Po úspěšném znárodnění ruské továrny Renaultu a avizovaném znovuzahájení výroby Moskvičů dostali Rusové chuť i na obnovení dalších sovětských značek. Vlna motoristické nostalgie po sovětských časech však podle všeho nemá příliš reálné základy.
„Kolegové mají v plánu oživit značky Volga či Poběda, případně dokonce obě,“ řekl v pátek večer na Mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradu ruský ministr průmyslu Denis Manturov v rozhovoru pro ruský zpravodajský kanál RBK. Po rozpadu Sovětského svazu zbankrotovala většina tamních automobilek, které produkovaly osobní auta. Výjimkou byl AvtoVaz, tedy Lada, kterého se ujal Renault. Investoval do ní a učinil z AvtoVazu opět prosperující podnik. Moskviče či Volhy však skončily, protože je nikdo nechtěl.
Nejslavnější Volgou byl bezesporu typ GAZ-21 zvaný též carevna. Zdroj: Se svolením společnosti GAZ
Vyvolávání sovětského džina z láhve
Lada po nuceném odchodu Renaultu z Ruska vyrábí po dlouhé přestávce ve velmi omezeném množství jen „antisankční“ Ladu Granta bez emisních a elektronických komponentů. Dá se bez přehánění říct, že ruský automobilový průmysl se zmítá ve smrtelných křečích. V ostrém kontrastu k této realitě jsou tradiční velkohubá prohlášení ruské vlády o světlých zítřcích. Snít, to se v Rusku vždycky umělo.
Jak už víme, v bývalém moskevském závodě Renaultu, který ještě před pár měsíci ve velkém vyráběl modely Duster, Sandero, Kaptur či Arkanu, plánuje město Moskva, které nyní závod patří, obnovit produkci Moskvičů. Spekuluje se, že by se mělo jednat o čínské modely vyráběné pod touto ruskou značkou.
Volga a Poběda by se podle ministra Manturova měly vyrábět v historickém sídle automobilky GAZ v Nižném Novgorodu tak, jako tomu bylo kdysi. Tuto iniciativu podpořil i gubernátor Nižního Novgorodu Gleb Nikitin. Podle Nikitina je region připraven poskytnout veškerou potřebnou podporu na obnovení výroby. Navíc dodal, že jeho prvním autem byla právě Volga. Poběda byla její úspěšnou předchůdkyní a vůbec prvním masověji rozšířeným ruským autem. Vyráběla se mezi lety 1946 a 1958 a v licenci vznikala třeba také v Polsku coby Warzsawa.
GAZ Poběda byl ve 40. a 50. letech prvním úspěšně vyráběným sovětským automobilem pro civilní sektor. Zdroj: Se svolením společnosti GAZ
GAZ Poběda byl ve 40. a 50. letech prvním úspěšně vyráběným sovětským automobilem pro civilní sektor. Zdroj: Se svolením společnosti GAZ
Vzdušné kremly
Zda však bude stačit nostalgie a nadšení politiků, to je opravdu sporné. GAZ se už například v minulosti, přesněji v letech 2008 až 2010, snažil vyrábět nové Volgy Siber na bázi licenčního amerického Chrysleru Sebring, ale ani tento pokus o záchranu Volhy Rusům nevyšel. Naposledy vyráběné moskviče snad raději ani nevzpomínat.
Volga Siber nebyla ničím jiným než přebrandovaným Chryslerem Sebring, Zdroj: Se svolením společnosti GAZ
Volga Siber nebyla ničím jiným než přebrandovaným Chryslerem Sebring, Zdroj: Se svolením společnosti GAZ
Demagogie politiků má živnou půdu vždy v časech krizí, úpadku životní úrovně i morálky – přesně jako v dnešním Rusku. Představa, že Rusové opět „osedlají“ Moskviče, Volgy či Pobědy je proto spíše tragikomická. Slova prokremelských politiků se poslouchají podobně, jako kdyby český ministr průmyslu a obchodu řečnil o výrobě škodovek bez airbagů a obnově značek Walter, Aero nebo Wikov.
Volha ve zpětném zrcátku nevěstila nic dobrého. Jezdili s ní esenbáci i taxikáři
Kromě našich tatrovek se ve službách komunistického režimu hojně uplatnily také bytelné vozy Volga. Jejich pověstná dlouhověkost ještě dnes přijde vhod některým ruským motoristům, jejichž cesta k novému autu se vlivem mezinárodních sankcí proti Putinovu válečnému běsnění značně prodloužila.