Kabriolety „vymírají“ jako dinosauři. Podívejte se, které se ještě dají na českém trhu sehnat

Otevřené nebe nad hlavou a vítr ve vlasech. To jsou pocity, které řidiči v nových autech zažívají čím dál tím méně. O kabriolety a roadstery zkrátka není zájem a automobilky je vyškrtávají ze svých nabídek. Aktuálně se na českém trhu prodává pouze 11 aut bez pevné střechy. Jaké to jsou?

Kabriolety jsou mezi námi už od samého počátku automobilového průmyslu, tedy od přelomu 19. a 20. století. Jejich zlatý věk nastal o pár dekád později, zhruba mezi lety 1910 až 1930, kdy automobily bez pevné střechy začaly být vnímány jako symbol luxusu a bohatství. V tu dobu se na trhu objevovaly přepychové vozy Rolls-Royce, Cadillac a Duesenberg.

K TÉMATU: Veteránem napříč Evropou: Když je nepohodlná cesta zároveň cílem

Postupem času o střechu přicházely především sportovní modely, kterým se začalo přezdívat roadstery. Většinou šlo o dvoumístná malá auta s plátěnou stahovací střechou. Trend kabrioletů a roadsterů pak pokračoval dalších několik desetiletí a za zhruba sto let vzniklo nespočet úchvatných a dodnes ikonických vozů.

Proč se nabídka zužuje?

Dnes se píše rok 2024 a kabriolety společně s roadstery postupně mizí. Co za to může? V Evropě především malá poptávka. Lidé dnes myslí více prakticky a raději sáhnou po rodinném SUV nebo kombi s velkým zavazadlovým prostorem. To ale není jediný důvod, proč auta bez střechy vymírají jako dinosauři.

Aby kabriolety a roadstery dobře jezdily a splňovaly veškeré bezpečnostní předpisy, musejí mít speciálně vyztuženou konstrukci. Absence pevné střechy přináší hned několik problémů a tím hlavním je takzvané kroucení karosérie. Aby výrobci tento jev eliminovali, osazují své modely masivními výztuhami. Kvůli nim jsou pak kabriolety těžší a ve finále i dražší.

Dalším důvodem, proč je automobilky vyřazují, jsou emisní limity a příchod elektrifikace. V dnešní době je vše podřízené ekologii. Každý ušetřený gram CO2 je pro značky stěžejní a jakýkoliv model, o který není zájem a zároveň produkuje vyšší emise kvůli horší aerodynamice, je zkrátka nevýhodný. A tím navazujeme na zmíněnou elektrifikaci.

Co je u elektromobilu nejdůležitější? Přeci dojezd na jedno nabití a nízká spotřeba energie. V tomto případě hraje odpor vzduchu ještě podstatnější roli a vůz bez střechy má zkrátka horší aerodynamiku než auto s pevnou střechou. Tím pádem má i vyšší spotřebu a nižší dojezd.

Na trhu je pouze 11 kabrioletů

Přesto všechno stále existují značky, které exoticky vypadající automobily se stahovací střechou nabízejí. Z velké části jde o prémiové německé automobilky BMW, Audi a Mercedes-Benz. Začněme mnichovským výrobcem. Ten na českém trhu stále prodává BMW Z4, BMW řady 4 Cabrio, vrcholný model BMW řady 8 Cabrio a sesterská značka Mini nabízí třídvéřový model Mini Cabrio.

Českým zákazníkům má co nabídnout i konkurenční Mercedes-Benz. Ten má ve svém portfoliu vůz CLE Cabrio a sportovní roadster s ikonickým označením SL. A pokud jste spíše fanoušci německé automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku, můžete sáhnout po Audi A5 Cabriolet nebo po dosluhujícím modelu Audi TT Roadster.

Pokud ale opustíme půdu Německa a porozhlédneme se po zbytku světa, zjistíme, že nabídka je silně omezená. Mezi poslední mohykány s cizineckou krví patří nová generace Fordu Mustang Convertible, Lexus LC 500 Convertible a nejoblíbenější dvoumístný roadster na planetě Mazda MX-5. Žádný jiný nový kabriolet v České republice zkrátka oficiálně nekoupíte.

Tagy:
BMW hobby Audi roadster doprava Evropa automobilový průmysl Mercedes-Benz kabriolet automobilka střecha volný čas produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství