Konec tatarstánských bestií na Dakaru? Protiruské sankce drtí výrobce kamionů Kamaz

Téměř dvě desetiletí nechávala ruská stáj Kamaz na slavné dakarské rallye veškerou konkurenci daleko za sebou. V posledních dvou ročnících Dakaru obsadil Kamaz dokonce všechna pódiová umístění. Po agresi Ruské federace vůči Ukrajině se vše změnilo. Velmistr bojuje o přežití a reálně hrozí, že v ročníku 2023 se tovární tým na startu neobjeví.

Jeden litr nafty na jeden kilometr. To je reálná spotřeba bestie z Tatarstánu, soutěžního trucku Kamaz 43509. Zrychlení na 100 km/h mu trvá pouhých 14 sekund, na maximální rychlost 183 km/h zrychlí za necelou minutu. Se zkušenou posádkou snadno předjede konkurenci z celého světa a na jedno natankování ujede i více než 800 km. Za poslední dvě dekády nedokázal Kamaz zvítězit pouze čtyřikrát (v roce 2001 vyhráli Češi s Tatrou 815, v roce 2007 belgicko-nizozemský tým MAN TGA a v letech 2012 a 2016 museli Rusové uznat převahu Nizozemce Gerarda de Rooy v Ivecu). V letech 2021 a 2022 nastal skutečný knockout pro světové soupeře: Kamazy obsadily všechna místa na stupních vítězů. V Dakaru 2023 možná ale dostanou po letech prostor i ostatní značky.

Cenzurovaná upoutávka

Letošní představení trasy Dakaru 2023 už bylo adaptováno na okolnosti válečného konfliktu na Ukrajině. V krásném filmu dokumentujícím předchozí rallye chyběly scény s ruskými kamiony. Cenzura však nebyla dostatečně ostražitá. Zachovalo se několik záběrů s ruskými vozy Lada Niva. Není těžké uhodnout, že po zahájení ruské agrese proti Ukrajině byla otázka účasti ruského týmu zpochybněna. O možném vyloučení Kamazu z dalšího ročníku už píší nejen západní, ale i ruská média.

Vladimir Čagin, sedminásobný vítěz Dakaru a současný šéf továrního týmu Kamaz-master, přiznal v rozhovoru uveřejněném na oficiálních stránkách týmu změny v plánech pro následující sezónu . Na otázku, co by tým dělal, kdyby v roce 2023 nejel na Dakar, hořce prohlásil, že sport se nyní stal součástí politiky. Po stažení zahraničních sponzorů (seznam partnerů byl loni dlouhý, včetně BorgWarner, Goodyear, Total Energies, Red Bull, Webasto, Varta) musí nejen tým Kamaz-master bojovat o přežití. Sám výrobce nákladních vozů se také snaží udržet nad vodou.

Mercedes už dal sbohem

Pro Kamaz to ale vůbec není jednoduché. Přišli o svého nejdůležitějšího partnera, tedy německý Mercedes. Společnost oznámila prodej všech svých podílů v Kamazu a ukončení všech investic, díky kterým mohli v Kamazu vyvinout nejnovější generaci nákladních vozů z rodiny K5 – kabina pochází od Mercedesu – a K4, která firmě vydělala nejvíce peněz.

Ještě letos v lednu se podle polského webu autoswiat.pl předpokládalo, že firma vyrobí 15 až 16 tisíc nových trucků. Při současných sankcích jich bude maximálně 3 až 5 tisíc. Úspěchem bude také udržení exportu nákladních vozidel a dosažení jakéhokoli zisku (Sergej Kogogin, šéf Kamazu, uvádí nyní nulový zisk).

Dostupnost komponentů pro tatarstánského výrobce nákladních vozů je už tak dost špatná, že lze jen těžko počítat s nákladními vozy splňujícími emisní normu Euro 5. Z této příčiny také přišlo rozhodnutí odpovědných míst nabídnout nákladní vozy, které ještě pamatují časy SSSR. Od dubna 2022 nabízí tedy Kamaz ruským zákazníkům zastaralé modely K3 s motory Euro 2, které obvykle směřovaly k zákazníkům v Africe a Latinské Americe. Je příznačné, že i v Rusku si takto starou techniku ​​málokdo přál (v roce 2021 bylo vyrobeno celkem 44 000 nákladních vozů, z toho pouze 1,5 tisíce takto starých modelů).

Není divu, že Rusové hledají pomoc mimo jiné v Číně. Ta má ale také svá omezení. Nejnovější malý nákladní vůz Kamaz Compass je příbuzný čínského JAC řady N s americkým dieselem Cummins vyráběným v Číně. A najít jiný, nesankční motor, bude stále obtížnější. Další komponenty budou pravděpodobně pocházet z Číny (nebo Íránu), bez nich bude těžké vyrábět nejnovější nákladní vozy K5 (Kamaz deklaruje, že od ledna 2023 se rozběhne malosériová výroba aut s tzv. alternativními komponenty).

Závoďáky na prodej

Tovární rallye team Kamaz Masters sice nezahálí a spolupracuje s Gazpromem na nákladních automobilech s hybridním a vodíkovým pohonem, po ztrátě mnoha sponzorů je však také nutné hledat úspory a rozprodávat nepotřebné vybavení.

Vladimir Čagin přiznává, že je k tomu donutil život. Proto bude k prodeji větší množství starších soutěžních kamionů. Zdálo by se, že nejde o žádnou novinku, historické modely jsou totiž nabízeny již řadu let. Zřejmě jich však bude potřeba prodat více, než se nyní plánuje.

Tagy:

Hlavní zprávy

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
22:23

Ovsjannikovová u soudu opět vyvázla pokutou za protest proti válce

21:48

Pokud svět nezastaví Rusko, spustí to podle Blinkena ve světě loveckou sezónu

21:29

Ukrajinský dron shodil bombu na skupinu ruských vojáků

20:55

Odběratel prý odmítl přijmout náklad první lodi, která vyplula z Oděsy

Hrozivá bouřka smetla u Prahy za pár vteřin celou pouť. Microburst zachytily obecní kamery

V Horoměřicích u Prahy slavili 23. července Anenskou pouť. Bohatý program začínal ve 13 hodin a měl trvat až do večera. Už po půl hodině ale oslavy překazila silná bouřka, která z nádvoří místního zámku smetla takřka vše. Obec nyní na svých facebookových stránkách zveřejnila záběry z kamer. Podle meteoroložky CNN Prima NEWS Jany Hujslové se v oblasti vyskytl tzv. microburst – silná bouřka, doprovázená silným větrem. V okolí v té době padaly i 2,5centimetrové kroupy.

Živě
ON-LINE: Ukrajinci měli zabránit vraždě ministra. Ostřelují nás české raketomety, tvrdí Rusko

Rusko se snaží získat plnou kontrolu nad Luhanskou i Doněckou oblastí. Ukrajinci však na Donbasu pokračují v tvrdém odporu vůči agresorovi. Na jižní frontě ukrajinská armáda nadále postupuje. Ukrajinské bezpečnostní složky pak tvrdí, že zmařily pokus ruských tajných služeb zavraždit ministra obrany Oleksije Reznikova. Rusko zase uvedlo, že Ukrajinci ostřelovali Doněck z českých raketometů. Bývalý ruský prezident Dmitrij Medveděv prozradil, za jakých podmínek Rusko přistoupí na mír. Válka je podle něj odpověď na rusofobii.

Dva roky od požáru v Bohumíně: Žhář dostal za smrt 11 lidí doživotí, byt má nové nájemníky

Dva roky uplynuly od nejtragičtějšího požáru v historii Česka. Zdeněk Konopka v Bohumíně zapálil dveře bytu, kde jeho příbuzní slavili narozeniny. Zemřelo jedenáct lidí včetně malých dětí, část uhořela, část se zabila skokem z okna v 11. patře. Pachatel se tehdy mstil za to, že ho opustila manželka. Po dohodě se státním zástupcem dostal doživotí.

Zeman převzal lži opozice, kritizuje vláda. Jeho veto může stát miliardy, varuje Kalousek

Rozhodnutí prezidenta Miloše Zemana vetovat novelu, která má snížit platby státu do zdravotnictví, může státní pokladnu vyjít až na miliardy korun, varoval bývalý ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Vyzval proto poslance, aby rozhodnutí co nejdříve přehlasovali. Prezidenta kritizují i členové současné vlády. Podle šéfa státní kasy Zbyňka Stanjury (ODS) převzal prezident lživou argumentaci opozice. Vládní koalice má v dolní parlamentní komoře pohodlnou většinu 108 poslanců, řada zákonodárců ale v době vládních prázdnin čerpá dovolené.

Domácí zpravodajství

Policejní prezident doporučil vyhradit místa pro odpůrce, tvrdí ANO. Ten se ohradil

Aktualizováno

Hnutí ANO nově na politických mítincích pokaždé vyhradí místo pro odpůrce. Ve videu na sociálních sítích to uvedl předseda hnutí a bývalý premiér Andrej Babiš (ANO), který minulý týden čelil podle médií na mítincích hlasitým protestům svých odpůrců. Babiš tvrdí, že opatření je na základě doporučení policejního prezidenta Martina Vondráška. Ten to ale razantně odmítá.

V rakouských Alpách se vážně zranili dva Češi. Po dalším turistovi pátrají záchranáři

Dva čeští turisté se v neděli zranili při výstupu na alpský vrchol Hinterer Brochkogel v rakouském Tyrolsku. Informovala o tom v pondělí agentura APA. Při cestě horolezci zřejmě uklouzli a spadli pět metrů do pukliny. Rakouské úřady stále pátrají po českém turistovi, který je v Rakousku nezvěstný od minulého týdne, uvedlo české velvyslanectví ve Vídni.