KOMENTÁŘ: Rakušanův výstřel z Aurory aneb Výměna antibabiše za antifialu

Video ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) pobouřilo i některé vládní partnery.

Člověk nemusí být zrovna Mirka Spáčilová, aby tušil, že na Oscara, Zlatý globus ani na Českého lva to Rakušanovo video asi stačit nebude. Kamera nic moc. Scénář vysloveně aušus a ruku na srdce, nejlepší herecký výkon v hlavní roli by taky měl vypadat úplně jinak. Tudíž to jediné, co lze s klidným svědomím pochválit, je lokace. Ostatně když se dá video točit v německém supermarketu nebo v kuchyni Krámářovy vily, pak asi není důvod, aby se nemohlo něco nafilmovat i ve sportovní šatně.

A příště třeba na autovrakovišti, jež bude díky Green Dealu brzy velmi populárním místem. Nebo co taková márnice či rozptylová loučka? Ty by jistě příhodně odrážely směr, jímž se Fialův kabinet ubírá...

ČTĚTE TAKÉ: Rakušanovo video ze šatny? Gigantická míra naivity a vyčůranost, komentovali experti

Zní to jako recese, ale od doby, kdy se vládní představitelé rozhodli, že ze sociálních sítí udělají svůj hlavní komunikační nástroj směrem k veřejnosti, se můžeme nadít prakticky čehokoli. Dost možná, že až některý ze členů současné vlády práskne do stolu a dá nepopulárnímu kabinetu definitivně kvinde, dozvíme se to také z rozverného videjka na TikToku, případně ze „storýčka“ na Instagramu. A jak bude volební kampaň přituhovat, asi by nepřekvapil ani živý přenos zápasu v bahně mezi Ivanem Bartošem a Vítem Rakušanem. To aby si chlapci konečně vyrovnali účty z minulých parlamentních voleb. Tam, kde se politika řídí počtem lajků, sdílení a zhlédnutí, je totiž možné všechno.

K TÉMATU: Politolog Jan Kubáček hodnotí Rakušanův klip. Podívejte se na video

Sociální sítě jsou geniální v tom, jak snadno lze jejich prostřednictvím vypustit džina z lahve. Jak rychle vám potřeba exhibovat v kyberprostoru přeroste přes hlavu i jak snadno se coby politik dostanete do područí nejrůznějších marketingově-mediálních koumáků. Ti sice rozumějí svému řemeslu, zato o řemeslu politickém mají asi stejné povědomí jako žirafa o dvoutaktním motoru.

A pokud nemáte dostatečný pud sebezáchovy a zdravý rozum na to, abyste jim řekli jasné „ne“, šup už tlačíte košík v německém nákupáku nebo pomyslně střílíte na premiéra z Aurory kdesi v šatně.  Sám Rakušan se ještě před zveřejněním videa chlubil, že hnutí STAN má „profesionálně natočený klip“ a že „přivedl ty nejlepší marketéry“. Fajn, ale co jako? Klipy a kvalita marketérů jsou teď tím, co rozhoduje o politických kvalitách? Markeťák zavelí: „Hele, sejmi premiéra, to se bude lidem líbit,“ a politik jde a udělá to? Začala snad platit nějaká přímá úměra: čím horší politiku děláš, tím větší šílenosti musíš na Facebooku provádět?

Ale abychom jen nekritizovali – Rakušanovo video je zajímavé z několika důvodů: ukázalo, jak zoufale jsou politici pohlceni kouzlem sociálních sítí. Že pro sdílení, komenty a palce nahoru jsou schopni udělat prakticky cokoli, co jim někdo nakuká – ať už drandit s košíkem mezi regály, nebo vykopávat koaliční válečnou sekeru.

Do značné míry je pravda, že video ze šatny tak nějak splnilo svůj účel – mluví se o něm. A pro ministra Rakušana je jistě úleva, že se o něm a jeho hnutí mluví také jednou v jiné souvislosti, než ve spojení s Dozimetrem, šifrovanými telefony, kokainem v konspiračních bytech nebo se zaváděním cenzury či s pytlem na mrtvoly na budově ministerstva vnitra.

O zmiňovaném videu bychom však měli mluvit ještě v jiné rovině. Je to první výrazný moment, který nás posouvá od Antibabiše směrem k Antifialovi. Najednou po mnoha letech je mužem na odstřel a původcem zla někdo jiný, než lídr nejsilnější opoziční strany. Byl to záměr? Bylo to zadání? Nebo jen kouzlo nechtěného? Kdo ví... tam, kde politiku válcuje marketing a politici ochotně dělají markeťákům jen pouhé mluvící hlavy, je možné cokoli...

Tagy: