima NEWS
Gregory Day, manažer pro rozvoj mezinárodního obchodu společnosti Lockheed Martin Zdroj: CNN Prima NEWS
Přesto, máte svůj vlastní cíl nebo odhad, z kolika procent by se český průmysl mohl zapojit?
Ještě jednou. Jsme na začátku celého procesu, v tuhle chvíli vám k tomu nemohu nic konkrétního říct.
Máte už zkušenosti z některé z evropských zemí, jejíž průmysl se na programu letounů F-35 podílí?
Ano, pracujeme v Belgii. Belgické firmy se stávají součástí zásobovacího řetězce, vyrábějí části hardware F-35 a hledají, kam posunout své schopnosti. Nedávno jsme ukončili výběrové řízení ve Finsku a budou mít šanci se podílet na dokončení více než čtyř stovek trupů, což jde napříč celým programem F-35. Bude z toho profitovat jejich průmysl a je to benefit i pro program F-35 celkově. A podobně bychom mohli spolupracovat s jednotlivými českými firmami.
Největší problém, o kterém se teď mluví, je zpoždění ve výrobě i v dodávkách letounů. Jak se s nimi vypořádáte?
Covid se stal velkou výzvou pro dodavatelský řetězec. Učinili jsme aktivní kroky k tomu, abychom zamezili obavám a udrželi dodavatelský řetězec. Rád bych zdůraznil, že máme v plánu letos dodat 148 až 153 letounů F-35. V tuto chvíli chceme udržet stabilní stav, což znamená vyrobit a dodat 160 letounů F-35 ročně.
Pokud se Česká republika zařadí do fronty mezi čekající země v říjnu 2023, kdy může očekávat dodávku prvních letounů z 24 objednaných?
Na tuhle otázku vám nedokážu odpovědět a měla byste ji směřovat spíše na vládu Spojených států amerických nebo na vládu České republiky, protože tato diskuse začala teprve nedávno v České republice. Mohu mluvit pouze o příležitostech pro český průmysl a našich cílech.
Zvažujete i cenovou politiku? Kolik by stál jeden letoun F-35 pro Českou republiku?
Rád bych zdůraznil, že jsme schopní dodat letoun 5. generace, který bude moci sloužit dalších 40 až 50 let. Ke konci tohoto roku nás čeká podepsání dohody s vládou USA.
Pokud vím, americká armáda přestala přijímat letouny F-35, protože jedna ze součástek se vyrábí v Číně. Jak tato situace může ovlivnit výrobu a také dodávky letounů? Jaký to může mít dopad na evropské země, které čekají na dodání letounů?
Když jsme na to byli upozorněni, přerušili jsme výrobu a program F-35. Mohu vás ujistit, že pracujeme s našimi partnery na tom, abychom byli schopní dokončit celý výrobní řetězec. Mohu vás ujistit, že k citlivým údajům nemá nikdo přístup. V tuto chvíli spolupracujeme s vládou v souladu s výsledky zjištění, abychom situaci vyřešili a co nejdříve letouny dodali.
Od roku 2027 se mají do letounů F-35 instalovat nové motory. Ovlivní to cenu?
Jak tomu rozumím, motor je velice novou záležitostí, která se v tuhle chvíli řeší s vládou USA. Také se řeší z dlouhodobého hlediska, jestli půjde o nový motor nebo o vylepšený typ současného motoru. Bude záležet na analýzách a požadavcích vlády USA.
Když se vrátím k České republice. Kolik lidí bude potřeba k obsluze 24 letounů F-35 a kolik z nich budou Češi? Přemýšlel jste o tom?
V tomto ohledu bude záležet na požadavcích a potřebách České republiky, jakým způsobem budou chtít zajistit provoz letounů.
Když se podíváte na české letecké základny a leteckou infrastrukturu v České republice vůbec, byly by letouny F-35 schopné je využít?
Ještě jsme nebyli na základnách, abychom vytvořili analýzu. Ale jakmile se Česká republika pustí do tohoto procesu, podpoříme ji i prostřednictvím vlády USA, pokud to bude potřeba. Můžeme pomoci se zhodnocením úprav a můžeme pomoci i s obsluhou.