Obvod Cheb

51,74 % okrsků sečteno
34,98 % volební účast




37,10 %

Miroslav Plevný

29,85 %

Sandra Tsoukernik

12,53 %

Štěpánka Černá

9,67 %

Vladimír Keblúšek

7,31 %

Ivan Reis

3,51 %

Pavel Hojda

Obvod Louny

64,75 % okrsků sečteno
42,68 % volební účast




43,34 %

Ivo Trešl

27,37 %

Jaroslav Mikoláš

10,04 %

Leo Steiner

9,88 %

Vladislav Hrbáček

6,17 %

Ivana Hluštíková

3,17 %

Jiří Kobza

Obvod Plzeň-město

10,71 % okrsků sečteno
27,67 % volební účast




32,28 %

Karel Řehka

28,17 %

Lucie Kantorová

19,44 %

Lumír Aschenbrenner

7,00 %

Daniela Pousková

5,87 %

Július Líška

3,54 %

Jiří Valenta

2,46 %

Bohumír Janský

1,21 %

Jaroslav Novák

Obvod Strakonice

74,69 % okrsků sečteno
45,27 % volební účast




57,70 %

Tomáš Fiala

22,63 %

Miroslav Ušatý

19,65 %

Jana Hrdinová

Obvod Pelhřimov

74,57 % okrsků sečteno
47,93 % volební účast




31,19 %

Ladislav Med

27,98 %

Michal Kozár

23,00 %

Jaroslav Chalupský

8,68 %

Karolína Kubisková

6,01 %

Lucie Pavlů Řádová

3,11 %

Pavel Hodáč

Obvod Příbram

64,18 % okrsků sečteno
46,65 % volební účast




44,19 %

Petr Štěpánek

27,18 %

Barbora Daňhová

9,92 %

Simona Luftová

9,52 %

Josef Šorna

5,52 %

Frank Thomas Podstatzky-Lichtenstein

3,64 %

Pavel Vermach

Obvod Praha 5

0,72 % okrsků sečteno
38,63 % volební účast




32,94 %

Václav Láska

31,21 %

Radko Sáblík

23,69 %

Zdeněk Šarapatka

7,51 %

Lubomír Brož

3,46 %

Pavel Spirov

1,15 %

Ľubomír Augustín

0,00 %

Petra Prokšanová

Obvod Praha 9

0,00 % okrsků sečteno
0,00 % volební účast




0,00 %

Darina Batyiová

0,00 %

David Smoljak

0,00 %

Bedřich Laube

0,00 %

Radek Žalud

0,00 %

Dagmar Pecková

Obvod Praha 1

0,00 % okrsků sečteno
0,00 % volební účast




0,00 %

Jiří Morštadt

0,00 %

Pavel Čižinský

0,00 %

Jan Štern

0,00 %

Vojtěch Ryvola

0,00 %

Ján Dudra

0,00 %

Jiří Pavel Pešek

0,00 %

Jiří Padevět

0,00 %

Jan Čižinský

0,00 %

Vladimír Kolman

Obvod Kladno

53,33 % okrsků sečteno
39,20 % volební účast




29,47 %

Petr Paták

28,08 %

Adéla Sucharda Šípová

23,41 %

Aleš Gerloch

8,00 %

Jan Klas

6,94 %

Marcela Machalová

4,07 %

Jaroslav Pelc

Obvod Děčín

37,06 % okrsků sečteno
35,04 % volební účast




50,48 %

Zbyněk Linhart

22,42 %

Michal Hejcman

10,56 %

Anna Lehká

10,22 %

Jan Skalický

6,29 %

Miroslav Štross

Obvod Česká Lípa

69,87 % okrsků sečteno
39,00 % volební účast




35,10 %

Jitka Volfová

31,62 %

Martin Půta

15,86 %

Jiří Vosecký

13,21 %

Vít Vomáčka

4,18 %

Leoš Hamrský

Obvod Trutnov

54,29 % okrsků sečteno
41,43 % volební účast




57,98 %

Jan Sobotka

29,11 %

Zuzana Chovancová

6,95 %

Radek Mráz

5,94 %

Hynek Beran

Obvod Kolín

62,33 % okrsků sečteno
41,49 % volební účast




46,26 %

Michael Kašpar

28,36 %

Andrea Brzobohatá

12,81 %

Roman Schulz

4,82 %

Antonín Dušek

4,26 %

Pavel Sehnal

2,58 %

Jiří Rynekr

0,86 %

František Třeštik

Obvod Hradec Králové

50,00 % okrsků sečteno
46,43 % volební účast




21,69 %

Jana Hůlková

20,17 %

Zuzana Ceralová Petrofová

19,78 %

Monika Nebeská

17,64 %

Martin Dvořák

12,89 %

Jan Holásek

5,46 %

Ivan Picek

2,35 %

Vladimír Dryml

Obvod Rychnov nad Kněžnou

66,12 % okrsků sečteno
45,55 % volební účast




61,86 %

Jan Grulich

38,13 %

Petr Sadovský

Obvod Žďár nad Sázavou

72,08 % okrsků sečteno
51,40 % volební účast




28,62 %

Michal Šmarda

26,43 %

Josef Klement

23,20 %

Radek Černý

16,89 %

Radek Koten

4,84 %

David Moos

Obvod Znojmo

58,62 % okrsků sečteno
46,75 % volební účast




35,52 %

Tomáš Třetina

23,16 %

Jiří Kyněra

16,29 %

Jindřich Růžička

11,84 %

Petra Rédová Fajmonová

6,97 %

Pavel Černý

6,20 %

Bohumila Beranová

Obvod Vyškov

40,36 % okrsků sečteno
49,97 % volební účast




56,20 %

Jan Grolich

33,42 %

Petra Absolonová

10,36 %

Jaroslav Fládr

Obvod Brno-město

0,81 % okrsků sečteno
13,45 % volební účast




28,57 %

Jaroslav Štěrba

26,19 %

Karel Zitterbart

22,61 %

Zdeněk Papoušek

14,28 %

Veronika Holcnerová

8,33 %

Jaroslav Turánek

0,00 %

Klára Alžběta Samková

Obvod Přerov

56,94 % okrsků sečteno
45,42 % volební účast




37,57 %

Petr Vrána

37,04 %

Jakub Navařík

16,71 %

Marek Obrtel

8,67 %

Dan Chromec

Obvod Litovel

61,57 % okrsků sečteno
40,59 % volební účast




34,19 %

Marek Ošťádal

29,31 %

Martin Škurek

25,70 %

Michael Kohajda

9,57 %

Pavel Jelínek

1,21 %

Zdeněk Beil

Obvod Frýdek-Místek

37,90 % okrsků sečteno
41,26 % volební účast




37,83 %

Helena Pešatová

29,77 %

Petr Korč

13,39 %

Tomáš Krpel

8,96 %

Zdeněk Navrátil

4,59 %

Nela Lisková

2,88 %

René Hompora

2,55 %

Petr Hrnčárek

Obvod Ostrava-město

15,91 % okrsků sečteno
33,58 % volební účast




45,28 %

Ondřej Šimetka

30,90 %

Lucie Baránková Vilamová

14,16 %

Milan Loprais

5,42 %

Petr Jančík

2,53 %

Štefan Režný

1,26 %

Radoslav Štědroň

0,41 %

Radek Iwoniak

Obvod Karviná

63,81 % okrsků sečteno
27,72 % volební účast




34,17 %

Lenka Brzyszkowská

14,88 %

Petr Kazík

13,73 %

Mariam Szyja

12,89 %

Aleš Polách

12,68 %

Pavel Staněk

9,67 %

Roman Galia

1,95 %

Karel Světnička

Obvod Zlín

27,21 % okrsků sečteno
46,37 % volební účast




34,47 %

Tomáš Goláň

24,30 %

Ivo Mitáček

20,48 %

Vladimír Sedlařík

10,29 %

Lubomír Nečas

8,39 %

Pavel Dlouhý

2,05 %

Jan Doleček

Obvod Uherské Hradiště

25,00 % okrsků sečteno
47,15 % volební účast




50,17 %

Josef Bazala

26,82 %

Jiří Vašica

8,11 %

Kristýna Zelienková

7,45 %

Otakar Březina

3,74 %

David Skyba

3,70 %

Margita Balaštíková

Minimální mzda poroste dalších pět let, uvedl Jurečka. Popsal princip, o kolik se má měnit


Minimální mzda by měla do roku 2029 růst tak, aby odpovídala 47 procentům průměrné mzdy. Zaručené mzdy podle odbornosti, odpovědnosti a náročnosti práce by měly od příštího roku platit už jen pro veřejný sektor, ne pro firmy. Počítá s tím novela zákoníku práce, kterou ve středu schválila vláda. Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to oznámil ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL).

„Výsledná varianta 47 procent (poměr minimální k průměrné mzdě) a zároveň ponechání zaručené mzdy pouze pro platovou sféru je kompromisem, který jsme udělali na základě debat s odbory a zaměstnavateli,“ uvedl Jurečka. Podotkl, že podnikatelé a odboráři se na těchto návrzích nikdy neshodnou.

ČTĚTE TAKÉ: Stát má plán, jak dostat do práce vězně i děti z dětských domovů. Ve hře je bonus až 200 tisíc

Odbory už dřív případné rušení zaručených mezd ve firmách odmítaly. Požadovaly minimální mzdu ve výši poloviny průměrné mzdy. Zaměstnavatelé chtěli nižší poměr, volali po zrušení zaručených výdělků.

Mzda ročně poroste o stejné procento

Přiměřené minimální mzdy upravuje předloňská směrnice EU, kterou mají členské země promítnout do praxe do poloviny listopadu. Předpis doporučuje nejnižší výdělek na 60 procentech mediánu hrubé mzdy či na 50 procentech průměrné hrubé mzdy.

Minimální mzda se od ledna zvedla o 1600 korun na 18 900 korun a podle ministerstva práce odpovídá 41,1 procenta průměrného hrubého výdělku, který se předpovídal pro letošek.

Podle Jurečky by měla minimální mzda do roku 2029 měla růst každý rok zhruba o stejné procento, příští rok by měla dosáhnout 42,2 procenta průměrné mzdy.

Novela se ve středu při projednávání ve vládě změnila. Původně se měla minimální mzda dostat do roku 2028 na 45 procent průměrné mzdy a místo osmi dosavadních stupňů zaručené mzdy se měly od příštího roku vyplácet jen čtyři, ale ve firmách i ve veřejném sektoru. Ministerstvo financí mělo výhrady. Navrhovalo zaručené mzdy úplně zrušit. Hospodářská komora vyzvala kabinet, aby plán ještě přehodnotil a zaručené částky škrtl, nebo je ponechal případně jen pro státní a veřejnou sféru.

Podle novely by měl výpočet minimální mzdy nejspíš vycházet z predikované průměrné mzdy na další rok, kterou by ministerstvo financí oznámilo do konce srpna. Vláda by stanovila koeficient, který by zohlednil kupní sílu, životní náklady, úroveň a tempo růstu mezd i vývoj produktivity. Určila by ho na dva roky. Ministerstvo práce by pak do konce září stanovilo minimální mzdu na další rok.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Které profese nahradí umělá inteligence? AI odpověděla expertům, přinesla vlastní prognózu

Vypočítala by se jako součin očekávaného průměrného výdělku a koeficientu. Místo osmi zaručených mezd by se měly vyplácet čtyři, ale jen v platové sféře. Pohybovat by se měly od minimální mzdy do jejího 1,6násobku.