Podle různých zaručených zpráv jsou elektromobily drahé jednorázovky, které se budou muset vyměňovat stejně často, jako nyní nahrazujeme chytré telefony, digitální fotoaparáty nebo notebooky. Hlavním problémem mají být drahé a málo odolné baterie, které se nevyplatí vyměňovat nebo udržovat.
Častým argumentem odpůrců elektromobility je fakt, že elektromobily údajně nejsou vůbec ekologické, protože po pár letech pravděpodobně skončí na skládkách jako elektroodpad. Na první pohled to vypadá celkem věrohodně, protože baterie jsou nejdražším prvkem každého elektromobilu, náklady na jejich výměnu se počítají ve stovkách tisíc a jejich články fungují na stejném principu jako články používané v laptopech, resp. mobilních telefonech. Z toho plynou obavy, že po dvou až třech letech může dojít k jejich znehodnocení, vůz nebude pojízdný a cena opravy bude podobná pořizovací ceně vozu.
Pozor na starší ojetiny
Navzdory všem zdražením energií se na provozu elektromobilu dá celkem slušně ušetřit. Člověku, který nepotřebuje denně svištět po dálnici, ojetá „elektrika“ zaručí relativně dlouhý bezproblémový provoz. Tolik teorie ideálního světa, jaká je ale skutečnost?
„Rozhodně byste se měli vyhnout starým modelům první generace. Nezáleží na tom, jestli jsou naoko v dobrém stavu. Pokrok jde v oblasti elektromobilů neskutečným tempem, takže starší elektromobily jako první generace Nissanu Leaf, Volkswagenu e-Golf, Mitsubishi i-MiEV, Fordu Focus Electric, Škody Citigo e nebo e-Up-u představují doslova ,elektrický pravěk‘. A to se všemi omezeními, která s tím souvisí,“ říká Ladislav Čermák z odborného webu fdrive.cz.
Podle carvertical.com, serveru specializovaného na ojetá auta, se ale ani při zájmu o koupi novějšího ojetého elektromobilu nedejte nachytat zdánlivě výborným stavem. Lepší „kondice“ je totiž pro elektrická auta typická. Většinou vypadají zachovaleji než jejich konvenční sourozenci. Důvod? Elektromobily mají méně pohyblivých částí, méně vibrací, mají méně najetých kilometrů, a tudíž jsou i méně opotřebované. Jenže v jejich útrobách se může skrývat doslova „časovaná bomba“ – poškozená baterie nebo baterie s výrazně sníženou kapacitou.
Baterie v elektromobilech jsou stejného druhu jako ty v laptopech nebo mobilních telefonech. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
Baterie v elektromobilech jsou stejného druhu jako ty v laptopech nebo mobilních telefonech. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
Není zas tak zle
Dosavadní zkušenosti s většinou elektromobilů nicméně ukazují, že problém degradace baterie není tak vážný, jak se zdá. Ve většině případů můžete počítat s tím, že baterie poslouží víceméně tak dlouho Stejně jako v případě spalovacích motorů existují případy předčasného opotřebení a závažných poruch.
Stav baterie v elektromobilu do značné míry závisí na tom, jak byla používána. Faktory, které mohou výrazně zkrátit životnost baterie, jsou především tyto:
- časté nabíjení vozu na rychlonabíječkách
- nabíjení a vybíjení do plna
- časté využívání plného výkonu motoru
Enormně důležitý faktem je, že záruky na baterie jsou mnohem delší než v případě záruk na běžná auta a garance nejsou podmíněny tak velkým množstvím výjimek psaných na konci smlouvy malým písmem. Standardem na trhu jsou v tuto chvíli záruky na 5–8 let a ujetí obvykle 160–250 tis. km, třeba Lexus si ale u modelu UX e věří až na milion kilometrů. Pokud během této doby výkon baterie klesne o více než 30 % nebo dojde k poruše, která brání užívání vozu, můžete počítat s její bezplatnou výměnou.
Recyklace funguje
Výjimky se mohou týkat například dlouhodobého ponechání baterie ve vybitém stavu nebo nedostatku požadovaných aktualizací softwaru. Největší nesmysl je ale podle Čermáka nařčení, že za pár let vybité baterie otráví životní prostředí a budou se ukládat na skládky. „To snad ani nemá smysl komentovat. Baterie, jejichž parametry jsou pro použití v automobilech příliš nízké, mohou léta úspěšně sloužit například jako energetické banky pro fotovoltaické instalace, a když po mnoha letech jejich degradace zajde příliš daleko, zůstanou stále cenné jako vyhledávaná surovina – dnešní technologie umožňují využití starého akumulátoru z více než 90 procent. Při současných cenách surovin nikdo se zdravým rozumem starou baterii nevyhodí na skládku!“ říká.