Díky příspěvku z evropského fondu by na koupi elektromobilu mohly dosáhnout i běžné domácnosti. Vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) zodpovědný za resort životního prostředí to řekl na pražském jednání zástupců členských států Evropské unie (EU) k novým návrhům Evropské komise (EK) ke klimatickým otázkám.
Češi jezdí podle Svazu dovozců automobilů v průměru 15,8 let starými vozy, průměrné stáří se letos zvedlo o čtvrt roku. V Česku je celkem 6,4 milionu osobních aut, letos za tři čtvrtletí jich přibylo téměř 105 tisíc. Podporu na pořízení elektromobilu mohou nyní získat firmy a instituce. Jednotlivci na ni nemají nárok.
Stanou se elektromobily za pár let elektroodpadem? Ty starší nejspíše ano
Podle různých zaručených zpráv jsou elektromobily drahé jednorázovky, které se budou muset vyměňovat stejně často, jako nyní nahrazujeme chytré telefony, digitální fotoaparáty nebo notebooky. Hlavním problémem mají být drahé a málo odolné baterie, které se nevyplatí vyměňovat nebo udržovat.
Vicepremiér žádá podporu dříve
„Potřebujeme teď i podporu domácností. Tam by to mělo být v rámci sociálního klimatického fondu, kde bude jedna část vyčleněna na dopravu fyzických osob a domácností. Můžeme to nazývat šrotovné, můžeme to nazývat podpora aut na obnovitelné zdroje, ale s tím se v zásadě počítá,“ uvedl Jurečka.
Sociální fond pro klimatická opatření, který zřídila Evropská unie ke zmírnění dopadů ekologické přeměny ekonomiky při prosazování Zelené dohody s omezením skleníkových plynů, by měl začít poskytovat podporu v roce 2025. Jurečka zopakoval, že prosazuje dřívější termín. Důvodem je i nynější energetická krize. „Snažíme se apelovat na to, aby byl fond spuštěn během roku 2024,“ řekl vicepremiér.
Zelená dohoda má do poloviny století zajistit uhlíkovou neutralitu. Ekologická přeměna se dotkne energetiky, dopravy, společnosti či zaměstnanosti. Pocítí ji třeba uhelné regiony či automobilový průmysl. Situaci s postupným odklonem od fosilních paliv zkomplikovala válka na Ukrajině a energetická krize. Klimatický fond má poskytovat podporu podle počtu obyvatel, podílu chudých, národního důchodu či vypouštěných emisí. Česku mají připadnout 2,4 procenta peněz. Od roku 2025 do roku 2032 může čerpat téměř 1,74 miliardy eur (nyní asi 42,6 miliardy korun). Celkem je ve fondu 72,2 miliardy eur (1,77 bilionu korun). Podle evropských odborů by se suma měla posílit.
Euro 7 terčem kritiky výrobců i některých europoslanců. Auta kvůli němu podraží
Automobilky i někteří europoslanci považují zavedení emisní normy Euro 7 za zbytečný mezikrok na cestě ke konci spalovacích motorů v roce 2035. Peníze potřebné na vývoj aut plnících novou normu by výrobci raději investovali do elektromobility.
Celkem 400 tisíc mrtvých ročně
Na čtvrteční konferenci zástupci členských zemí i mezinárodních institucí debatovali i o novém plánu k ochraně ovzduší a vody, který Evropská komise představila před měsícem. Cílem je výrazně snížit počet předčasných úmrtí kvůli znečistění. Mezi opatření patří zpřísnění limitů, rozšíření seznamu znečisťujících látek, změna přístupu k čistění vody či stanovení cílů energetické neutrality do roku 2040. Balíček vychází z takzvané Zelené dohody, projednají ho členské země a Evropský parlament.
V Evropě umírá kvůli znečistění ročně kolem 400 tisíc lidí. „Čísla jsou opravdu vysoká, není možné je nevidět. Druhá stránka věci je, jak jsme schopni ambice zvládnout a vymáhat,“ řekl vicepremiér. Podle něj ČR bude k plánu přistupovat obezřetně tak, aby firmy a domácnosti změny s podporou zvládly.